Аукционна къща предлага ментета на Владимир Димитров - Майстора за половин милион
Секция: КУЛТУРА
05 Декември 2018 18:12
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Аукционна къща предлага ментета на Владимир Димитров - Майстора за половин милион

/КРОСС/ Измама в особено големи размери с нагли ментета на Владимир Димитров-Майстора е подготвила предколедно аукционна къща „Ракурси". 7 живописни копия на най-големия български художник лъснаха в сайта на къщата. Независимо от добронамерените предупреждения на изкуствоведи и хора от арт гилдията да бъдат свалени лотовете от търга, по всичко си личи, че това няма да се случи и скандалните ментета ще бъдат представени за оригинали пред участниците в наддаването (търгът се провежда на 5 декември в сряда, вечерта след отпечатването на този брой на „Галерия" - б. р.). Всички известни играчи на арт пазара, с които разговаряхме, обясниха, че не искат да влизат в директен спор със собственика на аукционна къща „Ракурси", за да не бъдат заподозрени, че го правят, защото им е конкурент. В същото време те обаче заявиха, че

ще посъветват своите клиенти да не купуват платната, предлагани от „Ракурси".

„В деликатна ситуация сме поставени. Аз няма да кажа нищо директно, но си запазвам правото да посъветвам тези, които се допитат до мен, за автентичността на въпросните картини", заяви Лаврен Петров, собственик на галерия „Лоранъ".

„Тези творби са ми ясни", през смях каза Игор Марковски, съсобственик на аукционната къща „Аполон и Меркурий".

Неговият колега от „Виктория" Павел Тодоров пък е на мнение, че всеки сам отговаря за себе си. Ставало дума за възрастни хора, които трябвало да си носят негативите или позитивите от действията.

Известната изкуствоведка Ружа Маринска се направи на разсеяна, когато я попитахме какво мисли за въпросните „платна": „Не съм ги виждала!". В същото време обаче близък до нея колекционер я издаде, че вече е посъветвала приятелите си да не се връзват и да не купуват картините на Майстора, предлагани от „Ракурси".

Очевидно е, че организаторите на аукциона се чувстват недосегаеми, защото разполагат с удостоверения за идентификация на картините, които по закон са задължителни при публични продажби на произведения на изкуството. Трябва категорично да се знае, че въпросните документи не изпълняват функциите на сертификат за автентичност и обикновено се правят от недотам подготвени лица, които са получили зелена светлина от Министерството на културата.

Това впрочем е ведомствено-законодателен проблем, който в момента се решава и въпросните идентификации в най-близко време ще отпаднат в този си вид. В нашия случай атрибутирането на тези платна на Майстора е направено от Историческия музей. Със сигурност в тази институция няма добре подготвени експерти по творчеството на Владимир Димитров. В арт средите се шегуват, че дори чистачките в Националната и в Софийската градска галерии са по-добри експерти от тези, чиито подписи обикновено стоят под документа за идентификацията на подобни произведения.

Най-елементарната експертиза ще докаже по безспорен начин, че платната от търга на „Ракурси" не са дело на Владимир Димитров-Майстора, единодушни са всички специалисти, до които „Галерия" се допита.
Потърсихме първо Анелия Николаева и Катя Тинева, които преди 6 години подредиха над 200 платна на живописеца в изложбата „Майстора, цветето и вселената", с която бляскаво бе отбелязана 130-годишнината от рождението на великия ни художник. Мнението на двете авторитетни изкуствоведки не се припокрива с написаното в идентификационните документи на предлаганите от „Ракурси" картини.

„Въпросните живописни платна не са оригинали на Владимир Димитров Майстора. Това е моето мнение, съгласувано с колежката Анелия Николаева, която изключително много ценя като специалист - заяви Катя Тинева. - Проблемът обаче не е толкова на аукционната къща, колкото в закона, който дава вратички да се случват подобни неща. Свидетели сме били преди време как бяха правени опити да се атрибутират като оригинали фалшификати на Ярослав Вешин, както и на много други художници. Някои от тях са идвали от чужбина. Целта на търговците е веднъж картините да влязат официално в оборот със съдействието на някои недотам добросъвестни колеги. Ако въпросните картини бъдат и монографирани по някакъв начин, търговците вече могат да правят каквото си пожелаят."
По информация на „Галерия" преди време менте на Вешин се е появило в чешка частна галерия, но впоследствие се разбира, че то е закарано там от България и „откупено" обратно от българи. В дъното на всичко е човек, свързан със същата аукционна къща, която сега предлага ментетата на Майстора.

И директорът на Кюстендилската галерия Валентин Господинов е категоричен, че от всички лотове на „Ракурси" с картини, атрибутирани като произведения на Майстора, само рисунката е оригинал.

Останалите седем платна не могат да се отнесат към творчеството на художника, а
само наподобяват негови творби

Междувременно в залите и депата на ръководената от Господинов галерия, носеща името на Владимир Димитров-Майстора, има 1357 живописни платна, акварели, тушови и моливни рисунки на любимия на поколения българи художник.

Известната изкуствоведка от Националната галерия Доротея Соколова също е категорична, че върху платната, предлагани от „Ракурси", не се е движила четката на Майстора. „Това са най-вероятно късни копия, рисувани след смъртта на художника (Владимир Димитров умира на 24.09.1960 г. - б.р.) през 70-те и 80-те години. Подобни копия се правеха навремето и служеха за украса на учреждения. Оригиналите на някои от тези неща, които виждаме в каталога, се намират в музеите. За мен е, меко казано, странно това недоглеждане от страна на организаторите на търга", коментира Доротея Соколова.Това „недоглеждане" обаче става възможно заради безхаберието на Министерството на културата. Въпреки многобройните сигнали за предстоящата измама, изпратени до ведомството, от министерството не си помръднаха и пръста да осуетят наглото посегателство върху творчеството на Владимир Димитров.

На журналистически въпрос преди две седмици в кулоарите на парламента какви мерки ще вземе, за да не се разпространяват ментетата на Майстора на официален търг, министърът на културата Боил Банов погледна изненадано журналиста на „Галерия" и каза: „Не знам нищо, ще взема мерки!". От тогава до сега министърът не си помръдна пръста по скандала.

Зад аукционна къща „Ракурси" наднича физиономията на дългогодишния реставратор Емил Чушев. „Галерия" и друг път е писала, че феърплеят в търговията с произведения на българското изкуство на тръжната къща е твърде съмнителен. Някои хора от арт средите дори казват, че в полите на Витоша, където е ателието на Чушев, се намирала една от фабриките за ментета у нас.

Не можем да се ангажираме с подобна констатация, но ще допълним информацията с твърденията на колегите му, че Чушев бил сръчен копист и имал склонност да прекрачва границите на коректността. Обществена тайна е, че през последните години са се родили много нови „произведения" на Ярослав Вешин, Ян Вацлав Мърквичка, Димитър Казаков-Нерон и Атанас Яранов, с които се е увеличило и „творчеството" на споменатите художници. За сметка на нищо неподозиращите купувачи.

За да си позволиш такава дързост, значи имаш височайши покровители, коментират в арт средите. Бивши състуденти на Чушев припомнят, че още преди демократичните промени той е реставрирал картини и други предмети на изкуството на чуждестранния дипломатически корпус у нас. От архивите ни блъска информацията, че Чушев е лежал в затвора още преди демократичните промени за незаконен трафик с културно-исторически ценности от България в чужбина.

Днес талантливият копист и реставратор има собствена галерия „Ракурси" и едноименна тръжна къща, съдружник е с шефа на „Джи Пи Груп" Владимир Житенски в друга галерия - „Нюанси", и често обича да дава мнение като последна инстанция за това кои произведения са автентични и кои не са.

Затова е, меко казано, странно, че си позволява да продава копия на Майстора за негови оригинали. Впрочем лъжливите платна на Майстора са били разнасяни и на други търговци, но всички са отказали да ги продават. Един от тях довери за „Галерия", че са му били предлагани на много по-висока, почти двойна цена. Собственици на картините са роднини на известен колекционер, починал не толкова отдавна.

Ако все пак се намерят наивници да ги купят, ще трябва да се бръкнат доста дълбоко в джоба - цените на картините варират от 69 хил. до 88 хил. лева. Общата начална сума е 520 хил. лева. Едно копие на Майстора, каквито всъщност са тези в „Ракурси", варира от 500 до 3000 лева в зависимост от художествените си качества. Някои от предлаганите в „Ракурси" картини са недотам майсторски прерисувани варианти на известни творби на художника, които са собственост на Националната и Кюстендилската галерии.

Източник в-к Галерия и е-vestnik

снимки в-к Галерия