Всяка втора компания дава коледен бонус, но не в размера на 13-та заплата
Секция: ИКОНОМИКА
12 Ноември 2019 15:14
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Всяка втора компания дава коледен бонус, но не в размера на 13-та заплата

/КРОСС/ Само половината компании дават на служителите си коледен бонус, но не с големината на 13-та заплата.

Това показва проучване на лидера в областта на HR решенията Adecco България сред 100 български и международни компании от секторите ИТ, аутсорсинг, телекомуникации, финанси, търговия и производство, базирани основно в София и Пловдив.

Причина за това е, че компаниите са ориентирани към поощряване на доброто представяне и предпочитат да плащат бонуси за постигнати резултати, а не за конкретни празници. Вероятно и това обяснява и защо великденските бонуси са още помалко популярни. Срещат се при едва 20% от компаниите.

„Проучването ни показва, че заплатата е най-важният елемент в привличането и задържаните на служители, но далеч не единственият. Работодателят се стреми да диверсифицира пакета от социални придобивки и компенсации, които предлага на служителите си, за да отговори на по-комплексните им потребности. Живеейки в конкурентна среда, всяка компания се опитва да се отличи, като предлага различни типове допълнителни облаги, които са част от тяхната employer branding стратегия. Ние като специалисти в областта на HR решенията, съветваме нашите клиенти за оптималния микс от финансови и материални стимули, които да използват.“, коментира Константинос Милонас, изпълнителен директор на Adecco Group за България и Гърция.

Финансовият пакет на служителите включва както заплата, така и бонуси, ваучери, комисионни. Повече от половината от компаниите, с които Adecco работи, предлагат ваучери за храна, обикновено за 60 лв. на месец, което е необлагаемият максимум. Предлагат се и бонуси, обвързани с представянето.

Предоставят се и много материални, но не пряко финансови стимули. В над 1/3 от компаниите се дават карти за градски транспорт. Почти всички работодатели плащат мобилните планове и телефони, а в половината от тях се предоставят и служебни лаптопи, като това варира според позициите на служителите. В 2/3 от компании се предоставят и служебни автомобили, но за специфични позиции.

Друг тип възнаграждение за служителите е предоставянето на различни услуги, стойността на които може да е изцяло поета от компанията или е с участие на служителите. Такива са например допълнителното здравно осигуряване, което виждаме при почти 100% от компаниите.

„Ако компанията плаща 40 лв. полица на месец на служител за допълнително здравно осигуряване, това е много добра инвестиция както за компанията, така и за служителите. Срещу тази стойност служителят получава много повече възможности да получи качествени здравни услуги, в сравнение, ако получи 40 лв. като добавка към заплата си. От друга страна това би намалило затрудненията и загубите на работодателя от евентуално отсъствие поради здравословни причини на неговите служители.“, допълни Ирина Йончева, HR директор на Adecco България.

Застраховката живот е по-малко популярна и се среща при една трета от компаниите. Допълнителното пенсионно осигуряване се наблюдава при едва 11% от компаниите.

В тази група придобивки се включват и отстъпки за закупуване на спортни карти или използване на различни услуги към кафевериги, ресторанти, книжарници, оптики, банкови услуги и много други.  

През последните няколко години изключително популярни стават политиките на компаниите за поддържане на баланса между личен и професионален живот.

Така работодателите целят да привлекат и последните поколения (GenZ), които навлизат в пазара на труда, за които е важно да имат чувство за свобода, гъвкавото работно време и работа от разстояние. Например при повече от 80% от компаниите се наблюдава възможност за работа от вкъщи.

Въпреки че минималният брой платен отпуск е 20 дни, в поне половината от компаниите се дават допълнителни дни, които са средно 5 на година. Единични са случаите, при които се дава възможността за платен отпуск на рождените дни на служителите.

Компаниите се стремят да изграждат и позитивна офис среда. Това може да включва стаите за игра и почивка, които наблюдаваме при повече от половината от компаниите и особено в ИТ сектора. В 2/3 от компаниите се предлагат безплатни напитки например: минерална вода, кафе, чай, а често и храна: ядки, плодове и др.

Детайли за проучването може да намерите тук https://adeccobulgaria.com/