Откриха кратер от астероид на 1,2 млрд. години в Шотландия
10 Юни 2019 18:13

Откриха кратер от астероид на 1,2 млрд. години в Шотландия

/КРОСС/ Британски учени откриха огромен кратер във водите край бреговете на Шотландия.

Откритието се намира на 200км дълбочина край провлака The Minch и се смята, че се е образувало вследствие на сблъсък на астероид със земната повърхност преди около 1,2 млрд. години.

Учените от университетите в Оксфорд и Абърдийн, водени от Кен Амър, смятат, че това е най-големият астероид падал на територията на Великобритания.

Диаметърът на космическото тяло се оценява на около 1км. Експертите подозираха за този сблъсък от миналото още през 2008г., но чак сега се откриха доказателствата за него. Според изследователите астероидът, сблъскал се със Земята, е навлязъл в атмосферата със скорост от 61 000 км/ч.

В този сравнително ранен за развитието на планетата период по-голямата част от живата материя е обитавала океаните, а Шотландия е била късче прашна и неплодородна земя, намираща се в близост до Екватора.

Установяването на тези неща става благодарение на проучването на региона около Улапол, където се е осъществил сблъсъкът.

Първоначално учените смятали, че става въпрос за следи от вулканизъм, но впоследствие откритите кварцови кристали подсказват на геолозите, че следите са от астероид.Димът, прахът и газовете, които се отделят вследствие на сблъсъка, се разпространяват в атмосферата и водят до образуването на скали, богати на вещества като платина и паладий.

Тези вещества доказано са едни от градивните материи на метеоритите. Следи от тях са откривани и на места на други антични сблъсъци.

Екипът на Кен Амър е мотивиран да продължи да изследва подобни обекти и да допринася за опознаването на Слънчевата ни система, последствията от подобни сблъсъци между Земята и други космически тела, както и да изгради една по-ясна картина за това как е изглеждала планетата ни в този период.