• 19 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8315
  •  GBP / BGN 2.2841
  •  CHF / BGN 2.0155
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 6°C

15 април 1912 г. потъва презокеанският лайнер Титаник

15 април 1912 г. потъва презокеанският лайнер Титаник

/КРОСС/ Презокеанският лайнер Титаник потъва по време на първия си трансатлантически рейс в нощта на 14 април срещу 15 април 1912 г. в северната част на Атлантическия океан в резултат от сблъсък с айсберг. Корабът потъва за 2 часа и 20 минути. В момента на катастрофата на борда му се намират 1 316 пътници и 891-членен екипаж или общо 2 207 души. От тях се спасяват 705, а 1 502 загиват. На кораба е имало и около 50 българи, от които 38 души загиват.

Корабът е построен през 1911 г. от компанията "Уайт стар лайн" в корабостроителницата Harland and Wolff в Белфаст. Той е най-модерният и луксозен пътнически кораб за времето си, тежи 46 329 тона и е с дължина 268 м. Съкращението RMS в наименованието му означава Royal Mail Ship („Кралски пощенски кораб“) и се е поставяло пред имената на кораби, можещи да пренасят пощенски пратки по договор с британската държавна пощенска служба Royal Mail .

"Титаник" е вторият кораб от проект за построяването на три, най-големи за времето си кораби - всеки с водоизместимост 66 хил. тона. Проектната му скорост достига 24 възела (приблизително 45 км/ч) и е близо до тази на рекордьорите по това време - Мавритания и Лузитания на конкурентната компания Кунард Лайн.

Корабът има 11 палуби и е суперлуксозен - ресторанти, барове, зимни градини, салони за танци, гимнастически зали, алеи за разходки, включително площадки за ролкови кънки и турска баня. За забавление на пътниците му се грижат и 25 професионални музиканти. Разстоянието между двата бряга на Атлантика е трябвало да бъде преминато за 5 денонощия.

Титаник се отправя на първия си трансокеански рейс на 10 април 1912 г. от пристанището на Саутхемптън. Капитан на кораба е опитният Едуард Джон Смит - с 38-годишен стаж. Плаването му с "Титаник" трябвало да бъде неговата "лебедовата песен" и награда от страна на компанията Уайт Стар преди планираното му пенсиониране.

По време на първото си плаване от Саутхемптън (Англия), Шербур (Франция), Куинстаун (Ирландия) и Ню Йорк, той се сблъсква с айсберг в 23:40 часа вечерта на 14 април 1912 г. (неделя) и потъва два часа и четиридесет минути по-късно – в 2:20 часа сутринта на 15 април 1912 г. (понеделник), след като се разцепва на две части.

Хронология на трагедията

10 април 1912
12:00 – „Титаник“ напуска пристанището в Саутхемптън
19:00 – „Титаник“ акостира в Шербур (Франция)
21:00 – „Титаник“ се отправя към Ирландия

11 април 1912
12:30 – „Титаник“ акостира в Ирландия
13:30 – „Титаник“ напуска Ирландското пристанище

14 април 1912
09:00 – първо съобщение за айсберги 
13:42 – второ предупреждение
13:45 – трето предупреждение 
19:30 – четвърто предупреждение 
21:40 – пето предупреждение
23:00 – шесто предупреждение от „Калифорниън“
23:40 – „Титаник“ се сблъсква с айсберг

15 април 1912
00:13 – първи подаден сигнал за помощ
00:55 – пускат втората спасителна лодка и първата сигнална ракета
01:40 – изстреляна последната сигнална ракета
01:55 – спусната последната 20-та спасителна лодка
02:10 – изпратен последен сигнал за помощ
02:17 – изгасва електричеството
02:18 – „Титаник“ се разцепва на две части
02:22 – „Титаник“ потъва
03:30 – пристига „Карпатия“
04:10 – започва качването на хората от лодките
08:50 – „Карпатия“ взема курс обратно за Ню Йорк

Разследване на инцидента

Всички са уверени, че корабът, намиращ се в близост до „Титаник“ по време на инцидента, е бил командван от капитан Стенли Лорд. Той не може да се оправдае нито пред сенатската комисия в Ню Йорк, нито пред следствието. Не е взето предвид, че не е видял никакви ракети, понеже се намирал на 20 мили от мястото на катастрофата и че радистът му не е чул никакви сигнали за бедствие. Капитан Лорд доживява с този позор до 1962 г. Вече на смъртно легло, той повиква нотариус и за последен път заявява, че е невинен.

Три месеца след смъртта на Стенли Лорд норвежкото радио и телевизия съобщават за сензационната изповед на капитан Хендрик Нес, починал на 85 години. Към тази изповед го принуждава негов племенник, попаднал на дневника му от 1912 г., когато е бил капитан на промишления кораб „Самсун“. Това е корабът, наблюдаван на 4 – 5 мили и който след първите ракети загасил светлините си и изчезнал. Причината е, че „Самсун“ ловувал контрабандно тюлени край Нюфаундленд и имал в трюмовете си няколкостотин убити животни. Ракетите на „Титаник“ капитанът помислил за сигнали на патрулиращ кораб на бреговата охрана на САЩ. „Самсун“ бил голям съд, но нямал радиостанция. Чак когато доплавали до Исландия, научили за корабокрушението на „Титаник“. Капитан Нес събрал екипажа и му обяснил какво е станало. От никого не е искал клетва, те просто си мълчали...

Десетилетия наред всички смятат, че айсбергът като нож е разрязъл обшивката на „Титаник“. Приема се, че пробойната е дълга 90 метра и широка 2 метра. Но тази пробойна са видели само двама души на Титаник: Едуард Джон Смит и конструкторът Томас Андрюс. И двамата загиват на кораба.

Оцеляват почти всички, пътуващи в първа класа около 700, които са прибрани от кораба „Карпатия“.

Корабокрушението на "Титаник" предизвиква неимоверен за времето си обществен резонанс в целия свят, ставайки същевременно най-голямата по численост на жертвите морска и транспортна катастрофа в историята на корабоплаването. Век след катастрофата, потъването на "Титаник" по брой на жертвите е петата в историята по трагизъм морска катастрофа.

През лятото на 1986 г. проф. Робърт Балард от Удсхолския океанографски институт с екип от двама души достига останките от „Титаник“ на дълбочина 3795 m. За целта те използват мини подводницата „Алвин“ и фоторобота „Джейсън Джуниър“, привързан към „Алвин“. Оглеждат всичко, което ги интересува, правят множество снимки и видеозаписи. Въпреки че оглеждат старателно десния борд на кораба, те не откриват типични пробойни, а само побитости по обшивката и пропуквания в местата на нитовите заклепки. Изводът е, че бордът на кораба не е бил разрязан, а се е разпорил по протежение на нитовите шевове от налягането при контакта с айсберга. В края на 2005 г. група изследователи след множество задълбочени проучвания и опити стигат до заключението, че ако при строителството на „Титаник“ са били използвани нитове best, best (по тогавашния британски стандарт) – от стомана с въглеродно съдържание 0,4% вместо използваните в действителност нитове best – от стомана с въглеродно съдържание 0,3%, Титаник вероятно би запазил плавателност. По-високовъглероден нит би издържал на натиск над 1000 kN, но са направени икономии за сметка на качеството на стоманата. Така тя не е могла да издържи повече от 350 kN.

Малко известни факти за потъналия кораб:

- 4350 долара е била цената на най-хубавата каюта в първа класа. Сумата, която всеки пътник от втора класа е трябвало да плати, за да стане част от това историческо плаване, била 1750 долара.

- Най-бедните пътници е трябвало да се охарчат с по 30 долара за място в трета класа.

- "Титаник" потънал 2 часа и 40 минути след сблъсъка с айсберга.

- Времето от забелязването на айсберга до удара е малко над 30 секунди.

- На всеки 24 пътниците на "Титаник" са използвали близо 53 000 литра питейна вода и 825 тона въглища.

- 13 двойки, пътуващи с лайнера, са празнували медения си месец.

- Сред оцелелите след трагичното събитие са две кучета.

- На борда не е имало нито една котка. Често се случвало да вземат котки на корабите, защото се смятало, че носят късмет. Освен това те се справяли лесно с гризачите.

- На кораба не е имало каюта с номер 13. Тази мярка често се е вземала, за да не донесе числото лош късмет.

- 15 пътници са пътували под фалшиви имена. Един от тях използвал фалшива самоличност, за да се добере до първа класа при положение, че имал билет за втора. Друг пък бил отвлякъл детето си и затова не можел да използва истинското си име.

Реплика на легендарния кораб "Титаник 2" ще заплава по моретата. Въпреки, че външно лайнерът ще изглежда точно като оригиналния круизен кораб от 1912 г., новата версия ще бъде четири метра по-широка, а частите на корпуса му ще бъдат заварени, а не занитени, заради съвременните изисквания за безопасност в морето.

За разлика от легендарния кораб "Титаник 2" ще има достатъчно спасителни лодки, както и морска евакуационна система. Новият кораб е с дължина 270 метра, височина от 53 метра и водоизместимост от 400 тона. Във всички 840 каюти могат да се настанят 2400 пътници и 900 членове на екипажа.

На разположение на пътниците, както и преди, са каюти от първи, втори и трети клас. В същото време, новият кораб, според създателите му, се различава силно от "оригинала" по навигационните системи. Новият "Титаник", разбира се, ще бъде оборудван с модерни средства за евакуация, сателитен контрол, цифрова навигация и радарни системи – всичко, което трябва да е на борда на кораб от 21 век, обяснява маркетинг директорът на проекта Джеймс Макдоналд пред "Индипендънт".

"Титаник 2" ще направи първото си плаване през 2018 г., съобщава представител на компанията "Блу стар-лайн", осъществила проекта на своя собственик – австралийския минен магнат Клайв Палмър. Цената на тази реплика ще бъде приблизително 400 милиона паунда, уточнява "Индипендънт".

В своето първо пътуване "Титаник 2" няма да премине през Атлантика. Той ще тръгне от източната провинция на Китай – Дзянсу и ще се насочи към Дубай. Все още не е ясно колко ще струва билет за пътешествието, но според някои източници нетърпеливи авантюристи вече са предложили да платят 1 милион за преживяването.

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.