• 19 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8359
  •  GBP / BGN 2.2843
  •  CHF / BGN 2.0205
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 10°C

Най-бавното Bentley вози английската кралица

Най-бавното Bentley вози английската кралица

/КРОСС/ Традициите в Англия се тачат от всички и най-много от кралското семейство. Нейно Величество Елизабет II е най-добрият пример - дори и с отношението си към колите. Тя се вози в един и същ автомобил от 2002 г. и едва ли някога ще го смени. Тогава, по случай златния 50-годишен юбилей от коронацията си, получи като подарък от Bentley държавна лимузина - официален превозвач и за Великобритания, и за чужбина. При визитата в Берлин тази седмица Елизабет II не изневери на традицията и се придвижваше с 13-годишната кола, която я чакаше до червения килим пред самолета на пистата на летище „Тегел". Високопоставената гостенка ползва на немска територия английски автомобил с германска техника. Днес марката Bentley е собственост на концерна Volkswagen и появата на британската държавна лимузина край Бранденбургската врата даде повод на немските медии да надникнат в гаража на Нейно Величество.

Автопаркът на кралицата се състои от осем превозни средства - две идентични лимузини Bentley, три Rolls-Royce, три Daimler и няколко пътнически буса Volkswagen за антуража. Всички са с цвят бордо - същият като на ливреите в униформите на служителите в Бъкингамския дворец. Специалните модели Bentley и Rolls-Royce са без регистрационни табели. Държавната лимузина е модификация на Bentley Arnage (топмоделът на марката през 2002 г.), но е с метър по-дълга и достига 6,22 метра. Междуосието също е гигантско - 3,84 м (с 2,87 м повече от стандартното изпълнение), за да могат кралицата и нейният съпруг принц Филип да се радват на комфорт и простор на задните места. В купето няма тунел между седалките, защото кардановият вал за предаване на въртящия момент от двигателя към задните колела е свален ниско под пода. Прозорците са уголемени и от специално ламинирано тънко стъкло, тъй като кралските особи трябва да виждат добре навън. И също така трябва да бъдат добре виждани от хората. Папараци разкриха, че точно с тази цел Елизабет II сяда върху възглавничка, интегрирана в самата седалка. С друга цел задните врати се отварят срещуположно и до ъгъл от 87 градуса - монарсите трябва да слизат и да се качват лесно, без да попадат в конфузни ситуации с изкривени тела и неприлично разтворени крака. А и да не забравяме, че са на възраст. За тяхно удобство покривът е повдигнат до 1,77 м. Това е направено най-вече заради принц Филип, който на ръст превъзхожда с 25 см своята висока 1,63 м съпруга. И за да бъдат лицата на двамата на едно ниво (от естетическа и чисто практическа гледна точка), в седалката на мястото на Елизабет е монтирана повдигащата възглавничка. По изричното настояване на кралицата задната седалка не е облечена с кожа, а с приятна на допир светлосива на цвят сатенена тапицерия. Подът е покрит с бледосин килим отзад и тъмносин отпред. Около задната седалка липсват характерните за луксозните лимузини дървени и метални апликации. И това си има обяснение. Галауниформата на принц Филип включва ордени, значки, кама и сабя, а те не трябва да подрънкват, удряйки се в твърди повърхности. Кралското семейство не иска никакви допълнителни екстри, като отопляеми масажиращи седалки и т.н. Единствено - дискретно вътрешно осветление, заради което е монтиран допълнителен алтернатор.

Техническите данни на автомобила уж се пазят в тайна от съображения за сигурност, но всички запознати са наясно, че задвижването е стандартно за Bentley Arnage - 8-цилиндров двигател с обем 6,75 л, който в модифициран подобрен вид се монтира и на днешния топмодел Mulsanne. С турбопълнене моторът генерира около 400 конски сили и 835 Нм въртящ момент, за да задвижва тежащата почти 4 тона лимузина. Максималната скорост е електронно ограничена на 200 км/ч, тъй като това е може би най-бавно движещото се Bentley от всички произведени коли с тази марка. По етикет церемониалната скорост за официални събития е 9 мили в час (около 14 км/ч), а за специални поводи пада и до 3 мили в час (около 5 км/час). За улеснение на шофьора автоматичната скоростна кутия е програмирана със специален режим за равномерно и плавно придвижване с ниско постоянно темпо, без смяна на предавки, което би създало дискомфорт на знатните пътници. Двигателят е конструиран да работи и с бензин, и с биоетанол, така че в повечето случаи кралското семейство не замърсява атмосферата с отработени газове.

Техници на Bentley всяка година правят изключително подробен преглед на двете лимузини и подменят амортизираните части. Колите са като нови, тъй като са изминали общо по-малко от 60 хил. мили (около 96 хил. км) за 13 години. Имат си и собствена емблема, при това сменяема. Върху монументалната решетка стои статуетка на Свети Георги, пронизващ с копието си дракона. Но премине ли границата с Шотландия, шофьорът маха Свети Георги и слага на неговото място лъва от шотландския герб.

Като принцеса харесва джиповете
Като принцеса харесва джиповете на Land Rover Кралската лимузина Bentley е подарък, но предварително съгласуван с Елизабет II. Проектирането на колата отнема близо три години, а изработката - около шест месеца педантичен ръчен труд. Изключително внимателно са подбрани материалите, използвани в интериора. За някои от тях е обявяван конкурс, на който са се явявали над 50 кандидати, например за текстилните тапицерии. При зашиването им дължината на бодовете е строго фиксирана - точно толкова, колкото е разстоянието между зъбите на вилицата в кралския сервиз за хранене. При предаването на готовото Bentley бе направена официална проба пред Нейно Величество - с нейната вилица бяха измерени шевовете на волана. Изработката започва през 2000 година, когато Bentley принадлежи на изправената пред фалит компания Rolls-Royce. Паралелно със създаването на лимузината се водят преговори, довели до преминаването на Rolls-Royce към групата BMW, а на Bentley - към Volkswagen. Кралицата държи да е в течение на събитията, за да ги коментира на своите официални срещи. При качването си на трона през 1952 г. тя се вози като принцеса в Rolls-Royce Phantom IV с редови 8-цилиндров двигател с обем 5,7 л и каросерия от Mulliner. По-късно се прекачва на Phantom V и Phantom VI, преди да седне в сегашното Bentley. Говори се, че от младите си години Елизабет II си пада по джиповете на Land Rover.

Шофьорът работи за 2500 евро
През зимата Бъкингамският дворец пусна обява за работа - кралицата търси шофьор за Елизабет II, членове на семейството и гостите им. Изискванията към кандидатите бяха много, парите - не чак толкова за високите лондонски стандарти - 2500 евро месечно брутна заплата. Шофьорът получава безплатно настаняване и храна в двореца, но трябва да е на разположение в празничните дни и да има 48-часова работна седмица. Британска шофьорска книжка, дискретност, перфектни маниери, бърза мисъл, познаване на движението в Лондон, адекватна реакция в критични ситуации и способност да се откриват най-бързите маршрути - това е част от изискванията към водача на кралската лимузина.

 

Ангел Виденов
„Труд"

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.