• 28 Март 2024 |
  •  USD / BGN 1.8083
  •  GBP / BGN 2.2804
  •  CHF / BGN 1.9935
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 19°C

Милка Христова, БСП-София: Засега имаме решение да не подкрепим план-сметката за чистотата на София за 2018-а

Милка Христова, БСП-София: Засега имаме решение да не подкрепим план-сметката за чистотата на София за 2018-а

/КРОСС/ Интервю с Милка Христова, заместник-председателя в Столичния общински съвет от БСП за радио „Фокус".

- Бързам да Ви попитам за план-сметката за чистотата в София - един от важните документи. Очаквам сега от Вас да внесете повече информация за нашите слушатели?

- Да, наистина план-сметката за чистота е един от много важните документи, тъй като той съставлява съществена част от сборния бюджет на Столична община, в зависимост от неговия размер обичайно между една пета или една шеста. Като по закон тази план-сметка трябва да бъде приета преди приемането на сборния бюджет. Очаква се това да стане на 21 декември, когато предстои заседание на СОС. Тази план сметка е изготвена на базата на сега действащите размери на такси за такса „смет", тъй като знаете, че методиката, която трябваше да бъде въведена от началото на 2018 г. по променения Закон за управление на отпадъците, беше отложена и ще влезе в действие от 1 януари 2020 г. Така че настоящата план-сметка и бъдещата за 2018 г., ще се изготвят по сега действащата методика. Новата методика предстои да бъде изработвана. Що се отнася до позицията на политическата сила, която аз представлявам, в понеделник ще бъде проведено заседание на Градския съвет на БСП, на която ще бъде разгледана позицията на общинските съветници от групата на БСП, анализът на план-сметката. И засега предложението, което ние ще направим, за да бъде гласувано на този форум, е да не бъде подкрепена план-сметката за 2018 г., както и да бъде намалена такса „смет" с 10% за физическите лица, т.е. за гражданите на София. Освен това ще направим и предложение за промяна на философията за начина, по който се чисти градът. И тук, ако позволите, ще отворя една скоба - софиянци са запознати как става това в момента - чрез конкурси, провеждани по реда на Закона за обществените поръчки, които знайно или незнайно се печелят от едни и същи играчи, т.е. имаме абонирани чистачи на София, които прибират едни много сериозни суми. Между другото всяка следваща година план-сметката се завишава. Само искам да кажа, че от 2009 г. досега цифрата е увеличена с 40% повече пари се събират и се харчат за чистота, а ефектът не е толкова видим, колкото би ни се искало, поради което ние смятаме, че столицата ни следва да се чисти от общинско предприятие или от общинско дружество, още повече, че и такава идея беше рекламирана и от госпожа Фандъкова, която миналата година във връзка с това, че изтичаха сроковете на договорите за няколко големи централни софийски района, каза че тепърва ние ще заложим на общинското дружество „Чистота Искър", и постепенно чистенето на града ще се поеме от това общинско дружество. За съжаление това се оказаха само едни добри намерения, тъй като това дружество в момента почиства само и единствено район „Люлин", отчасти „Красно село", което нас не ни удовлетворява. И смятаме, че ако искаме средствата да бъдат изразходвани ефективно, а не по съмнителен, непрозрачен начин, тази услуга трябва да бъде общинска и трябва да се извършва от Общината.

- Вие и миналата година план-сметката по почистване не беше подкрепена от групата на БСП в СОС. Тогава твърдяхте, че от план-сметката за почистване за годината има излишък от 14 милиона лева.

- Да, продължаваме да твърдим същото. И ще се опитам да го докажа с цифри. Въпреки че данните, с които разполагаме както по отношение на приходната, така и разходната част за изпълнението на план-сметката за миналата година, за съжаление са до 30 септември, което донякъде прави разчетите неокончателни, но въпреки това става ясно, че ще бъдат събрани около 179 милиона с недоборите, а планираните разходи са 173 милиона, от които досега са изразходвани 153 милиона. В този смисъл се появяват едни 15-16 милиона всяка година, това е в последните 4-5 г., които не е ясно как точно се разходват, защото съгласно действащото законодателство парите, които се събират от такса „смет" и от недоборите за такса „смет" - недобори, това са неплатени сметки от минали години, могат да се изразходват само и единствено за почистването на града, което включва разбира се различни дейности. Освен дейностите, свързани с отпадъците, с лятното и зимно почистване, с почиствания на шахти, тротоари и т.н. Още по-притеснителното, за което ние фактически и е една от причините да гласуваме „против" е и изпълнението на план-сметката за миналата година. Само две числа ще съобщя. За лятното почистване при планирани 46 милиона, фактически не са усвоени 10 милиона, което прави почти една четвърт. Това означава, че улиците на София са мити по-малко, тротоарите са метени по-малко. Това безспорно се е отразило върху нивото на праховите частици, които се превръщат в много сериозен проблем на столицата. Имаме много голямо неизпълнение по отношение изграждането, проектирането и експлоатирането на депа. От планирани 40 милиона, на практика са усвоени само 18 милиона. И още една цифра, която лично за мен звучи шокиращо - планиране за почистване на шахти, на графити, премахване на незаконна реклама са планирани само 600 хиляди и от тях са изразходвани само 175 хиляди. Ние ще попитаме на самото обсъждане на план-сметката това по някакъв начин дали не се е отразило върху факта, че преди няколко дни част от улиците на София ни превърнаха във Венеция на Балканите. Така че имаме много доводи, които ще изложим подробно на сесията и мисля, че ще бъдем разбрани защо не подкрепяме точно тази план-сметка и защо не подкрепяме философията, по която тя е съставена и начинът, по който се изразходват средствата.

- Припомнихме, че миналата година също не подкрепихте план-сметката, но тогава отхвърлиха тази възможност от Столична община в лицето на заместник-кмета по финанси, че няма такъв излишък и че много строго се следи всяка година текущите приходи от такса „битови отпадъци" да не надхвърлят публичните разходи?

- Да, наистина е така, би следвало да се следи, но ние не получихме убедителен отговор. Тази разлика, която се формира между планираните разходи и между събраните пари къде отива? Тъй като ако разходната част беше увеличена и да съответства на приходната, не бихме задавали този въпрос. Но видно от разчетите, които бяха ни дадени, ние не планираме увеличаване на разходите, а определено ще получим повече приходи около 14-15 милиона. Тогава, когато получим убедителен отговор къде отива точно тази разлика, може би ще бъдем убедени в това как точно се харчат парите на софиянци, събирани за чистота. Що се отнася до бъдещата методика, тук искам да кажа, че това е една изключително сериозна задача пред всички органи на местно самоуправление и всички общини в страната, тъй като не е тайна, че в момента такса „смет" се събира от физическите лица, от гражданите не само в София, а и в останалите общини, около 30, не повече от 40%. Останалата част от тежестта се поема от юридическите лица. Промененото законодателство в момента е с философията, че замърсителят плаща, което означава, че тежестта за бизнеса ще намалее, респективно ще се увеличи за гражданите. Но тук е голямото предизвикателство към всички - да се намери такъв механизъм, такъв баланс, че такса „смет" да бъде определена във възможно най-справедливия начин. Тъй като сега съобразно, пак казвам, приетите изменения в закона, възможностите са няколко - с така наречените „черни торби", за които знаем, че съществуват в други страни и се плаща, съответно всяка има цена и производителят на отпадъци плаща тези торби и контролира отпадъците, които изхвърля. Вторият вариант е на съдове, на контейнери, които се заплащат като бройка. И третият вариант е на броя на обитателите на съответното жилище. В София всеки един от тези варианти има много недостатъци. Предвид обстоятелството, че знаем, че в София живеят в момента много граждани и много хора, които на практика не са адресно регистрирани и не могат да бъдат обхванати от системата за регистрация, ерго не могат да бъдат натоварени със плащането на данъка, ако минем на варианта с торби, за съжаление невинаги гражданското ни самосъзнание е на висота и съществува опасност София да осъмне с нерегламентирано изхвърлени торби, така че вероятно ще се търси някакъв междинен вариант, тъй като законът дава възможност за такъв вариант, но фактът че изработването на тази методика е изключително сложно и изключително конфликтно, пак казваме и фактът, че тази методика Министерски съвет заедно със Сдружението на общините не успя да изработи до края на тази година, а и самата местна власт се уплаши от факта методиката да влезе 2019 г., която е година на местните избори и я отложи за началото на 2020 г. Мисля, че тези 2 г., които имаме на разположение като Столична община и СОС са достатъчни, за да направим едно ако щете и допитване до гражданите, едно широко обсъждане, за да намерим най-добрата методика, която да остава усещането в гражданите, че това което им се събират като средства, първо, е справедливо определено. И второ, че се харчи по възможно най-добрия начин. И градът ще ни стане по-чист и по-уютен за живеене.

- Какво е предложението на БСП за намаляване на такса смет?

- Предложението на БСП - считаме, че за физическите лица, за гражданите, е възможно да се направи 10% намаление на таксата, която им се събира, на базата на разчетите, които направихме. В момента разходната част се формира около 173 милиона, от които около 30% са на гражданите, тоест от гражданите се събира не повече от 5-6 милиона. При излишък от 15-16 милиона, считаме, че е напълно възможно 5 или 6 милиона да бъдат дадени като бонус на гражданите с намаление на техните такси смет. Тъй като е факт, който никой не би могъл да оспори, че софиянци плащат най-високите такси на глава от населението, а градът ни не е най-чистият в никакъв случай.

- Какво да очакват бизнесът и гражданите?

- Бизнесът и гражданите би следвало да очакват... явно до 2020 година методиката и цифрите няма да останат променени, освен в посока завишаване, тъй като всяка следваща година средствата - и приходите, и разходите, се увеличават в порядъка между, 9 и 10 милиона. Новината би следвало да се очаква от 1 януари 2020 година, когато ще заработи новата методика. Това обаче не означава, че дотогава общината не трябва стриктно и изрядно да контролира фирмите, които почистват града, както и да харчи целесъобразно и по възможно най-ефективния начин средствата. Разчитаме, че увеличените средства за следващата година за улично миене да не бъдат празна дума и звук, тъй като миналата година, за съжаление, както посочих, около 10 милиона не са усвоени. В следващата година това в никакъв случай не бива да бъде допускано, при положение, че ние приехме стратегия за чистотата на София, а е ясно, че един от основните компоненти за замърсяването на въздуха са именно запрашените улици. Софиянци трябва да очакват и един много по-сериозен контрол от страна на Столичния инспекторат, тъй като, трябва да обърна внимание, че неговата издръжка изцяло е за сметка на план-сметката за чистота - нещо, за което ние възразяваме, тъй като това са около 7-8 милиона, а Инспекторатът е натоварен и с други функции. И от тази гледна точка разчитаме Инспекторатът да бъде достатъчно деен, достатъчно ефикасен, за да контролира както сметоизвозването, така и сметопочистването. Искам да отворя и още една тема - Столична община да застане с лице към разделното събиране на отпадъци, което има пряко значение за намаляването на общия отпадък, намаляването на разходите за неговото преработване. Тъй като за следващата година, мисля, че ще стане ясно от публикуваните данни, има увеличаване на издръжката на Завода за твърди отпадъци, ако не се лъжа някъде с допълнителни 8 или 9 милиона, което много сериозно ще натовари план-сметката, а разделното събиране би намалило тези разходи. Така че предизвикателствата са много. Гражданите трябва да изискват от Столична община да бъде на висотата на тези изисквания и да си свърши работата, а Столичният общински съвет да контролира изпълнението на тези дейности достатъчно отговорно и ясно.

- Повече от 183 милиона лева се очаква да бъдат инвестирани в чистотата в София през идната година, което е с над 6,37% повече от средствата за 2017-та. Достатъчни ли са?

- Да ви кажа, изпълнението ще покаже. Но за съжаление практиката ни от досега изминалия период е, че винаги в някое перо средствата са недостатъчни и се налага индексиране през годината. Ще дам пример със зимното почистване. Това е може би единственото перо, което ние сме надхвърлили. При планирани 20 милиона имаме усвоени 22 милиона, за което имаме обяснение. Столичани помнят тежката и продължителна зима в началото на януари, което изискваше много повече средства за обработка на уличната градска мрежа. Така че винаги би могло да се наложи подобно индексиране. Искрено се надявам тези средства да са достатъчни. И ми се струва, че ако те се управляват правилно, това би могло да се постигне и да не се налага средства от бюджета да се прехвърлят към план-сметката за чистота, тъй като те са предвидени за други дейности.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

КОЕ РЕШЕНИЕ МА МИЛКЕ НА ПУТИН ЛИ

09.12.2017 21:15:14

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.