Христина Морфова 30 години живее с жена
Секция: КУЛТУРА
27 Януари 2014 13:13
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Христина Морфова 30 години живее с жена

/КРОСС/ Христина Морфова, наричана по света Българския славей, повече от 30 години е неразделна със своята приятелка - певицата и пианистка Людмила Прокопова. Двете жени не само работят, ами и живеят заедно, с което възбуждат любопитството на клюкарите в две европейски столици - Прага и София. Подозрението за любовна връзка с жена хвърля дълга сянка върху иначе галопиращата кариера на Морфова. За да запуши устите на сплетниците, най-доброто сопрано в Европа се омъжва за свой съученик от гимназията, който отдавнай предлага брак. Той обаче просъществува само няколко месеца, разказва "Преса".

Световната слава е слаба утеха за безрадостното детство на Христина - българска версия на Козета. Родителитей се женят от безизходица - бащай е вдовец с четирима синове, а майкай - вдовица с три дъщери. Решават да заживеят заедно, да делят разноските и да си помагат. Немотията обаче прокъсва отношенията им. Христина е на четири годинки, когато родителитей се разделят. Тъй като нямат пари да издържат многобройната си челяд, оставят най-малката си дъщеря на отглеждане в семейството на кмета на казанлъшкото село Габарево. Там Христина събира дърва, въпреки крехката си възраст върши цялата черна работа, а вечер спи върху скъсан чувал зад вратата на килера. Разболява се от малария и по време на дългата и тежка болест сънува все един и същи сън - как върви с красивата си майка през зелено поле и двете щастливи се надпяват.

Този сън все още свети в душата ми

признава Морфова години по-късно. Братятай научават за жестокостта на приемнитей родители и я вземат от Габарево. Тя е на 17 години, когато решават да я изпратят в стопанското училище в Прага. Там е съдбоноснатай среща с Людмила, която я въвежда не само в музиката, амий осигурява пробив в европейската опера. Дали я е научила и на тайните на любовта, остава загадка.

Всичко започва през лятото на 1906 г. в Прага. Морфова току-що е слязла от влака, върви по улиците на непознатия град и тихо рони сълзи. Изгубила е листчето с адреса на близките, при които трябва да преспи. Тя има в джоба си само няколко лева (навремето златният български лев се е равнявал на един швейцарски франк - б.а.), но е твърдо решена да се изучи в Австро-Унгарската империя. И то не в стопанското училище, както я напътстват братятай, ами в Пражката консерватория. Съдбата я среща с български студент, който я завежда в дома на Людмила Прокопова. Цялото семейство там са музиканти. Пианистката Людмила прослушва кандидатката за оперна певица и е очарована от необработенияй глас, който обхваща три октави. А също така от миловидното и чисто лице на Христина, върху което греят по детски добри очи. Двете повече не се разделят!

Морфова и Прокопова не излизат цял месец и половина от къщата. Българката има да наваксва цели години музикално образование, с което да шлифова вродения си талант. Пианистката подготвя младата си приятелка за консерваторията. Това е началото на една любовна история, която приключва чак със смъртта на Христина и им носи много радост и много огорчение от неразбирането на околните. 30 години Людмила е спътник, мениджър и ментор на певицата. Тя я представя в музикалните среди на Чехия и в цяла Европа, където меломаните я короноват като най-доброто сопрано за цели две десетилетия. Дори злостните шушукания за сексуалната им ориентация не намаляват авторитета им на творци. По стар български обичай обаче Морфова е силно недолюбвана в родината си, макар и боготворена в Европа.

Прокопова препоръчва приятелката си на прочутата преподавателка в Пражката консерватория Мария Пиводова, тя оценява талантай и още докато следва, българката получава предложение да пее в Националната опера на Чехия. Критиката я обсипва с похвали. Пухкава, но изключително подвижна, с искрящи от радост очи певицата притежава изключително богат глас. Над 40 са образите, в които се превъплъщава талантливата българка. „Огромен, красив и пробивен глас, с който изпълнява с лекота партиите за колоратурно сопрано - Лакме, Миньон, Розина и др., през лирико-драматично - Татяна Ларина, Травиата, Мадам Бътерфлай, до драматично - Аида и Леонора, и мецосопрано - Кармен и Далила", пише за Христина виенският вестник „Райспот" на 27.02.1916 г. А композиторът Камий Сен-Санс, автор на операта „Самсон и Далила", когато чува в Париж Морфова в ролята на Далила, възкликва: „Сигурно няма да доживея часа на вашата слава, но тя неминуемо ще дойде. Прекланям се пред вас!" ий подарява партитурата на своята творба с автограф. Френският професор Жак Иснардон слуша Морфова ий казва: „Вашият глас е много по-хубав от този на прочутата италианска примадона Аделина Пати.

Вие сте българският славей!

От 1910 до 1930 г. българката е знаменитост. Тя е звезда, за която мечтаят европейските сцени (но не и Софийската опера). През 1924 г. в Лондон я сравняват с Шаляпин и дори я наричат „негова съперница". „Колумбия грамофон къмпани лимитед" издава за американския пазар плоча с 12 нейни изпълнения. А тя заявява, че няма да подпише договора, ако не включат българска народна песен. Така Христина става първата българска оперна прима с грамофонна плоча. Тя е и първата българка хабилитиран вокален педагог от Пражката консерватория.

През цялото време Людмила е неотлъчно до Христина и близкитей започват да се притесняват от прекомерната им близост. Те насърчават съученика на Морфова Любен Лукаш, който отдавна въздиша по нея, да поиска ръкатай. Той живее в София, но има чешки корен и отива в Прага специално дай поднесе годежен пръстен. Обектът на неговото желание обаче деликатно му отказва: „Аз съм се посветила на изкуството. Не бих желала да рискувам бъдещето и кариерата си заради семейство." Лукаш не се отказва. Когато по-късно се записва студент в Чехия, повтаря обяснението в любов и получава нов отказ. Любен е безнадеждно влюбен в чистото излъчване на Христина, нейната доброта и завладяващияй глас. За да я държи под око, се настанява на квартира срещу дома на двете приятелки. Надява се да издебне любимата си насаме и отново дай признае чувствата си. Двете жени обаче са неразделни и навсякъде ходят заедно. Това само подхранва клюките за „по-особените им отношения".

Силно притеснена как мълвата ще се отрази на близкитей в България, Морфова през 1921 г. казва „да" на Любен Лукаш. Венчават се чак през 1926-а заради многобройнитей ангажименти. Христина е на 37 години, на върха на славата си, единствено помрачена от подозренията за „страннияй романс с жена". Бракът обаче е чисто декоративен. При всяко турне я придружава не мъжътй, а неизменната Людмила. Съпругът стои на заден план, накрая не издържа да бъде пренебрегван и се оттегля. Не така благородни са неговите и нейните братя. Те непрекъснато разговарят с Христина, опитват се да я отделят от Прокопова, да я променят. Певицата остава непреклонна: „Оставете ме на мира, нужно ми е спокойствие." Но напрежението, обидата и последствията от оскъдното детство си казват думата. Морфова
заболява от диабет, рязко напълнява организмътй е сломен. Сопраното обаче не спира да крои планове и мечтанитей гастроли винаги включват родната България. Щом я изписват от болницата във Виена, отново печели овации в Прага, Виена, Париж, Лондон, Милано, Берлин.

През 1931 година тя си купува къща на улица „Паренсов" в София и с Людмила заживяват заедно, загърбвайки шушуканията на местните моралисти. В печата се появяват хапливи карикатури, които показват Христина и Людмила като влюбена двойка. Подозренията за нетрадиционната им връзка не помрачават преклонението пред талантай - Христина е назначена за редовен професор по солово пеене в консерваторията и за солист в операта. Домът на двете приятелки е пълен с гласовити млади хора, които идват на уроци. Идилията е кратка....

Морфова репетира до изнемога ролята на Лакме от едноименната опера на Лео Делиб, старае се за софийската публика. При първото си появяване на сцена обаче е освиркана още преди да си отвори устата. Завистливи колеги я обвиняват, че живее повече в чужбина, че е дебела и такава лоена топка не бива да се появява на сцената. Певицата се обръща към публиката, сред която са и злобарите: „Господа, жалко! Не очаквах такъв прием в родината си, за която тръгнах с такава радост. Нека всеки да разнася българската песен толкова, колкото съм я разнасяла аз!" Спектакълът на „Лакме" приключва под нестихващите аплодисменти на зрителите. Горчивините обаче са повече. Пред писателя Владимир Русалиев Морфова признава, че трябва да е с железни нерви, за да издържи цялата простотия на родната действителност.

През 1935 г. певицата е уволнена от Софийската опера по предложение на тогавашния артистичен директор - диригента Мойсей Златин. Той е добър музикант, основател на филхармонията, но попада под влияние на зложелателите на Морфова. Министърът на народната просвета Тодор Радев, който е генерал-майор и политик, но не разбира нищо от изкуство, подписва без колебание. Несгодите, обидите и клюките не пречупват Българския славей. Жизнерадостната Христина изнася над 60 концерта в родината си. Домътй е пълен с ученици, Людмила е неотлъчно до нея и я утешава. Следва нов удар. Морфова отива да се лекува в Прага, но приема да изнесе концерт в Москва, където се среща с Георги Димитров и Васил Коларов. Това се разчува и министър Радев я уведомява, че тя повече никога няма да има публична изява в България

Лошото отношение на управляващите действат като увеличително стъкло за вглеждане в личния живот на певицата. Шушуканията за любовтай с Прокопова преминават в крясъци. Някои родители дори забраняват на дъщерите си да вземат уроци при нея. Отвратена, Христина намира утеха сред учениците си. Много от тях живеят в домай, а домашнатай помощница готви по цял ден. Нейни верни приятели са композиторът Панчо Владигеров и брат му Любен, белетристът Константин Константинов и съпругата му - художничката Дора, която боготвори примадоната.

За да се разсее от струпаните над главатай облаци, певицата приема поканата на свои приятели да се разходят с кола из Розовата долина. Нощта преди екскурзията сънува, че покойниятй баща я вика при себе си. Ней се иска да тръгва. А и за първи път пътува без любимата си приятелка.

На сутринта тя оставя бележка на Людмила: „Така не ми се пътува! Имам ужасно предчувствие. Никога вече няма да напускам дома ни без теб." Христина тръгва с натежало сърце. На 1 юни 1936 г. автомобилът, в който пътува, катастрофира край Пирдоп. От всички пътници загива само тя.

Заедно и в смъртта

Вярната Людмила Прокопова отказва да напусне България въпреки желанието на нейните близки да се върне в Прага и хапливите подмятания на околните. Дълго се бори да превърне дома на Морфова в музей, но властите отказват да дадат съгласие. Когато Людмила умира, роднините й искат да я погребат в Чехия. В завещанието й обаче изрично е записано, че иска да бъде положена в гроба на Христина. Така през 1939 г. двете отново са заедно. Този път - завинаги.