Петър Кичашки: БДЖ – социалната изолация като държавна политика
Секция: БЪЛГАРИЯ
12 Януари 2015 19:38
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Петър Кичашки: БДЖ – социалната изолация като държавна политика

/КРОСС/ „БДЖ не може да бъде фокусирана само около печалбите. Нерентабилните линии са разбираем, но неприемлив аргумент за една държавна компания. Ако БДЖ беше частна компания, която не изпълнява обществени функции, а се грижи за печалбата си, това щеше да е сравнително оправдано, но ситуацията не е такава. БДЖ трябва да изпълнява своите социални функции", каза изпълнителния директор на Института за модерна политика Петър Кичашки в интервю за БНР.

„Да се закрият линии, които осигуряват функционирането и пълноценното съществуване на малките населени места, е престъпление. Логиката, че което не е печеливше, трябва да бъде закрито, е валидна при чисто пазарни отношения. Но според Конституцията България е социална държава. Освен че е елемент от националната сигурност, железопътният транспорт е и инструмент за изпълнение на социалните задължения на държавата", добави той.

„Много лесно е да седнат едни хора в кабинетите си на жълтите павета и да направят анализ, че из тези малки населени места има и други видове транспорт. Но другите видове транспорт не са по джоба на тези изолирани и хронично бедни малки населени места. Вместо да се бори със социалната изолация, държавата се превръща в проводник на тази изолация", каза още той.

„Има и нещо друго, което намирам за важно. В последните години държавата е на загуба, нали така? Във всеки бюджет в последните години виждаме ясна тенденция на бюджетен дефицит, т.е. държавата харчи повече, отколкото събира. Но не сме тръгнали да закриваме държавата, защото е на загуба, нали? По същия начин не можем да закрием БДЖ и да се отречем от социалната му функция. Когато има желание това предприятие да е на печалба, нека управляващите инвестират в него, нека го превърнат в конкурентно на автобусния транспорт. Вместо да се прави това, те закриват, защото е по-лесно. Дайте и държавата да закрием, тогава ще е още по-лесно", отбеляза Кичашки.