Интелигентни трафик системи: TollPass.bg е съвременното решение за тол таксуване
Секция: Интервюта
28 Юни 2019 10:26
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Интелигентни трафик системи: TollPass.bg е съвременното решение за тол таксуване

/КРОСС/ Собствениците на тежкотоварни пътни превозни средства с тегло над 3.5 тона след старта на тол системата ще трябва да заплащат тол такса, която ще замести досегашните винетки. Вашата компания предлага ново технологично решение -- TollPass. Колко време екипът разработва системата и с какви проблеми се сблъскахте при създаването й?

По отношение на TollPass можем да говорим най-вече за интересно професионално предизвикателство в сферата на иновациите. Това е усещането на „Интелигентни трафик системи" - компания, създадена през 2012 г., която предоставя интелигентни транспортни решения. След като бяха обявени намеренията на АПИ за въвеждането на тол система, компанията концентрира дейността си върху бизнеса с услуги за електронно таксуване на пътни такси - електронни винетки и тол. Създаването на платформата TollPass.bg беше професионално предизвикателство за екипа, защото е високотехнологично решение, което се въвежда сега у нас, но тази система за тол таксуване е новост и за цяла Европа. Функционира само в четири други европейски държави. С въвеждането й в България ние имаме шанс да изпреварим много от европейските държави, които използват старата, традиционна система за тол таксуване, която не осигурява free flow, т.е. трябва да се спира, за да се плати тол таксата.

При създаването на продукта предизвикателство беше да намерим нови решения, които да доведат до безупречното функциониране на системата, чиято поддръжка е колективно усилие. Ние сме отговорни към потребителите и ще изискваме това и от нашите партньори. Компанията има вече доста сериозен практически опит и познаваме добре бранша, тъй като вече сме се доказали в продажбите на електронни винетки. Тук е мястото да спомена, че електронните винетки ще останат валидни, докато стартира тол системата. Изградихме партньорска мрежа с над 7000 места за продажба на винетки и създадохме платформата Vinetki.bg.

С техническото решение на ИТС АД под бранда TollPass ще предоставим на клиентите си технология от най-модерно поколение за отчитане на пътните такси, така че не очакваме проблеми с тол системата и бордовите устройства. Все пак, ако клиент на ИТС АД има затруднения по време на пътуването си, системата автоматично ще изпрати съответната информация на всички нива, като уведоми както шофьора, така и неговия транспортен мениджър. Нашият кол-център ще работи 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата. В такива случаи шофьорът ще има възможност да избере как да закупи маршрутна карта по най-удобния за него начин, за да продължи пътуването си.

Обяснете ни как практически функционира системата TollPass?

TollPass ще използва технология за позициониране GNSS (Глобална навигационна сателитна система), това е избрала държавата ни като решение за толинга в България. Тя дава възможност за free-flow тол таксуване, без спиране. Предимствата му са както непрекъсваемостта на трафика и елиминирането на опасността от опашки и задръствания, така и по-голямата безопасност и намаляване на емисиите на изгорели газове.

Ние ще предоставим на нашите клиенти GNSS бордови устройства, с които да оборудват тежкотоварните си автомобили, за да могат да ползват платената пътна мрежа. Сателит ще засича бордовите устройства и автомобилите в реално време. Бордовото устройство ще изпраща GPS данните към системата на TollPass, където ще се конвертират и се изпращат към централната система на АПИ.

Системата работи по следния начин: стационарните рамки и мобилните камери разпознават регистрационните номера на транспортното средство, засичат преминаването му и след проверка в централната система регистрират коректно или некоректно ползване на платената пътна мрежа.

Системата предава данни в реално време, а ние като национален доставчик на услуги имаме задължението до 30 минути да изпратим минимум 95% от данните към централната система на АПИ, а до 120 минути 99.6% Това са изключително високи параметри, които държавата е заложила като изисквания към нас, заради което ние не можем да си позволим да правим компромис с технологията и процесите. ИТС ще има денонощен мониторинг на софтуера и хардуера в реално време. Дали водачите са подали коректно информация за теглото на автомобила и маршрута ще се следи от камери и вградени в пътното платно устройства за динамично измерване на теглото.

Казвате, че отчитането и заплащането на тол таксите ще става чрез инсталирано бордово устройство, чрез маршрутна карта или GPS тракер, какво представляват те и в какви случаи е подходящо използването им?

Предвидили сме два начина, по които да става отчитането на тол таксите. И тук водачите могат да избират. Ако например става дума за транзитно преминаване през страната или инцидентно, случайно пътуване, то тогава може да се използва маршрутна карта с предварително избран маршрут. В този случай водачът спира до мястото за продажба или прави това онлайн на платформата Tollpass.bg, избира си начална и крайна точка и предплаща услугата.

Когато става дума за регулярни и по-чести пътувания обаче, ние препоръчване транспортното средство да има инсталирано GNSS бордово устройство за отчитане. В цял свят това е най-масово използвания способ за отчитане на пътни такси и този начин е добре познат на хората от транспортния бранш. По същество бордовото устройство прави автоматично отчитане на пробега. Устройството е GPS базирано. и е настроено да работи на 8 езика, включително и на български.

Автоматичното отчитане може да става и чрез GPS тракер, но той трябва да е сертифициран, за да гарантира безотказно и коректно подаване на данните.

Колко ще струва на транспортните компании включването им към TollPass и какви са инвестициите, които ще трябва да направят?

Принципът на работа, който ще предложи „Интелигентни трафик системи" АД, е абонаментен договор с включена поддръжка, който може да се плаща и на месечни вноски или еднократно за цяла година. Балансът по договора също ще може да се управлява електронно и няма да изисква допълнително време или усилия за водачите.
Какви са предимствата на TollPass и кое е новото и различното, което системата предлага?
Решението, което предлагаме, е съобразено с тол системата, която България ще изгражда. TollPass е модерно и високотехнологично решение и освен това е най-новото, което се предлага в областта на технологиите за тол таксуване.
Таксуването с TollPass ще става на практика без да се налага спиране на превозното средство, а това е предимство за водачите, тъй като осигурява бързина и безопасност на придвижването. Второто съществено предимство е, че с TollPass устройството се работи лесно, могат да се сменят броя на осите и общото тегло. Не на последно място, ще изградим широк достъп до услугата чрез нашата партньорска мрежа, така че всеки клиент да посети мястото, където до сега купува електронните си винетки и да получи толинг.

Защо бихте препоръчали на собствениците на транспортни фирми да изберат абонаментен договор с „Интелигентни трафик системи" и бордово устройство, а не маршрутна карта?

Маршрутната карта действително е добър вариант, но само при еднократни пътувания, а не при регулярни. Освен това нашата система дава възможност на собствениците да получават непрекъснато информация за движението на превозните средства, както и да осъществяват контрол върху тях в реално време. Бордовото устройство е за предпочитане и пред тракера, защото е много по-надеждно и информацията от него достига директно до мениджърите на превозвачите. Затова смятам, че системата ще има и положителни икономически ефекти.

 

video: https://www.youtube.com/watch?time_continue=14&v=71aXXFdsNdk