Паргов: Сигурност и икономика трябва да са приоритети за председателството ни
Секция: Интервюта
13 Септември 2017 19:47
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Паргов: Сигурност и икономика трябва да са приоритети за председателството ни

/КРОСС/ Калоян Паргов, председател на БСП-София, в интервю за предаването „Това е България" на Радио „Фокус".

- България ще бъде център на Европейския съюз, а и на медийния интерес на целия свят. Става въпрос за българското председателство. Окончателният вариант на Националната програма за него ще бъде приет в началото на декември. По приоритетите ни за председателството ще работи Висш консултативен политически съвет, създаден от премиера Бойко Борисов, а негови членове, които ще бъдат и посланици на българското председателство, са Симеон Сакскобургготски, Росен Плевнелиев, Херман Ван Ромпой, Ханс Пьотеринг, Жан Леви и Ервин Прьол. Откриването на българското председателство ще бъде на 4 януари в Народния театър „Иван Вазов". Дотук с официалната информация. Но какви са предизвикателствата пред нашето председателство. За това разговаряме с Калоян Паргов - председател на софийската структура на Българската социалистическа партия. Г-н Паргов, как очертавате предизвикателствата и изпитанията през които ще премине българското председателство или поне неговата подготовка?

- Можем да ги определим в няколко групи предизвикателства, с които трябва да се справим до 4 януари 2018 година. На първо място те са общоевропейски, свързани с дневния ред на Европа и динамиката, която върви в Европа и света около нас, тъй като така или иначе щеше да бъде част от дневния ред на председателство, което ние неизменно трябва да водим като страна, председателстваща Съвета на Европейския съюз в този период. Втората група проблеми - това са текущите проблеми, които се предават от председателство на председателство, но по-същественото е въпросите, които все пак са от интерес и за България - и това е една от тезите, с които се разминаваме с управляващите, тъй като Томислав Дончев в свое изказване беше намекнал, че не е прилично още на първото председателство да поставяме ребром въпроси, свързани с интерес само на България. Но така или иначе нашият интерес трябва да бъде преплетен през общия интерес на страните членки. Да търсим своите съюзници, за да можем да създадем посредством законодателство, което ще се приеме в този 6-месечен период на възможности за нас, за бизнеса, за всички граждани. Казвам не само граждани на България, но и на Европа. И, разбира се, техническите предизвикателства са от гледна точка на това, как ще се представи страната домакин и дали ще има достатъчна инфраструктура, с която да поеме самото председателство. Тук, разбира се, поставяме акцента и върху София като столица на България и като приемащ град, тъй като огромна част от събитията ще се проведат на територията на столицата. Това означава, че през тези шест месеца ние ще имаме, очаквам, поток от посетители и то това са висши държавни служители, чиновници на държавите членки от делегациите, както и на Европейската комисия, Европарламента и т.н., които ще посетят България и в общи линии ще бъде развит т.нар. събитиен туризъм, защото това е вид туризъм, който носи своите приходи, своите ползи. Тези близо 22 хил. посетители, и това е записано в плана на правителството, са имиджмейкъри. Тоест в зависимост от това как бъдат посрещнати, каква обстановка ще заварят, ще могат да рекламират положително или не дай си Боже отрицателно София и България като дестинация. Разбираемо, на фона на тези висши служители ще има доста журналисти и доста съпътстващи туристи, да ги наречем. Хора, свързани от делегациите допълнително. Общият брой може да набъбне до 70 000 така, както се случи в Братислава преди година на тяхното председателство, където на моменти достигаха гостите до 70 000. Това означава и туристическа база, леглова база предимно от хотели от по-висок клас - четири-петзвездни, добра инфраструктурна транспортна комуникация от летищата до хотелите, както и, разбира се, достатъчно на брой хора, които трябва да бъдат ангажирани с тези делегати в различните хотели в свободното им време, защото все пак тези хора очакват и нещо да им бъде показано в София, което е също много важно като част от програмата на посещението им. Това е същественият елемент като част от рекламата, която можем да си направим с това председателство. Стратегията за туризъм на Столична община е на дневния ред по комисии на Общинския съвет. По наше настояване в понеделник я забавихме, тъй като е очевидно, че липсват някои стратегически елементи и затова я върнахме за доработване. Най-вече притеснението ни, свързано с председателството от гледна точка на тази стратегия, е дали София има капацитета да поеме този брой посетители и туристи, които са вид туристи така наречени. Оказва се, че ни липсва инфраструктура и по наши оценки около 30% ще бъде недостигът. Говорим специално за високия клас хотели и места за настаняване, както е прието да се нарича в туристическия бранш като термин. Това, разбира се, създава предизвикателства и рискове пред доброто ни представяне, защото не само дневният ред - залите, където ще се водят срещите в различните формати, е важно като инфраструктура, но важно е и всичко това, което е свързано с обезпечаване на цялото председателство. Затова силно се надявам, че София с целия туристически бранш и с помощта на правителството ще може да намери начин да излезе от тази ситуация, за да не попадне в неудобната ситуация, когато може евентуално да се получи такъв недостиг. Това означава, че трябва да има доста сериозно кадрово, ресурсно, финансово, техническо планиране на самото председателство, което е важна съставна част.

- Къде виждате ресурсите за решаване на този технически на пръв поглед, но изключително важен проблем, свързан с настаняването?

- Вижте, за съжаление, мога да кажа, че единственият начин това да се случи е планирането на срещите в различните формати на събитията да бъде така направено, че да отговаря на капацитета, който можем да поемем.

-  А той колко е?

- Легловата база в София е малко над 18 000, като ако говорим за четири-петзвездни хотели, които ще бъдат търсени: 10 петзвездни, 34 четиризвездни хотели разполагат с малко над 7 000 места. Тоест това означава, че в периода на планиране на срещи, тоест на програмата през тези 6 месеца, да не изпаднем в ситуация да се струпват доста посетители в дадена седмица или даден отрязък от време, който да надвиши този капацитет. Ще бъде добре да ги разтеглим във времето и това можем да го направим спокойно с Европейската комисия, така че да не се създават неудобства за пристигащите делегати.

- А какви са възможностите, г-н Паргов, гостите да бъдат транспортирани до селища около София?

- Това също е възможност. Има немалко хотели в близък радиус до София с добра, достъпна комуникация. Говоря предимно на територията на София-област, която е в близост до София. Тези хотели могат да поемат, но неголяма част, нали? Те не са много хотелите, всички ги знаем. Те са повече рекреационни, ваканционни хотели, но с добро качество и висок клас, които са посещавани от чуждестранни туристи целогодишно, предвид климатичните условия, които предлагат в тази част на България, включително и с минерални извори. Но нека кажем, че това е малък резервен вариант, който не покрива дефицита с една проста аритметична сметка: 22 хил. посетители - 7 хил. места за луксозна леглова база. Тоест места за настаняване.

- Ще успеем ли също така да осигурим, да гарантираме сигурността на тези гости?

- Това е също важен момент, даже може би един от водещите предвид ситуацията в Европа и света най-вече последните две години, свързани с терористичните актове на територията на Европа и на ключови европейски градове. За съжаление, България също попада в този списък като държави, които крият рискове, особено заради тези ключови събития в следващите 6 месеца на територията на страната и на територията на столицата. Очевидно, че ще имаме нужда от помощ от нашите европейски партньори с оглед по-добра комуникация, следене, информираност и предотвратяване, казвам недай си Боже на всякакви опити да се наруши сигурността на пребиваващите ВИП гости на територията на София и на България като цяло.
Водещ: Доброто ниво на качеството на транспортната инфраструктура също трябва да бъде решено. Защото гостите все пак не са някакви животинки, които да ограничим в движенията им. Те ще имат свободно време, в което ще искат да се разходят из София. Вън от центъра столицата ни не е от най-привлекателните.
Калоян Паргов: Да кажем, че в момента София е блокирана от ремонти. Нещо, което не е ново за нас и не е изненада. Това е политика на управляващите. Те разбират правенето на ремонти и правенето на политика така, че всички да разберем по неудобствата, които изпитваме и ще изпитваме в следващите няколко месеца. Ще продължаваме да изпитваме не само заради метрото, а и заради ударното ремонтиране на ключови артерии в столицата, което създава доста нерви на софиянци, а и на гостите на града. Надявам се това да приключи до Нова година в най-скоро време и те да са качествени, така че това качество да го усетим и ние, и гостите, за да можем да докажем на практика, че европейските средства, които усвояваме, се усвояват по правилен и разумен начин. Нещо, което също е тема от дневния ред на страната немалко години след 2007.а, след приемането ни за членове. Между другото, има един друг проблем, който пък е проблем важен за ресторантьорите, защото тези хора няма да се хранят само в хотелите, в които ще бъдат настанени, разбираемо е. Никой не яде седем дена или пет дена нонстоп в хотела - сутрин, обед и вечер. Всеки иска да види нещо от града, където е попаднал, да опита местна кухня, което ще е предизвикателство за ресторантьорския бизнес. Дали ще имаме достатъчен капацитет да изхраним толкова много хора и да ги посрещнем? Кои са местата? Защото всичко това трябва да бъде картотекирано, планирано и да бъде предложено на вниманието на ВИП гостите, за да могат те да знаят къде могат да отидат и прекарат част от свободното си време, което ще имат, пребивавайки служебно в нашата държава и в нашата столица. И това е задължение на Столична община, която е домакин на всички нас. Да помогнем всички с информационен бюлетин, бих го нарекъл, специален сайт, който показва местата със съответните кухни.

- Менюто.

- Менюто и така нататък.

- Да допълни и с информация за съдържанието на това меню, на отделните ястия, с указателните табели, за да може да бъде намерен съответния ресторант.

-  Абсолютно. Така е. Така е. Както таксиметровият бранш или специализираните автомобили, автобуси и коли, които ще бъдат специално наети по време на председателството, които да се занимават с делегациите.

- Да, те трябва да имат съответни маршрути, спирки и т.н.

- Точно така. Разбира се, проблем ще бъде за софиянци следващите шест месеца и вип делегациите, които ще трябва да преминават през ключови кръстовища с кортежи, с блокиране на движение. Така че предстои доста работа и планиране. Специално, ето, Транспортната дирекция в Столична община, заедно с КАТ, трябва да изготвят ясен план, така че всички тези вип делегации, които ще следват една след друга, може би по няколко на ден, да не възпрепятстват нормалния живот в столицата. Тоест да не се окажем в една блокада за шест месеца.

- Господин Паргов, съвсем накратко да ви помоля, бихте ли изброили темите, които според вас и вашата партия трябва да залегнат в дневния ред на работата на българското председателство?

- Тези теми са обект на коментар в последните няколко месеца. Ние, социалистите, поставихме началото с един форум, ще ви припомня, в който домакин беше лидерът на ПЕС и бивш председател на БСП Сергей Станишев, в който участваха и бившият и настоящ премиер, говоря за господин Симеон Сакскобургготски и за господин Бойко Борисов, както и ключови политици - външни министри, експерти, в които да започнем обсъждането на тези приоритети. В крайна сметка трите К-та, които бяха изкарани така набързо, ги приемам като някаква първоначална форма на дискусия или насока, която до декември трябва окончателно да бъде изкристализирана, защото кохезия, конкурентоспособност, консенсус, сами по себе си са хубави думи, ключови думи, но те са много общи. За нас в този момент на развитие на Европа, Европа в момента се движи на няколко скорости. Европа за едни значи едно, за други държави, които са в периферията, значи друго. Казвам го общо взето преди проблемите, ето и сега случаят с посещението на френския президент Макрон и желанието на Франция да търси по-справедливо разпределение на средства, свързани с националните осигурителни системи, предвид движението на работна сила, което е един от водещите принципи, и това предложение на Франция, за което ние, социалистите, изразихме позиция, че нарушава принципа на свободно движение на хора, стоки и капитали, тъй като няма как и без това опосканата ни на здравноосигурителната система, заради хората, които работят в чужбина, да отиват техните осигуровки в чужда осигурителна система, а не в нашата. Тъй като това ще създаде и много бюрокрация, пък и доста нарушаване на основните принципи на Европейския съюз.

Но, така или иначе, това е търсенето на възможности и обща политика по отношение на сигурността. Това е на първо място, защото това е нещо, което неизменно стои пред всеки европейски гражданин - собствената му сигурност, заплахата от бежанските вълни, които нахлуват в Европа, невъзможността на националните правителства, пък и на европейските институции, да се справят с този проблем, търсенето на по-сериозен подход, който да реши този проблем от корена, а не да лекува симптоматиката - какво да правим бежанците и къде да ги складираме, срещу какво, потърпевши от които са такива държави като България в периферията. Второ, разбира се, говорим за икономика. И тук вече България трябва да търси своите възможности, като говорим за конкурентоспособност, така как да направим, че нашият бизнес, нашата икономика, да има по-добри относителни предимства на общия европейски пазар, за да можем да заемем по-голям дял от този пазар в целите, които ние можем да специализираме, което е предмет на икономически анализ на икономическото министерство, на агенции, асоциации, браншови организации, които ние да ги презентираме и посредством законодателството, което ще се приеме, да създадем тези възможности за в бъдеще. Разбира се, ако говорим от гледна точка на левите партии, темата за доходите и за работната ставка или по-точно почасовата ставка в Европа, търсенето на минимални прагове, е също тема, която ние, социалистите, отдавна дебатираме и отдавна предлагаме. Но, разбира се и кохезионните фондове, които са важни не само за нас, но и за редица европейски държави и тяхното търсене на по-балансиран подход от това, което беше обявено в началото като принцип на тяхно бъдещо разпределение, което ще обезсмисли членството на много държави, и предимно на такава като нас, България, най-бедната, на опашката на Европейския съюз, която разчита на тези важни няколко милиарда европейски средства.