/КРОСС/ В началото на 1895 г. е проведен търг за строителството му. Градежът е оценен на 8 290 385 лв., които са осигурени от правителството.
На търга за строителството участват фирми от Хамбург, Париж и българското дружество „Михайловски и Хайрабедиян“. Родната фирма е избрана, след като предлага 16,5% намаление от първоначалната тръжна цена, или 6 922 472 златни лева.
На 7 февруари е сключен договор, с който се дава начало на строителството. До 1899 г. Фирмата изпълнител претърпява сериозни сътресения - след две зимни бури, които повреждат плавателния й състав и съоръжения.
„Михайловски и Хайрабедиян“ почти фалира. Градежът се прехвърля на новосъздадено анонимно акционерно дружество, в което главните акционери са участниците в първото предприятие.
С учредителен протокол се поставя началото на „Безименно акционерно дружество за направа на Варненското пристанище“, което довежда проекта до успешно завършване през 1906 г.
В церемонията по откриването участва лично княз Фердинанд I, който пристига на борда на българския крайцер „Надежда“.
Денят 18 май не е избран случайно – това е именият ден на княза.
23 военни и граждански парахода се включват в откриването. Има кораби от Румъния, Италия, Германия, Англия, Австро-Унгария, Гърция, крайцери от Руския императорски флот и над 300 официални гости. Знаменателното откриване е дадено с 21 топовни салюта от чуждестранни военни параходи и брегова артилерия.