За социологията като за футбола - преди септември нищо сериозно
Секция: Интервюта
02 Септември 2019 14:10
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
За социологията като за футбола - преди септември нищо сериозно

/КРОСС/ Фактът, че изборите за местна власт са на по-малко от 2 месеца разстояние, далеч не означава, че избирателите вече са се настроили за задаващата се тежка предизборна битка. Ако трябва да сме честни, дори и самите политически сили не изглеждат още съвсем в кондиция за това, което се задава като кампания около вота.

Вярно, кипи трескава подготовка, но дори в София - най-големия и политически значим град в България - не са обявени всички кандидати, включително и на двете големи партии. Иначе казано - засега обстановката е неясна и дори леко хаотична.

Но това не пречи да се появяват и първите социологически изследвания по темата.

Вече няколко такива показват подкрепа за омбудсмана на републиката Мая Манолова срещу настоящия кмет Йорданка Фандъкова при евентуален балотаж. Нито едната от двете не е обявила официално кандидатурата си.

Авторите на едно от тези изследвания - "Галъп Интернешънъл", дори предупредиха, че данните им са силно хипотетични и не трябва да бъдат приемани като прогноза. И все пак тяхното изследване породи спор в социалните мрежи между социолога и бивш член на Централната избирателна комисия Цветозар Томов и изпълнителния директор на "Галъп" Първан Симеонов (също социолог и политолог).

Ние няма да влизаме в този спор, но, ако не друго, той постави на дневен ред един интересен въпрос - доколко има смисъл от точно такива изследвания в сегашната лятна ситуация. Защото подобни проучвания са просто патрони на халос, които не ти показват тенденции, настроения и т.н. Те показват една неясна картина, която само за дни може да се промени значително.

Факт е, че "Галъп", а и други агенции редовно извършват своите проучвания за електорални нагласи и т.н. Те не са прогнози, а показват моментна снимка на настроенията сред обществото по актуални въпроси. Те нямат за цел да посочат какво ще се случи на изборите, макар и често политически да бъдат извъртани именно по този начин.

И все пак - доколко има полза от тях, когато основни кандидати категорично не са обявили, че влизат наистина в надпреварата? И то във време, в което хората са още по почивки и не мислят за политика, освен ако наистина не им се налага.

Някои кандидати действително започнаха с активната си кампания, но това определено не важи за всички. Все още няма нищо официално от ГЕРБ, БСП, ВМРО и много други по-малки формации. Съществуват само спекулации, които в зависимост от деня могат да натежат в една или в друга посока. Пример за това е как в началото се говореше, че Йорданка Фандъкова би имала преднина от N процента срещу Мая Манолова на евентуален балотаж, а сега изследванията показват обратното.

Именно това е големият проблем в случая - социологическите проучвания показват моментна картина, а към настоящия момент тя е все още твърде, твърде променлива.

Пример за това е изследването на "Галъп". Неговият терен е проведен между 5 и 9 август. Само няколко дни след това Демократична България обявяват кандидата си за кмет. Самото изследване е публикувано на 27 август, а актуалността му е за преди около 20 дни - време, напълно достатъчно нещата да се променят значително.

Те сега дори не могат да покажат адекватно с каква подкрепа влизат кандидатите в надпреварата или колко са популярни те, тъй като само след дни може да се окаже, че заявеното одобрение за тях се е прехвърлило към някой друг, обявил кандидатурата си просто на следващия ден.

Една от целите на социологическите проучвания е да покажат ясна и по-възможност малко по-трайна картина, която да не се изменя рязко при едно-две политически изказвания.

По-големият проблем в случая обаче идва не от самите изследвания и това колко мъглява картина те дават, а от това как биват интерпретирани и показвани - в повечето случаи като ясна прогноза и едва ли не откровение за това, което ще се случи.

При една кампания, която тепърва започва, проучвания като тези са просто пълнеж от съдържание.

Затова и публикуваните резултати от изследвания сега могат да служат само на някои предизборни щабове - едни да проверят как евентуално бива приет кандидатът им (ако нямат пари за собствено проучване), други - просто да се похвалят във Facebook.

В тази ситуация, подобно футбола, сериозна социология няма как да има през август, ако ще и да е 2 месеца преди избори.

Източник: webcafe.bg