Спира поддръжката на системата за Спешна помощ
Секция: Здраве
10 Август 2017 16:00
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Спира поддръжката на системата за Спешна помощ

/КРОСС/ Фирмата, която поддържа комуникационната система на Спешна помощ, е уведомила Министерството на здравеопазването, че от 8 август ще спира поетапно поддръжката.

Здравното министерство уверява, че това няма да се отрази на обслужването на спешните случаи в страната.

Договорът за поддръжка на системите за комуникационна свързаност е изтекъл на 22 юли 2017 г. Заместник-министър Мирослав Ненков увери, че прекратяването на договора няма да се отрази на обслужването.

Такова уверение е получил и след среща с директорите на всички 28 центъра за спешна медицинска помощ в страната. На практика системата ще продължи да функционира. Обажданията се приемат от оператор на 112, който няма медицинско образование.

Разбирайки, че става въпрос за медицински проблем операторът от 112 директно прехвърля разговора на диспечера от центъра за спешна медицинска помощ, който да насочи най-близката линейка към съответния адрес.

Заместник-министър Ненков уточни, че между 112 и ЦСМП има още няколко наземни и мобилни линии, които могат да служат за връзка. Освен това екипите на бърза помощ разполагат и с радиоканали за връзка.

Мобилни или радиоканала - ЦСМП - може да бъде подаде сигнала до линейката. Връзката по 112, освен гласов сигнал, изпраща и електронен такъв.

Д-р Ненков посочи, че за последните три години на консорциума са платени над 5 млн. лв. или по 180 хиляди лева на месец за поддръжка.

Комуникационното обслужване от въпросния консорциум покривал гласовата комуникация, софтуерната система на спешната помощ, в която се въвеждат адресите и gps сигналът.

Като евентуална загуба от спирането на поддръжката от консорциума е възможността за gps проследяване на адресите. Това ще натовари служителите, които ще трябва да въвеждат адресите на ръка.

Д-р Ненков посочи, че е направена актуализация във всеки център има наземни и мобилни телефони, които са си собственост на центъра. "Комуникацията тук е решаващия въпрос. Този процес няма да пострада", заяви той.

Министерство на здравеопазването е стартирало нова обществена поръчка със заложено джипиес проследяване. Сумата предвидена за този разход е с един милион по-малко. Освен това поръчката включва осигуряване на всеки един екип на паник бутон в джоба на медика.

Така сестрата и доктора, ако се натъкнат на агресивни роднини докато се качват във входа на блока, ще могат да реагират веднага. Процедурата по новата обществена поръчка, ако няма обжалвания, ще отнеме най-малко два месеца. Така в началото на октомври най-рано ще осигурена поддръжката за новите комуникационни системи.

Новата обществена поръчка е на стойност 4,3 млн. лв.