Откриха новия център с астрономическа обсерватория на Шуменското плато
29 Октомври 2015 13:53

Откриха новия център с астрономическа обсерватория на Шуменското плато

/КРОСС/Новият астрономически център в Шумен бе официално открит. Обсерваторията е разположена в новия Летен информационен център на Шуменското плато, построен по проект на Дирекция Природен парк „Шуменско плато". В двата купола ще бъдат разположени двата нови телескопа на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски", закупени още през 2009 г.

Лентата за откриването на новия Информационен център и обсерваторията прерязаха председателят на Общински съвет-Шумен проф. Георги Колев, директорът на ПП „Шуменско Плато" Сашко Кунев, ректорът на ШУ проф. Маргарита Георгиева и проф. Драгомир Марчев - директор на Астрономически център-Шумен.

„Общата стойност на телескопите - 40 и 25-сантиметров е малко над 150 000 лв.", поясни астрономът проф. Диана Кюркчиева от университета. Тя изказа благодарност на всички помогнали за реализацията на проекта. Сашко Кунев заяви, че днешния ден е много специален за служителите на Парка. „Убедени сме, че новия център е придобивка от особено значения за Шумен и целия регион" , каза още Кунев.

Обсерваторията ще се използва като многофункционален образователен център, но ще бъде достъпна и за любители и граждани.

„Новите телескопи ще бъдат ново око в търсенето на истините за вселената", подчерта младият астроном от университета Сунай Ибрямов. По думите му, обсерваторията в Шумен се нарежда непосредствено след тези в Рожен и Белоградчик по размер на телескопите, като обаче апаратурата тук е изключително модерна.

„Идеята е изцяло тази обсерватория да бъде роботизирана и да се управлява дистанционно, така както такива има доста по света", подчерта проф. Драгомир Марчев. Той обясни, че куполите и телескопите могат да бъдат управлявани дистанционно и през интернет, което много улеснява работата на астрономите.

По малкият телескоп ще се използва за наблюдения на комети, галактики и широкоъгълни снимки, а по-големият 40-сантиметровия ще служи за фотометрични наблюдения на променливи звезди. Той ще бъде включен и в проект за търсене на планети, намиращи се извън Слънчевата система.

След като центърът вече е изграден предстои пълното монтиране на оборудването и извършване на тестове и проби, преди обсерваторията да започне да се използва пълноценно. Очаква се това да стане факт още през пролетта на следващата година.