Най-модерната в Европа тол система за тежкотоварни средства ще заработи у нас
Секция: Автомобили
07 Юни 2019 12:25
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Най-модерната в Европа тол система за тежкотоварни средства ще заработи у нас

/КРОСС/ Най-модерната и осъвременена тол система в Европа ще бъде приложена у нас за таксуването на тежкотоварни превозни средства по пътищата на България. Това съобщи Станислава Арнаудова , която е изпълнителен директор на Националния доставчик "Интелигентни Трафик Системи " АД. Дружеството е и основен партньор на Агенция „Пътна инфраструктура". Арнаудова откри представянето на тол устройствата с опровержение на информацията от тази сутрин, че вече са започнали тестовете на тол системата у нас. "ИТС няма информация за стартиране на тол системата на 16 август, както се твърди в медийни публикации днес. Представянето на бордовите устройства не е част от тестването на тол системата и не е свързано с нейния официален старт. Искаме просто да ви запознаем с продукта за тол таксуване TollPass, както и бордовите устройства за тежкотоварните автомобили", обясни Арнаудова . С въпросните устройства трябва да се сдобият всички ползватели на пътната мрежа с превозни средства над 3.5 тона, независимо дали са товарни или пътнически. Те ще трябва да сключат договор с дружеството и да заплащат месечна такса, която ще е около 3 евро. Устройствата могат да се взимат и под наем, като при получаването им и в двата случая се оставя депозит. При разваляне на договора той се връща на шофьора. „Пет са страните в Европа, които имат сходна с българската тол система . Това са Германия, Белгия, Франция, Словакия и Унгария. Може би тук е моментът да кажа, че нашата държава е избрала най-модерната система. Устройствата са наша собственост. Употребата им е много лесна", поясни Арнаудова . Новите автоматизирани устройства, базирани на GPS технология, ще позволяват на шофьорите да пътуват и да бъдат таксувани без да спират на бариери и гишета, за да плащат. Отчитането става автоматично по два начина - чрез GNSS бордово устройство или сертифициран GPS тракер. Няколко са параметрите, които ще влияят на таксата. Това са брутното тегло на камионите, броят на осите, емисионният клас и класът на пътя, по който ще се движи превозното средство. „Колкото по-висок е емисионният клас, толкова по-ниска е таксата", подчерта Аранудова. Последното поколение бордово устройство изпраща данни към централната система. За целта автомобилът трябва да има сертифициран GPS тракер, за да няма разминаване в данните, които се изпращат до централата. Устройството е с 4 копчета и разполага с меню на български език.

Когато свети зелено, работи изрядно. Ако светне червено, водачът трябва да спре, за да се установи проблемът. "Може да няма баланс по сметката, да няма обхват или да е наличен технически проблем", коментира Арнаудова . Тя поясни, че устройствата нямат гаранционен срок, а се заменят от ИТС (Интелигентни Трафик Системи ). "Отнема около 30 минути да изпратим 95% от данните към централната система на АПИ", поясни изпълнителният директор. Тя добави, че ИТС ще има денонощен мониторинг в реално време. Дали водачите са подали коректно информация за теглото на автомобила и маршрута ще се следи от вградени в пътното платно кантари и камери. „Първо килиентът и ние имаме непрекъснато мониторинг върху бордовите устройства. Така че той, ако каже "аз не съм бил там", ние му показваме или той вижда в реално време, че е бил там. И съответно - че е стъпил върху съответните тол сегменти, които са с определени тарифи от АПИ. Така че тези пари ги дължи", поясни Арнаудова . Тя разкри, че инвестицията на дружеството до момента е над 11 милиона лева, а до края на интегрирането на тол системата ще достигне 15 милиона. „При старта на тол системата , когато и да е той, ползвателите на пътната мрежа, които са с тежкотоварни автомобили, ще могат да изберат най-общо казано два вида отчитане. Едното е с маршрутна карта, която сама по себе си представлява една винетка с нефиксирана сума. Клиентът избира по кой маршрут ще се движи, плаща и пътува по него. Този тип плащане е удобно за транзитен трафик и редки пътувания", каза Арнаудова . Търговските условия за тол системата и регламентите все още не са финализирани от АПИ. Станислава Арнаудова поясни, че работата на държавната агенция няма нищо общо с продукта TollPass и платформата tollpass.bg.