• 25 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8303
  •  GBP / BGN 2.2757
  •  CHF / BGN 2.0011
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 9°C

Реформирана прокуратура? А ако вместо един тиранин се появят хиляди малки тиранчета?

Реформирана прокуратура? А ако вместо един тиранин се появят хиляди малки тиранчета?

В правителствената програма за реформи в съдебната система се открояват три групи промени. Има такива, които не са лоши. Има обаче и такива, които не съответстват на приоритетите, които трябва да бъдат предприети. И третата група са идеи, които могат да бъдат откровено проблематични и будят недоумение.

В първата група - които несъмнено трябва да бъдат приветствани, са разделянето на ВСС на две за съдиите и прокурорите със съответстващите изменения в конституцията. Както и това да има прозрачен избор на квотата от Народното събрание във ВСС. И понеже приветствам реформите, тук е мястото да кажа, че има достатъчно идеи, които звучат добре.

За да може някаква програма, стратегия и политика да бъде адекватна и реалистична, тя трябва да се основава на анализ на проблемите. А като че ли не съм видял някакъв цялостен анализ на проблемите в съдебната система в България. Редовно в медиите излизат скандални истории, но в крайна сметка всеки отделен случай трябва да се осмисли, за да получи някаква цялостна преценка.

Точно поради липсата на такъв анализ, малко висят нещата, свързани с промените в статуса на главния прокурор и на председателите на върховните съдилища. За да се променя нещо, трябва да е ясно какво точно. Защото тук говорим за сериозни конституционни промени.

Споделям възгледа, че така както е заложена фигурата на главния прокурор в практиката се оказва не особено удачна. От гледна точка на това, че очевидно упражнява огромна власт. И безконтролна.

От друга страна не знам дали решението на проблема е точно това - да се увеличи професионалната независимост на прокурорите. И освен това - какво означава тази идея? В коя фаза на процеса да се увеличи? В каква посока?

Ясно е, че прокурорът трябва да има някаква независимост в своите решения, преценка, вътрешно убеждение по конкретни преписки, по конкретни дела. Обаче това също не трябва да води до безконтролност на отделните прокурори.

Защото няма да се подобри състоянието на съдебната система, ако на мястото на един тиранин се появят няколко хиляди малки тиранчета, които го заместват.

По принцип трябва да има достатъчно ответност и контрол над работата на прокуратурата. Въпрос на преценка е да се види как те да се осъществяват. Просто не съм сигурен, че решението е точно в тази промяна на модела на директния контрол и подчинението. И управляващите трябва да помислят върху това.

В правителствената програма виждам и откровено проблематични неща. Абсолютен потрес предизвиква у мен например факта, че разработването на Закон за лобизма, се смята за част от съдебната реформа в България. Някой смята, че е допустимо да се лобира в съдебната система ли?! Абсолютно не разбирам и връзката на Закона за лобизма, с която и да е съдебна система. Това е такава потресаваща неграмотност, че направо ме оставя без думи!

Да се лобира пред съд и да се лобира пред прокурор е абсолютно забранено във всяка нормална държава - демократична или не.

Законът за лобизма се отнася за работата на гражданите и юридическите лица със законодателния орган - Народното събрание. Всичко това е толкова неотносимо към съдебнат власт, че просто ме побиват тръпки при такава проява на невежество.

Има и друг момент, който е притеснителен - създаването на процедура за публично изслушване и оценка на рисковете за кандидати за управленски позиции, в която участват прокуратурата, МВР, НАП, Комисията за конфрикт на интереси и др. Разбирам, че целта е по някакъв начин да се гарантира повече информация и прозрачност за тези кандидати. И най-вече за някои нередности около тях. Обаче от друга страна - да се даде в ръцете на изпълнителната власт и на политическата власт възможността тя да решава и да има участие в процедурите по изслушвания?! Това може да бъде голям проблем!

Той може да бъде избегнат, единствено ако има достатъчно ясни гаранции и граници докъде се простира тази власт. В крайна сметка дейността на МВР и НАП подлежи на контрол от страна на административните съдилища и Върховния административен съд. Не може учениците да решават кой да бъде учителят им.

Новата специализирана прокуратура очевидно е предмет на голям разговор. Винаги съм смятал, че проблемът за борба с корупцията не е толкова на ниво репресия, колкото на ниво превенция. По принцип това са трудни за разкриване престъпления по цял свят, не само в България. За да ги бориш активно, трябва преди това да си изградил добра система за превенция на корупцията. Да има много ясни правила какво е допустимо и какво не е допустимо да правят магистратите.

Трябва да са изключително детайлно и прецизно разработени всички хипотези на възможни конфликти на интереси и заинтересованост за стабилизиране на тяхната независимост. А на мен не ми се струва, че програмата работи в тази насока.

Имаше толкова изнесени казуси в медиите и в същото време стои въпросът какво се направи във ВСС. Не за да бъде наказан конкретен съдия - това е по-малкият проблем. За всички трябва да се създадат ясни и предвидими правила, които да се спазват. За да е ясно кога едно поведение е нередно. Има ли правила в българската съдебна система за подаръците? Да, има етични кодекси, обаче те са доста общи...

Това е и един от основните отговори на въпроса защо няма осъдителни присъди. За да имаш осъдителна присъда, трябва много ясно да са очертани границите. По-лесно е да санкционираш получаване на подарък над определен размер например, отколкото да докажеш, че подаръкът е бил даден с цел да се вземе определено решение.

За да може да се стабилизира честността и почтеността на магистратите, борбата с корупцията трябва започне от превенцията, от поведението им и от всеки детайл. И точно от тази гледна точка, не ми става ясно какво точно ще се промени. А и вече съществува звено в прокуратурата, създадено именно с такава цел.

Да кажа и какво изобщо не виждам в тази програма - основните, ежедневните проблеми в съдебната система. Вече казах - фокусиране на вниманието върху дължимото поведение. Именно с цел на осигуряване на почтеност и независимост на отделния магистрат. Ясни, добре формулирани правила, прозрачност на практиката на ВСС по отделни етични и дисциплинарни казуси.

Следващото е да се реши проблемът с чудовищната претовареност на нашата съдебна система. По този въпрос в правителствената програма не виждам нито дума.

А това е основен пробрем. Въпреки че нямаме цялостен проблемен анализ на трудностите в съдебната система, всички знаят, че те съществуват. Всички знаят, че има едно-две съдилища, които гледат половината дела в държавата. И другата половина съдии гледат останалите.

Ето тук - по проблема на натовареността вече трябва да има широка дискусия. Между другото, на много места пише, че ще се организират широки дискусии, но не виждам адвокатите да са включени. Което е странно, защото те са единствените други участници в съдебната система, освен съдиите и прокурорите. При това те обикновено са естествените представители на гражданите, защото гражданите участват в съдебните процеси чрез защитниците си.

За натовареността вариантите са следните: нужно е много сериозно мислене как да се извършат съответните промени в процесуалните закони, които да доведат до промяна на подсъдността по различни видове дела. Да речем, да се помисли за разтоварване на софийските съдилища, за прехвърляне на част от делата извън столицата и пр.

Ако не могат да се направят тези промени, или не се приеме този подход, тогава тези съдилища, които са претоварени, да станат мегасъдилища. Т.е. - да бъдат назначени още съдии, още помощници, да бъдат осигурени още сгради.

Трябва да се осигури възможност за сваляне на натовареността на отделния магистрат. Защото способът за политическо влияние върху магистратите става така - при наличие на претовареност, един съдия се товари с повече дела отколкото друг. И няма никаква прозрачност, че това се случва. И най-накрая този, който е по-независим, и разбира се, поради това е по-претоварен, точно той бива подложен на санкции, за да се осигури неговата зависимост. Този модел е основният проблем на съдебната система, а никъде в програмата на кабинета, не виждам да се споменава.

Александър Кашъмов, clubz.bg

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.