/КРОСС/ В България не е позволено да се наказва заради използването на Фейсбук или други социални мрежи на работното място, но реално случаите са масови. Това каза в сутрешния блок на БТВ „Тази сутрин" Тодор Капитанов от КНСБ. Няма юридически обосновки за подобни наказания, но се използват зависимостите между работник и работодател и особено властническата функция на работодателя, който използва механизмите на трудовото законодателство, допълни той.
Според изследване на КНСБ 75% от мъжете и 83% от жените използват „Фейсбук". 87% от хората се свързват с помощта на „Фейсбук" в работно време. Между 13 и 15 ч. пък сме най-активни в социалните мрежи, сочи още изследването на КНСБ.
В много фирми има въведени ограничения, като дори са блокирани социалните мрежи на служебните компютри. Ограниченията за коментари в социалните мрежи зависят от естеството на работа или от самия работодател.
Това е публично пространство, щом като всеки може да има достъп до него. Това означава, че ти искаш някой друг да го види, на мнение е Ася Иванова, консултант „Човешки ресурси". Тя не се съгласи с твърдението на Тодор Капитанов, че работодателите нямат правно основание да уволняват заради социалните мрежи.
Всеки случай е индивидуален. В дадена фирма, ако има съображения за сигурност, се блокират съответните социални мрежи. Не мисля, че това е масова практика. Понякога има основателни причини, за да се направи и то обикновено не предизвика сърдене у работниците. Друг е въпросът, че когато не представлява заплаха, е добре хората да бъдат оставяни от време на време да се разтоварват по този начин, коментира Теодор Дечев от Асоциация на индустриалния капитал в България. Ако във вътрешния правилник на фирмата изрично е забранено да се огласява дадена информация и работникът се е подписал, че ще го спазва, вероятно той подлежи на някаква санкция, допълни Дечев.
Някои западноевропейски фирми са направили свои политики за поведение на работещите в социалните мрежи. Там се регулират взаимоотношенията между работник и работодател. Това са по-скоро препоръки, отколкото ангажименти, обясни Тодор Капитанов от КНСБ. Той препоръча всяка една фирма да договори със своите служители определени правила за поведение в социалните мрежи