Над половин милион лева изхарчени в Община Благоевград по непрозрачна схема
Секция: Коментари
09 Септември 2019 12:01
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Над половин милион лева изхарчени в Община Благоевград по непрозрачна схема

/КРОСС/ С договори за общо 511 хиляди лв. за периода от началото на 2018 до края на май 2019г. Община Благоевград е сред първенците в страната по изхарчени пари за информационно и медийно обслужване.
Това показват данни от проучване сред областните градове в страната на фондация „Антикорупционен фонд" (АКФ). От всички 27 общини само 14 представиха в пълен обем исканата от нас информация. Въпреки че Благоевград отстъпва по бюджет на първенеца в класацията (Варна със 740 хиляди лв.), действията на югозападната община заслужават внимание заради непрозрачното разходване на средствата.

В края на 2017 г. общината регистрира дъщерното дружество „Благоевград Фест" ЕООД и сключва с него три договора за медийно обслужване. Компанията е 100% собственост на общината и е единственото дружество, с което има сключени подобни договори за периода от началото на 2018 до края на май 2019г. Не е известно дали „Благоевград Фест" ЕООД разполага с техническия и кадрови потенциал, за да извършва подобни услуги, или разчита на подизпълнители в лицето на редица медии.

При справка в Търговския регистър АКФ установи, че общинското дружество има сключен договор за информационно обслужване с фирмата издател на онлайн вестник „Струма" на стойност 14 400 лв. Същата справка показа и договор с подобен предмет на дейност на стойност 3 600 лв. между „Струма" и Община Благоевград, въпреки че подобен не фигурира в списъка предоставен на АКФ от общината.
След създаването на „Благоевград Фест" общината вече не влиза директно в договорни отношения с медиите, а преразпределя към тях суми чрез общинското дружество. По този начин общината избягва задължението си да разкрива медиите, с които сключва договори за информационно обслужване, както и задължението си да приложи състезателните процедури по Закона за обществените поръчки (ЗОП), при наличие на предпоставките за това.
„Налице е изключително притеснителна схема с редица негативи за публичния интерес. С решението да неглижира задълженията си за прозрачност на медийното отразяване, както и задълженията си по ЗОП, Община Благоевград заобикаля гаранциите за конкурентност и за максимално ефективно и прозрачно разходване на публични средства, които закона предпоставя," каза Бойко Станкушев, директор на АКФ.
„За съжаление забелязваме подобни опити за заобикаляне на ЗОП не само на местно, но и на централно ниво. По същата схема Агенция „Пътна инфраструктура" налива милиони в бюджета на държавното дружество „Автомагистрали" ЕАД вместо да провежда прозрачни тръжни процедури за строежа и поддръжката на пътищата ни".
Община Благоевград сключва с „Благоевград Фест" ЕООД три договора:
през март 2018 г. на стойност 199 186,56 лв. за срок от 12 месеца
на 05 март 2019 г. на стойност 91 824 лв. със срок до края на годината
през април 2019 г. е сключен идентичен договор със срок до края на 2019г.
Предмет на договорите е „информационно и медийно обслужване на Кмета и Общинска администрация Благоевград" или по-конкретно: пряко отразяване на събития и инициативи; интервюта; разработване на материали за инфраструктурни, обществени и културни проекти; международна активност на кмета и администрацията.
Сред критериите за избор на партньори според самата община е и „коректното отношение на съответната медия".
Общините следва да публикуват и в местни издания решенията и нормативните актове, които приемат. Според АКФ, сами по себе си, договорите за информационно обслужване не са притеснителни. Тревожен, обаче, е фактът, че договорите не са публични и не е известно на кои медии какво се възлага и срещу какви суми.
„Гарантират ли действията на общината медийната свобода и конкурентната медийна среда? Дали не се заплаща на медии с цел да се влияе на общественото мнение? И дали по-горното „коректно отношение" не е всъщност медиен комфорт? Тези въпроси са още по-важни сега, няколко седмици преди местните избори," каза Станкушев, който освен директор на АКФ е и дългогодишен журналист.

Екипът на АКФ разгледа и други договори, достъпни на интернет страницата на Община Благоевград. Отново на „Благоевград Фест" през май тази година е възложено срещу 36 000 лв. „организиране на PR и Facebook рекламни кампании, изготвяне на рекламни материали, публикации и фотозаснемане на организираните от Община Благоевград през 2019 г. инициативи".
На същото общинско дружество е възложено и „организиране на пътувания в страната и чужбина, осигуряване на самолетни билети за нуждите на общинската администрация Благоевград, хотелски резервации/настанявания, организиране на мероприятия за нуждите на Община Благоевград". Всичко това на стойност 350 000 лв.

Друг любопитен факт е отказа на Община Благоевград да ни предостави копия на сключените договори за информационно обслужване от периода преди регистрирането на общинското дружество - за 2015, 2016 и 2017 година - както и да отговори на свързани с тези договори въпроси.
Предоставени са само договорите с БТА, единственият медиен партньор изразил съгласие за разкриване на информацията. Отказите на другите медийни партньори и на общината са мотивиран с правото на търговска тайна. АКФ отнесе въпроса до Административен съд - Благоевград. Съдът се произнесе, че е налице надделяващ обществен интерес и договорите следва да са публични. Общината обжалва и предстои заседание на Върховния административен съд през декември тази година.

Екипът на АКФ обработва получените данни от всички областни градове и ще оповести резултатите в най-кратък срок. Често проблемни не са само сумите, които общините заделят за „информационно обслужване", а условията в самите договори, включително клаузи за задължително позитивно отразяване работата на общинската администрация.

Очаквайте продължение по темата.