• 25 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8303
  •  GBP / BGN 2.2757
  •  CHF / BGN 2.0011
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 9°C

Бойчев: Мониторинговият доклад е провал

Бойчев: Мониторинговият доклад е провал

/КРОСС/ Зам.-председателят на парламентарната група на БСП Жельо Бойчев в интервю за "Фокус" за мониторинговия доклад на Европейската комисия.

- Г-н Бойчев, как оценявате това 11-ото издание на доклада на Европейската комисия?

- 11-ото издание продължава досегашните издания. Нищо ново, никакъв резултат не е констатиран в този доклад. По същество това е една негативна оценка на управлението в страната, за да не кажа думата провал.

- Да, но за първи път в текста на документа се говори, че докладът може да бъде преустановен догодина. Как разчитате този знак?

- Всеки механизъм има време и срок, в който трябва да приключи. Трябва да тръгнем оттам, че очакванията на правителство и сондажите, и совалките, които се правиха, бяха именно в посока да намерят политическия компромис и този механизъм да бъде свален преди започване на председателството. Защото нали разбирате изключително нелепата ситуация, в която ще се намира нашата държава - за първи път да председателства Европейския съюз и в крайна сметка да бъде в механизъм за наблюдение. Което поставя под въпрос едно от най-важните неща, а то е върховенството на правото и прилагането му в страната ни. Така че няма как този доклад да бъде разчетен като положителен знак, както се опитват всички членове на правителство и депутати от мнозинството да дадат, тъй като няколко неща са ясни. Първо, казах, механизмът не е свален, въпреки всичките опити това да бъде направено и да се използва българското председателство като един от мотивите и аргументите за това. Няма изпълнена нито една препоръка, нали така? В доклада се говори за хаотичен законодателен процес, за създаване на непрекъснати скандали при приемането на законодателството.

- Е, чак непрекъснати - не. Споменава се само за двете промени в Закона за съдебната система и НПК.

- Това е защото не сме видели последните законодателни инициативи, които започнаха, които рушат основни принципи в правото.

- И те се цитират.

- А най-последните намерения? Вижте, брюкселският език е доста деликатен в изказа си. Няма ефект в борбата с корупцията по високите етажи. Така че това, което се коментира - с лидерство и решимост, би трябвало да изпълним препоръките. А ни казват деликатно - до момента не сте се справили, очакваме от вас резултат тепърва.

- Освен с корупцията по високите етажи на властта, още един пети показател от доклада е и корупцията в по-общ план, включително на местно равнище и по границите - една актуална за вашата партия тема - границите.

- Актуална, да. И това може би защото не са изгледали филма, който госпожа Елена Йончева показа. Ние, между другото, в момента го превеждаме и ще бъде предоставен на европейските посланици и институции, тъй като част от преградното съоръжение се използва и европейско финансиране. Нека да се види какъв е резултатът.

- Господин Бойчев, вашата активност е похвална, но съпоставено с наистина европейското председателство - най-високата възможност, шанс за България през последните години, смятате ли, че е разумно да постъпвате по този начин?

- Ние изхождаме в нашето политическо поведение от проблемите на хората. Поставяме актуалните въпроси на страната. Не може движещо да бъде предстоящото председателство и това да бъде използвано като аргумент, видите ли, българската опозиция да няма право да поставя който и да е от тези въпроси. Мисля, че ние това го дължим на гражданите, които са гласували и са дали доверието си за нас. И председателството не трябва да бъде използвано като своеобразен параван или някой да се опитва да се скрие зад него и да прикрива своите действия. Още повече, когато става въпрос за груби нарушения и злоупотреби. Същевременно си даваме сметка, че председателството е възможност и то голяма възможност за страната ни, същевременно и предизвикателство. Ние сме се опитвали непрекъснато да поставяме в центъра на дебата за председателството туристическите приоритети, темите, с които България трябва да започне, в дневния ред на българското Народно събрание. Ние сме може би едни от най-последователните в това да го правим. За съжаление трудно се стига до дебат в българското Народно събрание. Някак си фокусът се измества към правителството. Но знаете, че в петък има предвидена такъв тип точка в дневния ред. Ние сме участвали с представители в работната група, която разработи този документ за общо решение на българския парламент относно предстоящото председателство. С една дума, отнасяме се отговорно към това, но не очаквайте от нас ние да бъдем само фон на снимките от това председателство и да не поставяме проблемите. А те са не един или два. Вижте, буквално всеки ден има скандал в България. Има ли, като говорим за председателството, има ли държава в Европейския съюз, на която се отнема думата на лидера на опозицията и се гони от парламента, на която се казва, че има въпроси, по които не може да говори?

- Ще стигнем и до този въпрос. Но искам само да ви попитам, ако вие бяхте на мястото на управляващите, не беше ГЕРБ, а управляваше БСП, щеше ли да ви бъде приятно по време на председателството, образно казано, да клатят лодката на правителството от опозицията?

- Ако бяхме ние управляващи, щях да ви кажа, че парламентът щеше да има основна роля при формирането на политическите приоритети и съдържанието на председателството. Бихме започнали в един много по-ранен период това нещо, бихме ангажирали всички представители на парламентарните групи да участват в този процес. Това от първа страна. Второ, ако бяхме в управлението и в мнозинството на Народното събрание, щяхме да гарантираме няколко неща. Първо, никога нямаше да има опити за цензура, опити за ограничаване на възможността на представители на други политически сили да говорят. Защото ние в момента няма как да не реагираме, когато изконни, когато завоювани права и утвърдени парламентарни практики и традиции вече в страната се показват. Няма как да не реагираш на това нещо. Какво става? Някой да казва какво да прави опозицията, какво да може да говори, какви въпроси да може да поставя, кои теми да коментира. Даже ни се вменява, че видите ли, когато тръгнем да искаме вот на недоверие, пак да отидем и да попитаме - ама може ли да искаме вот на недоверие, ама кога ще ви бъде удобно да ви поискаме вот на недоверие, така някак си да не се разсърдите? Няма как да не реагира БСП на всичко това. Така че има съществена разлика в подходите, които бихме правили, ако ние носим отговорност за управлението на страната.

- Господин Бойчев, само с още един-два въпроса да се върнем към доклада. Според документа най-сериозно изоставане по отношение на прилагането на приетите законодателни промени на практика и материализирането на законите в конкретни дела и резултати - това даже го цитирам. Защо? Какво е вашето обяснение?

- Първото обяснение е в самия законодателен процес и ниското ниво. Непрекъснато се правят законодателни промени прибързано, необмислено, без да се анализира внимателно тяхното въздействие и приложението на практика. И виждате, че ние непрекъснато променяме законопроекта. И с оглед да улесним дейността на администрацията или на правителството, непрекъснато се погазват основни принципи. Виждате, че ние се върнахме към неща, които си мислех, че отдавна са забравени в страната - отнемане на права на гражданите. Да припомням ли? Екологично законодателство, в което се лишаваха от възможност за двуинстанционно обжалване на административните процедури, връщане на всички промени в наказателните кодекси, всички, които по един или по друг начин ограничават права на български граждани, за да стигнем до законодателство със задна дата, което се опитва да ревизира отношения със задна дата. Какво е всичко това? Как да няма проблем с прилагането на такъв тип законодателство?

- Мотивиращ ли е този доклад и ако да, за какво?

- Този доклад е полезен от гледна точка на това, че дава оценка и поглед на страната и на ефективността от работата и борбата с корупцията от един външен поглед, който поне най-малкото трябва да отрезви управляващите и да разберат, че само с пропаганда, която водят в страната, няма как да отчетат резултат и няма как да заблудят Европейската комисия.

- Кога ще свърши наблюдението? Имате ли прогноза?

- Като българин се надявам да свърши колкото се може по-скоро, защото в крайна сметка този механизъм до някаква степен е обиждащ всеки един от нас. По същество това е една оценка, че ние не можем да се справим сами със ситуацията в страната. И се надявам все повече да има и критична маса в българското общество, и усилия върху това да се покажат реални резултати. Съмнението ми е, че това мнозинство, излъчило това правителство, няма да може да се справи с тази задача, защото по същество то трябва да работи срещу себе си.

- Излезе, публикуван бе и мониторинговият доклад за Румъния, нали, ние си вървим заедно в пакет. Докато за България има като извод налице напредък в много области, необходима е още работа, то да Румъния изводът е - инерцията за реформи през 2017-та се изгуби. Това не звучи ли някак обнадеждаващо за нас?

- Аз предпочитам да гледаме нашия си двор и да се опитваме да си решаваме ние проблемите. Носим отговорност за страната, за бъдещето на всеки един български гражданин - нека това да фиксира вниманието ни. Като страна имаме интерес и съседите около нас да бележат успех. Така че аз бих искал да пожелая успех и на тях. Не може да има злорадство в такъв тип коментари, които показват слабост или липса на напредък в съседна Румъния. Аз поне не виждам никакви основания това да бъде нещо, което да ни кара да се радваме.

- Както ви чух в хода на този разговор, доста сте се засегнали за изгонването на председателя на вашата партия и парламентарна група Корнелия Нинова и на нейния заместник Антон Кутев за тяхното отстраняване от пленарна зала. Започнахте подписка за оставката на председателя на парламента Димитър Главчев. Но защо не поискахте отмяна на наказанията на Корнелия Нинова и Антон Кутев?

- Говорихме преди малко за европейския механизъм за проверка и бих задал следния въпрос - има ли европейска държава, в която това, на което бяхме свидетели в българския парламент днес, може да се случи, според вас? Има ли държава, в която председателят на Народното събрание ще си позволи да изгони лидера на опозицията, като преди това ще му отнеме думата, като той ползва едно много ясно разписано право - да чете политическа декларация от името, забележете, на парламентарна група? И тъй като свалихме стенограмата, искам ясно да кажа, че няма никъде в думите на Корнелия Нинова нито оскърбление, нито обида към институциите и няма никакво основание господин Главчев да наложи санкция на Корнелия Нинова, да ѝ отнеме думата и след това да я отстрани от зала.

- С какво си обяснявате неговата реакция?

- С нервност. Така че нямаше как да не реагираме на всичко това.

- Тя е ваш лидер, има си хас да не реагирате.

- Не е въпросът, че това се случва на БСП и на лидера на БСП Корнелия Нинова. Не може да се ограничава правото, на която и да е политическа сила в българския парламент да се прави опит да се цензурират думите и да се ограничава възможността да бъде изказано мнение. Това е абсолютно недопустимо.

- Какво ще предприемете оттук нататък, господин Бойчев?

- Ние вече сме написали мотивите, с които ще искаме отстраняването на господин Главчев. Искам да припомня, че това е втори път в рамките на 6 месеца, в който пристъпваме до това нещо. Тъй като знаете, че първият месец имаше още едно искане. Тогава беше ограничена законодателната инициатива на БСП и не беше дадена възможност на нашите предложения да влизат в пленарна зала и да бъдат обсъждани. Явно господин Главчев не си е взел поуките от тогавашния дебат, когато само с 4 гласа той запази поста си. В момента той вече се опитва и да цензурира. В момента се опитва да казва на народните представители от опозицията по кои въпроси могат да говорят, кои теми могат да поставят. И не само това, ами той и отнема думата. А, забележете, единственото, което правеше Корнелия Нинова, е да цитира господин Борисов и да зададе въпроса към колегите от ГЕРБ защо позволяват да се случва всичко това и защо министър-председателят се притеснява да дойде и да отговори на въпросите, които сам той повдигна с твърденията, че в българския парламент има наркотрафиканти и хора, които купуват гласове. Защото тези неща не сме ги казали ние, каза ги министър-председателят.

- Така се случва понякога, господин Бойчев. Няма лоши въпроси, като журналист мога да ви го кажа, има лоши отговори.

- Затова ние искахме отговори на тези въпроси. Съвсем нормално е българският парламент да бъде мястото, където да се получат тези отговори. Съвсем нормално е министър-председателят да дойде в българския парламент, защото парламентът избира правителството. А парламентът е органът, пред който българското правителство се отчита и все още формата на управление на страната не сме я сменили, както да се иска на някои хора. И няма нищо лошо в това. Не виждам защо трябва да има такава нервност в действията на ГЕРБ, когато се спомене господин Борисов и още повече искане, едва ли не, той да дойде в българското Народно събрание. Между другото, когато гледахме персоналните промени в оставката на здравния министър, направихме една извадка от всички разисквания назад. Винаги, когато е трудно, винаги, когато е критично положението и трябва да се дават неприятни отговори, каквито са персоналните смени в правителството, и в трите правителства на Борисов, министър-председателят не присъства.

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

ПРОВАЛ Е В ЧЕРВЕНИТЕ ВИ ГЛАВИ

16.11.2017 19:55:43

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.