Критиките на браншовите организации спрямо МЗ заради промени в Наредба №6 за детското хранене са неоснователни
Секция: Здраве
09 Октомври 2019 14:48
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
 Критиките на браншовите организации спрямо МЗ заради промени в Наредба №6 за детското хранене са неоснователни

/КРОСС/ Изнесените от представителите на браншови сдружения и асоциации данни не отговарят на истината и въвеждат в заблуждение обществеността по отношение на разработваните от МЗ нормативни актове - и в частност проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 6 от 2011 г. за здравословно хранене на децата на възраст от 3 до 7 години в детски заведения.

Сред основните ангажименти на Министерството на здравеопазването (МЗ) е определянето на изискванията за здравословно хранене на децата, като целта е изграждането на навици още в ранна възраст и израстване и развитие на здраво и работоспособно поколение.

В тази връзка още в началните текстовете на проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 6 от 2011 г. е посочено, че в детските заведения се използват храни, които отговарят на изискванията за качество и безопасност, съгласно Закона за храните и подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане, както и че храните се придружават с документи, доказващи тяхната безопасност, съгласно действащото законодателство. Ясно е формулирано и че храните трябва да са произведени в съответствие с национални стандарти или стандарти, разработени от браншови организации и одобрени от компетентния орган.

Обект на наредбите на МЗ за здравословно хранене са: съставът на храните по отношение на основни хранителни и биологично активни вещества; режимът на хранене и правилното разпределение на енергийното съдържание за отделните приеми на храна; хранителният набор или видовете храни, които се препоръчват за съответната възрастова група; разрешените видове храни и тези, които не са подходящи за подрастващи; осигуряването на разнообразие на всички видове храни; количествата на отделните групи храни, необходими за постигане на здравословно хранене.

Относно специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици - към момента действаща е Наредба № 8 от 2018 г. на Министерството на земеделието, храните и горите (МЗХГ). В цитираната наредба е посочено изискването всички храни, предлагани на децата и учениците да са произведени по БДС или браншови стандарти.

Браншовите стандарти се разработват от експерти на МЗХГ, Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ) и представители на производителите на храни. Стандартите се одобряват от министъра на земеделието, храните и горите и касаят качеството на храните. Те се контролират от БАБХ. Министерството на здравеопазването и органите на държавния здравен контрол (РЗИ) не контролират прилагането им.

В допълнение обръщаме внимание, че българските държавни стандарти (БДС), съгласно действащото законодателство, се изготвят от Технически комитети към Българския институт по стандартизация (БИС).