• 23 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8323
  •  GBP / BGN 2.2729
  •  CHF / BGN 2.0113
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 13°C

Вдигат екотаксата за старите коли

Вдигат екотаксата за старите коли

София /КРОСС/ Екотаксата за стари коли ще се вдигне с 3% от догодина. Това стана ясно вчера по време на форум „Деветте пътя към еврофондовете", на който властта и бизнесът дискутираха перспективите, които разкрива новата оперативна програма „Околна среда". „Предприемаме мерки за намаляване на причините за замърсяване на въздуха с фини прахови частици. Затова ще бъдат намалени екотаксите, които се плащат за нови превозни средства, и ще бъдат увеличени за старите коли", заяви по време на дискусията екоминистърът Ивелина Василева, цитирана от в. "Монитор". Тя уточни, че тарифата за нови коли ще бъде намалена с 5%, а за старите автомобили ще се увеличи с 3 на сто. Според данните, които Василева представи, у нас има регистрирани над 3 600 000 автомобила, като 66% от тях са на възраст над 10 години. Очакваният резултат от вдигането на екотаксата е да се ограничи вносът на стари коли, които са едни от основните причинители на мръсния въздух у нас, и постепенно автопаркът в България да се подмени. Заради превишаването на нормите за фини прахови частици във въздуха, който дишаме, ЕК вече дори заведе дело срещу страната ни. В момента при внос на кола от чужбина собствениците трябва да заплатят екотаксата преди регистрацията й в КАТ. Това става в някоя от фирмите, чиито офиси обикновено се намират на метри от каналите на „Пътна полиция" в страната. За всички коли, които са по-стари от 10 години, дължимата сума е 267 лв. След увеличението за тях ще се плаща вече с 8 лв. повече, или 275 лв. За возилата на възраст между 5 и 10 години тарифата сега е 253 лв, а за тези до 5 години - 200 лева. За най-новите автомобили сумата е най-тънка - 146 лева. Точно при тях се предвижда намаление със 7,3 лв, като таксата ще стане 138,7 лева. Според вносителите на коли обаче и сега тарифите са прекалено високи. От автокъщите твърдят, че плащаме най-високите такси в целия ЕС. След нас по високи тарифи били Словакия, където за старите коли екотаксата е 66 евро, и Холандия, където сумата е близо 40 евро. Според данни на МВР вносът на стари коли у нас продължава да надвишава продажбата на нови возила. Заради това и делът на старите автомобили, които са над 20-годишни, е най-голям - близо 1,5 млн. Автомобилите между 15 и 20 години пък са над 1,1 млн., а тези между 11 и 15 години около 700 000. Към средата на миналата година броят на превозните средства на възраст между 6 и 10 години е 403 191, а возилата до пет години са едва 133 941. Автотърговци обясниха пред „Монитор", че продават предимно коли до 10-годишна възраст. Така че скокът от няколко лева в екотаксата едва ли би се отразил на пазара. „Ако някой е решил да си купи кола, едва ли ще се откаже заради 10 лв. по-скъпа такса", коментираха те.

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.