Плюсовете и минусите на системата „Бонус-малус”
Секция: Анализи
27 Ноември 2018 10:18
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Плюсовете и минусите на системата „Бонус-малус”

/КРОСС/ Един изряден шофьор още след 2 години може да получи 20% намаление на застраховката „Гражданска отговорност". Това каза във връзка със системата „Бонус - малус" Владимир Савов, член на Комисията за финансов надзор, отговарящ за застраховането, в сутрешния блок на БТВ „Тази сутрин". Ако сме съвестни водачи, още след първата година ще получим 10% отстъпка, а след втората - още 10%, уточни той. Останалите 5% се натрупват през следващите 5 години. За различни нарушения в системата се добавят наказателни малус точки. Ако един водач е системен нарушител, може в кратък период - за 1 година например, доста бързо да достигне до максималния клас малус, при който застраховката се оскъпява с 4 пъти, каза още Савов. Оскъпяване от 400% може да се постигне и с натрупване - ако например има 5 пъти превишение на скоростта плюс отнемане на предимство или минаване на червен светофар. Нарушението трябва да е санкционирано с влязло в сила наказателно постановление, уточни членът на КФН. Владимир Савов коментира и критиките, че колата ще е виновна за всичко, което е направил шофьорът преди това, дори и след като е продадена. Това е направено с цел собственикът на колата да внимава на кого я предоставя, поясни той. Когато има възможност лесно да се прехвърли собствеността на колата на член на семейството или друг близък, ако това ще доведе до изчистване на натрупания малус, същият човек ще продължи да кара същата кола пак така безразсъдно и системата ще губи смисъла си. Затова е предвидено да се запазва малусът на колата, каза още членът на КФН. Владимир Савов отговори и на критиките, че така при купуване на автомобил на старо новият собственик ще е наказан за действията на шофьора, който преди това е карал колата. Всяка сделка е покупка-продажба е доброволна, никой не ви задължава да купите точно тази кола, винаги може да се потърси друга, посочи той. По думите му информацията за историята на всяка кола ще бъде лесно достъпна и ще може да се провери по номера на рамата какъв е бонусът или малусът. Тъй като наистина виждаме голямо съпротивление срещу тази идея, мислим върху варианти как да стане така, че при прехвърлянето към момента на сделката да има възможност по някакъв този малус да се изчиства", призна Савов.

В студиото на сутрешния блок гостува и Владимир Тодоров, председател на УС на българската Асоциация на пострадалите при катастрофи, който беше категоричен, че трябва да въведем системата „Бонус - малус". „Тя има пряка връзка с пътната безопасност и възстановява чувството за справедливост. Към момента Законът за движение по пътищата допуска системни нарушители и не им влияе", подчерта Тодоров.

Тази наредба, която ни се предлага, със сигурност не гарантира тази справедливост, която всички очакваме, коментира Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.

От системата „Бонус - малус" са извадени всички държавни и общински автомобили. Това са десетки хиляди автомобили, които нима не правят нарушения, нима не правят пътно-транспортни произшествия, а за тях няма да има нито бонус, нито малус, изтъкна той. Според него има много спорни моменти в таблицата, по която ще се отнемат различните класове и точки на водачите. По думите му тя не е съобразена в пълен обем с пътно-транспортните произшествия и причините за тях.

Владимир Савов от КФН обаче изтъкна, че държавните и общински автомобили обикновено се застраховат по обществена поръчка и като цял клас - не се индивидуализират в застраховката. Затова за тях застраховката се прави по списък, няма как да се начислява бонус или малус на всеки един от тях. Савов уточни, че става въпрос за коли, директно собственост на държавата и общините, а не държавни и общински фирми. „Ако водачите на такива автомобили правят нарушения, ще си получат санкцията и тя ще се счита за личен бонус или малус", каза още членът на КФН.

Богдан Милчев от Института за пътна безопасност отбеляза също, че в България няма никакъв проблем влизането в сила на наказателните постановления да се отлага с години и законът да се заобикаля, а 50% никога не си плащат глобите.