Центърът за изследване на демокрацията: Купуването на медии е по-масова практика
Секция: Анализи
07 Октомври 2015 09:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Центърът за изследване на демокрацията: Купуването на медии е по-масова практика

/КРОСС/Отсъствието на нормално функциониращи медии по региони е кризисен процес с изключително разрушителни последици. Това се казва в доклад на Центъра за изследване на демокрацията, който беше официално представен вчера.

Изследването, обобщено в доклада е обхванало 179 медии с интернет платформи от всички областни центрове в страната с изключение на София - град и София - област.

Според огласените данни в доклада, липсата на независими медии в големите градове на страната е недъг, който вреди не само на публичните институции, но и се отразява тежко на икономическата активност по места.

Основните изводи от проучването сочат, че обществените и частни национални медии са неравномерно представени в различните региони на страната.

Така например в райони като Ловеч, Монтана, Силистра и Ямбол няма нито едно представителство на национална медия.

Значителна част от регионалните медии не публикуват информация за собствениците и екипа си като не предлагат и ясно разписани тарифи за рекламни услуги, се казва в текста на доклада.

В него се посочва още, че според регионалните журналисти, анкетирани в рамките на изследването, купуването на медии се утвърждава като все по-масова практика.

По този начин местната власт си гарантира медиен комфорт, а в хода на предизборни кампании налага и желания тон. Нещо повече - част от служителите в общинските администрации имат и функциите да захранват местните медии с контролирана информация.

Сред порочните практики, описани в доклада на Центъра за изследване на демокрацията, е и тази, към определени медии да се насочват рекламни бюджети под формата на общински обяви и поръчки за информационни кампании по оперативни програми на ЕС.

"Големият проблем с финансирането на регионалните медии са непрозрачните процедури, твърдят експертите на центъра. Местните общински фирми се рекламират в точно определени медии, подбрани по лоялност. Друг източник са общинските съвети, които отделят стотици хиляди левове за лоялни меди".

Тревожни са и констатациите в раздела "Икономическа независимост" на доклада. В него се посочва, че журналисти и мениджъри от регионални медии определят икономическото им състояние като твърде тежко. Част от тях се "спасяват" чрез съпътстващи дейности, но това неизменно рефлектира върху качеството на създавания медиен продукт. Работещите в част от анкетираните медии са заявили, че се издържат чрез предоставяне на несвойствени услуги като ПР, поддръжка на компютърни мрежи, организиране на събития и дори търговска дейност.

Представители на национални обществени медии са споделили пред анкетиращите екипи, че, за да изпълнят финансовите си планове са били принудени да сключват договори с общинските администрации, а след това да цензурират информация, свързана с тях.

В доклада се препоръчва регламентирането на задължително публикуване на условията за поместване само на ясно обозначени рекламни и платени информационни текстове.

Сред препоръките, отразени в доклада, е и необходимостта браншовите и неправителствени организации на медиите да осъществяват мониторинг на качеството и да поощряват медии и журналисти за аналитичните им и разследващи публикации.

На базата на направените констатации се препоръчва в програма "Развитие на човешките ресурси" да бъдат предвидени мерки за повишаване на квалификацията на жулналистите, приоритетно в регионалните медии.

Препоръчва се също да бъдат потърсени възможности за използване на програмите за трансгранично сътрудничество с цел обмяна на опит и добри практики с други регионални медии в рамките на Европейския съюз, на Балканите и крайдунавските страни.

Изследването на Центъра за изследване на демокрацията е осъществено със съдействието на фондация "Отворено общество" и Медийната програма на Фондация "Конрад Аденауер".