• 25 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8245
  •  GBP / BGN 2.2829
  •  CHF / BGN 1.9974
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 10°C

"Бал с маски" или анатомията на едно политическо убийство

"Бал с маски" или анатомията на едно политическо убийство

/КРОСС/"Бал с маски" или анатомията на едно политическо убийство  - шедьовъра на Верди със световния баритон Карлос Алмагер като Ренато - 11 февруари в Софийската опера.

Режисьор на най-новата постановка на творбата на Верди е Пламен Карталов. Диригент на спектакъла е Борис Спасов. В ролята на Ренато за втори път софийската публика ще гледа световноизвестния баритон Карлос Алмагер. В ролята на Рикардо ще се представи Костадин Андреев. Амелия ще е Радостина Николаева, Улрика - Румяна Петрова, Оскар - Ирина Жекова, Силвано - Стоил Георгиев, Самуел - Светозар Рангелов, Том - Димитър Станчев, Съдия - Мирослав Андреев.

Историята, която стои зад шедьовъра на Джузепе Верди „Бал с маски" е истинска. Толкова истинска, че в момента на случването си завладява цяла Европа. Убийството на шведския крал Густав ІІІ по време на бал през 1792 г. е историческо събитие, което служи за сюжет на няколко драматични и оперни творби. Едноименната пиеса от Е.Скриб служи за сюжетна основа на операта на Верди.

От древността до днес, от Цезар до Кенеди, властимащите неизменно са фокус на обожание, но и на омраза. Именно тя, а не любовта, както в „Травиата" стои в основата на завладяващия сюжет на „Бал с маски". Не че в това Вердиево заглавие липсва любов, напротив. Но в „политическия трилър" „Бал с маски" тя като че ли остава на заден план, изместена от вътрешните драми, предателства, неудържимото желание за мъст заради усещането за поругана чест. Има предсказания, смразяващи със своята мрачност и достоверност. Има фатална грешка, има заговор, има престъпление, има закъсняло разкаяние. Теми и дълбочина, сякаш излезли изпод перото на Достоевски. Но над всичко е една разтърсваща човешка драма, брилянтно пресъздадена в гениалната музика на Верди.

Съдбата на това заглавие е драматична като неговото съдържание. Тя преминава през цензура, забрана за изпълнение и отмяна на тази забрана, не без отстъпки от страна на композитора. Верди променя първоначалното заглавие, сменя и мястото на действие и имената на персонажите, за да даде шанс на „Бал с маски" да влезе в списъка с шедьоври на световната опера. Композиторът е съзнавал значимостта на творбата си, много елементи от която са оценени като върхови в музикалната драматургия. В дуета на Ричард и Амелия от второ действие например гениалният италианец споделя, че е вложил целия „безпорядък" на страстта.
„Бал с маски" има грандиозен успех от премиерата й в „Театър „Аполо" в Рим на 17 февруари 1859 г. до наши дни. Включена е в постоянния репертоар на всички световни театри. Тази година се навършват 90 години от първото й представяне в България през 1926 г.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.