• 28 Март 2024 |
  •  USD / BGN 1.8091
  •  GBP / BGN 2.2873
  •  CHF / BGN 2.0027
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 17°C

Онова, което не знаете за "Райънеър"

Онова, което не знаете за "Райънеър"
За пилотите на "Райънеър" няма дори и по една чаша безплатна вода или кафе

/КРОСС/ Днес си в Ню Йорк, утре - в Бангкок. Преспиваш в луксозни хотели, а приятна компания ти правят обикновено младички стюардеси. Това отколешно клише за професията на пилота все още не е съвсем отмряло. Реалностите обаче бързо го изпреварват.

Днес вече наблюдаваме една почти пролетаризирана пилотска професия, където най-вече младите хора затъват в огромни дългове, преследвайки мечтите си за полет в небето. Те обикновено са принудени сами да си плащат обучението, а после трудно си намират постоянна работа в някоя авиокомпания. Проблемът им е голям, дълговете - още по-големи - често пъти над 150 хиляди евро.

"Плащай, за да летиш"

Млади пилоти, които вече са положили теоретическите изпити, а практическият им опит се изчерпва със симулатора и с управлението на някой малък спортен самолет, все по-често са принудени дори да си плащат, за да седнат на мястото на помощник-пилота в голяма пътническа машина редом с опитен колега. Само по този начин те могат да получат съответния лиценз за управление на Боинг- 737, което пък е предпоставка за кариера като пилот на пътнически самолет. Запознати със ситуацията в "Райънеър" твърдят, че и там все по-често се практикува моделът "Плащай, за да летиш". Младите пилоти не само че не получават пари за работата си като помощници, а и трябва сами да си плащат за подобна възможност.

Пилотската професия е единствената, която начинаещите си "купуват" срещу много пари и после години наред живеят на ръба на фалита. Чудно ли е тогава, че тя вече изобщо не е тъй привлекателна, както беше - особено като се има предвид, че в сферата на комуникациите или на финансите младите хора могат да изкарват много повече пари.

А пилотите на "Райънеър" - най-голямата авиокомпания в Европа, която миналата година обслужи 128 милиона пътници - са в особено тежко положение. Една от най-големите нискотарифни компании в света се смята от пилотите и за един от най-лошите работодатели. Тяхното огорчение се трупа вече от години, а днес най-после се изля в голяма пилотска стачка.

Напоследък пилотите и без това масово напускат компанията. Твърди се, че само през миналата година фуражките са си взели 700 пилоти. "Не съм изненадан", казва Джеймс Аткинсън, който от 2006 до 2014 г. е пилотирал боинги на "Райънеър", а днес работи за една китайска авиокомпания и получава доста повече пари.

Според германския синдикат на пилотите "Кокпит", началната пилотска заплата в "Райънеър" е около 25-30 хиляди евро годишно - преди данъци. След пет години стаж помощник пилотите могат да стигнат до 70 хиляди годишно, а опитните първи пилоти изкарват до 130 хиляди евро на година. Китайски авиокомпании плащат на опитните пилоти до 300 хиляди евро годишно, а и фирмените условия обикновено са значително по-добри. Защото на международния трудов пазар има излишък от млади помощник-пилоти - и недостиг на опитни капитани.

Според фирмената стратегия на "Райънеър", в Европа персоналът е разпределен в около 80 бази - от Литва до Мароко и от Ирландия до Кипър. В почти всички страни заплащането се различава, при това много пилоти работят не на трудов договор, а формално като самонаети лица, тъй че плашат и двойни социални осигуровки. Тази разпокъсаност е преднамерена - и тъкмо в резултат от нея персоналът дълги години не можеше да се организира и да защити правата си.

Трудови договори с повече права

Ето защо едно от най-важните искания на пилотите е да получат трудови договори при еднакви условия. Те са особено недоволни и от факта, че - за разлика от повечето други авиокомпании - "Райънеър" им заплаща единствено реалните часове в полет, но не и дългите престои поради обичайните закъснения. Дори когато закъсненията са особено продължителни, персоналът не получава нито допълнително заплащане, нито пък командировъчни за покриване на евентуално необходимите нощувки и допълнителни разходи.

Джеймс Аткинсън разказва: "В почивните ми дни редовно се случваше да ми се обадят с молба на собствени разноски да се добера до някоя от базите на "Райънеър", където в момента липсвал персонал. Така понякога съм имал тежки петдневни смени, след които на собствени разноски е трябвало да се прибирам обратно в собствената си база. Това направо те съсипва." Тъкмо този пинг-понг от непредсказуеми премествания между базите сега е в центъра на критиката, която огласяват пилотите. Да не говорим пък за абсурди като това, че на борда пилотите трябва да си плащат дори за минералната вода и за кафетата, които пият. "Никой от екипажа не получава дори една бутилка минерална вода. Ако искаш вода - купувай си я", казва Аткинсън.

www.dw.com

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

Да направят билетите достъпни за всички,и всички ще летим. А не за отиване и връщане да ти искат сума ти пари. Да,самолет е,не трамвай,но заплатите ни не са самолетни.

16.08.2018 11:27:37

Анонимен

В сравнение със собственика на "Райънеър", чичо Скрудж може да мине за образец на човеколюбието и съпричастността!!! Преди време, на този хубостник му беше дошла "гениалната" идея да премахне седалките от самолетите си и пътниците да летят правостоящи?!?! Слава Богу, от Еврокомисията го отрязаха, че е абсурдно изобщо да си помисли, че гще му бъде разрешено това и то заради сигурността на пътниците!!!

11.08.2018 19:54:54

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.