• 25 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8245
  •  GBP / BGN 2.2829
  •  CHF / BGN 1.9974
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 10°C

Три четвърти от картодържателите в България проявяват интерес към мобилни разплащания

Три четвърти от картодържателите в България проявяват интерес към мобилни разплащания
75% от всички картодържатели в страната използват картови разплащания поне веднъж седмично според данни от ежегодното проучване Masterlndex 2018


/КРОСС/ "Ежегодното проучване на Mastercard се провежда за вече пета поредна година в България". Това коментира Ваня Манова, генерален мениджър на Mastercard за България и Македония. "Ние го правим, защото, бидейки международна компания, разполагаме с най-различни технологии, най-различен опит от различните пазари", добави тя. "Когато имплементираме даден продукт или услуга, когато мислим за нови начини, свързани със заплащанията, ние винаги трябва да отчитаме местните нагласи, отношението на хората както към заплащанията, към технологиите, техните предпочитания, техните притеснения. Тоест трябва много добре да познаваме местната екосистема", коментира още Ваня Манова.
Генералният мениджър на компанията за България разясни по-подробно за важността на картовите разплащания. Тя отбеляза, че Mastercard не е просто картова компания, а е компания, която създава технологични решения, отговарящи адекватно на променящата се среда и предлагащи различни форми на разплащания, удобни и според предпочитанията на различните видове клиенти.

 

 

Тъй като темата за финансовото включване за нас е изключително важна, ние много пъти сме правили опити да стигнем до цифрата на хората, които в България нямат достъп до финансови услуги. Това коментира още Ваня Манова, отгаваряйки на въпрос на репортер на Агенция „КРОСС" за това - знае ли се какъв е процентът на хората, които нямат дебитна, кредитна или каквато и да е карта. Тя добави, че в проучване на „Евростат", някъде от 2016 година, е срещала, че цифрата на такива хора в страната е около 40 процента. Генералният мениджър на Mastercard за България отбеляза, че според нея, взимайки предвид и цифрите от малките населени места, средно процентът на хората в България, които нямат достъп до финансови услуги е около 25. Ваня Манова допълни, че все пак трябва да се има в предвид, че тази цифра варира и в различните възрастови групи. Тя даде за пример, че в групата между 18- и 27-годишна възраст процентът на хората без достъп до финансови услуги е много висок. „Това е една група, в която много заслужава да се работи и да се инвестира, защото това са бъдещите активни хора, които ще движат икономиката", отбеляза Ваня Манова. В тази връзка тя добави, че от Mastercard са стартирали редица проекти, които са свързани със създаването на не на финансови продукти, а - на програми. Тя допълни, че част от родителите смятат подобни проекти и инициативи като един вид облъчване на децата им, но повечето разбират, че това е част от тяхното образование и част от подготовката им за живота.

По темата за съвместния проект между Mastercard и Yellow такси, според който в колите на компанията са били инсталирани ПОС-терминали за електронно разплащане, генералният мениджър на Mastercard за България коментира, че въпросните терминали приемат всички видове карти, а не само Mastercard. „За нас беше важно да увеличим не нашето парче от баницата, а просто да направим баницата по-голяма, за да има за всички", заяви Весела Манова. „В резултат на това, че Yellow такси въведе електронното плащане и то по начин, по който трябва - т.е. работещи терминали, това за тях се оказа конкурентно предимство", допълни тя. „Благодарение на нашите общи усилия преди около четири месеца по медиите излезе информацията, че другата голяма таксиметрова компания в столицата е взела решение също да инсталира ПОС-терминали във всичките си автомобили", каза още Весела Манова.

По данни на ежегодното проучване Masterindex 2018, три четвърти от картодържателите в България проявяват интерес към разплащания чрез своите мобилни устройства както на POS терминали в магазините, така и в онлайн среда. Резултатите са индикатор за високо ниво на имплементиране на безконтактните плащания сред потребителите в страната. Тенденцията показва, че плащанията в брой стават все по-непопулярни, докато с годините потребителите в България се чувстват по-комфортно по отношение на картовите разплащания и са напълно подготвени за бъдещето - биометричните и мобилни методи за разплащане. Освен това, проучването отчита значително и прогресивно намаляване на плащанията в брой за суми до 25 лева (67,6% през 2015, 64,5% през 2016, 54,4% през 2017 и 47.1% през 2018), което би могло да бъде обяснено със засиленото предпочитание на потребителите да използват безконтактни методи -35.4% през 2018 в сравнение с 28.7% през 2017. В заключение, добре развитата инфраструктура на безконтактните плащания в България отваря широко вратите за потребителите към мобилните разплащания.
Проучването Masterlndex 2018 безспорно показва позитивни нагласи на потребителите в България по отношение на безконтактните картови разплащания. Доминираща част от потребителите имат безконтактни карти - 67% използват безконтактни дебитни карти, докато 19% притежават безконтактни кредитни карти. Сред най-често споменаваните предимства, които стимулират хората да използват безконтактни начини за разплащане са удобството, сигурността и практичността, както и бързината на плащанията в сравнение с други методи и инструменти, включително плащания в брой. Постоянното разширяване на безконтактната мрежа в страната (до края на 2018 година всички POS терминали ще позволяват безконтактни плащания) е друга основна причина потребителите безпроблемно да възприемат и използват този лесен и сигурен метод, подготвяйки ги за близкото бъдещето - масовата интеграция на мобилните разплащания.
Според картодържателите в България, най-важните предимства на картовите разплащания са:
• Бързина на плащанията (30%): най-често споменаван фактор сред жените и хората, живеещи в големите градове;
• Сигурност (26%): най-важен фактор за притежателите на кредитни карти;
• Практичност (18%): най-релевантно предимство за хора на възраст между 45-64 години;
• Удобство (15%).
В контекста на бързоразвиващият се e-commerce пазар в страната, честотата на използване на картови разплащания в онлайн среда също отчита голям ръст, показват данните от проучването Masterlndex 2018. В сравнение с 2017 година, наблюдаваме значително повишаване в броя на
картодържателите, който пазаруват в интернет поне веднъж в седмицата. Освен това, има лек ръст в сегмента на най-активните онлайн потребители (20.3% през 2018 към 17.7% през 2017, които пазаруват онлайн поне веднъж седмично или по-често). Най-голям дял от хората, пазаруващи онлайн поне веднъж седмично или по-често, имат потребителите на възраст между 25 и 44 години, живеещи в големите градове и София, както и такива с високи доходи в домакинството си.
Българските онлайн потребители се интересуват най-вече от:
• Дрехи и обувки (60.3%);
• Плащане на сметки за домакинството (42.9%);
• Електроуреди (39.9%);
• Подаръци (41.8%);
• Плащания за хотели и настаняване (34.8%);
• Книги (28.9%);
• Храна (23.5%)
• Самолетни билети (28.9%);
• Козметика (24.8%);
• Билети за културни и спортни събития (21.4%).
Най-голям ръст в онлайн пазаруването в сравнение с предишни години се наблюдава в следните области:
• Козметика (от 12% през 2016 на 24.7% през 2017 и 24.8% през 2018);
• Подаръци (от 26% през 2016 на 37% през 2017 и 41.8% през 2018);
• Хотели и настаняване (от 28% през 2016 на 32.6% през 2017 и 34.8% през 2018).
Най-важните фактори за картодържателите при избора на разплащателна карта са:
• Добрата репутация на банката: 56% (71% през 2017 и 39% през 2016);
• Ниски такси за обслужване: 38% (56% през 2017);
• Мултифункционалност (възможности за стандартни и безконтактни плащания, онлайн и офлайн): 40% (55% през 2017);
• Наличие от мрежа от банкомати: 31% (53% през 2017);
• Познаваемост на бранда на картата: 24% (50% през 2017).

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.