• 28 Март 2024 |
  •  USD / BGN 1.8091
  •  GBP / BGN 2.2873
  •  CHF / BGN 2.0027
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 13°C

Цецка Цачева: ДАНС може да спира сделки за компании с национално значение

Цецка Цачева: ДАНС може да спира сделки за компании с национално значение

/КРОСС/ Водещ: Ще има ли още законови промени заради КТБ, този път, за да бъдат спрени прехвърлянията на собственост, на БТК, на НУРТС, „Дунарит", други три дружества?

Цецка Цачева: Всякакви промени в закони, които се изискват заради развързване на възела около КТБ ще се случат в Народното събрание и хубавото в случая, че има изключително широк консенсус. По темата „КТБ" не се говори за управляващо мнозинство и за опозиция, тъй като няма парламентарна група, която да не е заявила, че желае да се стигне до край и истината, такава, каквато е тя, да стане ясна не само на държавните учреждения и институции, но и на обикновените граждани.
Водещ: Депутатът от Реформаторския блок Гроздан Караджов предлага служби като ДАНС да налагат вето на прехвърляне на собствеността на компании със стратегическо значение за националната сигурност, определени в списък на Министерския съвет, такава например е БТК. Трябва ли такава законова поправка?
Цецка Цачева: Ако такава поправка е необходима и има съгласието в парламента е възможно да се случи. Към днешна дата това няма как да се случи.
Водещ: Защо?
Цецка Цачева: Защото нямаме законовата предпоставка за това.
Водещ: А липсва всъщност възможност ДАНС да налага вето?
Цецка Цачева: Да.
Водещ: Това обаче, хубаво, за конкретния случай ще свърши работа, обаче това няма ли да влоши общата икономическа рамка в България? Един инвеститор, който идва...
Цецка Цачева: Не само общата икономическа рамка, има принципи...
Водещ: ... научава, че полицията може да спре всяка сделка.
Цецка Цачева: ... в законодателството, има разделение на властите, има си отношения между компетентностите на различните институции, това са неща, които трябва комплексно да се обсъждат, ако постъпи в парламента такава законодателна инициатива. Но на този етап мисля, че е още много рано тази идея.
Водещ: Според вас трябва или не, аз това се опитвам да измъкна позицията ви?
Цецка Цачева: Аз мисля, че и в сегадействащото законодателство, ако то стриктно се прилага, ако органите, институциите, които имат отношение си бяха свършили работата на време или поне на време бяха сигнализирали с червена лампа какво се случва, и че някъде имаме проблем, нямаше да го имаме този резултат днес.
Водещ: В момента Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), европейските антимонополни органи могат да спрат тези сделки.
Цецка Цачева: Могат, разбира се, и не само те, БНБ, Надзорът на БНБ, ДАНС, КФН.
Водещ: ДАНС, нали казахте, че не може ДАНС?
Цецка Цачева: Поне да бяха сигнализирали по някакъв начин, че там се случва нещо. Не е необходими те да налагат ветото, има достатъчно други институции, които могат да сторят това, стига да имат информацията.
Водещ: Тоест според вас все пак не са нужни още законови промени, заради БТК?
Цецка Цачева: Законови промени е възможно да се извършват тогава, когато след влизането на временните синдици в КТБ, това е факт от вчерашния ден, стане ясно какво точно се е случвало по време на периода на квестурата в тази банка.
Водещ: Но като юрист какво мислите за промените на закони със задна дата? Даже сега в момента конструкцията, която използвахте беше: сега да видим какво е станало и ще му направим закон за него, за да не стане.
Цецка Цачева: Няма как като юрист да не застъпвам позиция, която е от римското право, че всеки граждански закон материален би трябвало да действа занапред. Но има такива ситуации, има такива казуси, в които е възможно това да се случи със задна дата. Тогава, когато общественият интерес надделее над нормалния законодателен процес тогава се случва. Много внимателно, много прецизно, в много редки случаи това не може да бъде практика, но има такива примери, дано занапред да не ни се налага да прилагаме такъв вид законодателство.
Водещ: Вестник „Банкер" пита какво ще стане с последствията от промените, които приехте, свързани с назначаване на временни синдици, отменителни искове на сделки, които са се случили например с цесиите на кредити срещу депозити, какво ще стане, ако съдът отмени отнемането на лиценза? Цялото това законодателство се прави с презумпцията, че лицензът е отнет, само че България е правова държава, всеки може да обжалва нещо.
Цецка Цачева: Така е, само че се оказа, че в правова държава със закони, които регулират различни сектори, в това число и банковия, се случи казуса „КТБ", в правова държава с регулирани обществени отношения. Това /.../, тези спешни промени, които парламентът прие преди по-малко от десетина дни, които вече се изпълняват. А какво ще се случи занапред, след като правораздаването, съдебната система има отношение към Института за несъстоятелност, това предстои да видим. Законът действа и е в самото си начало.
Водещ: По-скоро коментарът на вестник „Банкер" е, че така е направен закона, че изглежда предрешено какво ще се случи...
Цецка Цачева: Не мога да гадая, ще видим, предстои това...
Водещ: Какво ще стане например с всички тези отменителни, ако се окаже, че банката си остава с лиценз. Теоретично това е възможно.
Цецка Цачева: Когато имаш съдебно производство, което не е приключило, са възможни всякакви решения, но аз се надявам, че под прожекторите на вниманието на интереса с тези промени, които направихме в закона истината ще стигне до нас хората, които на този етап не разполагаме с информация за това.
Водещ: Кога ще бъде избран нов управител на БНБ?
Цецка Цачева: Нов управител... три месеца преди изтичане мандата на настоящия...
Водещ: Това означава най-рано юли да започне процедурата.
Цецка Цачева: Трябва да е стартирала процедурата в Народното събрание. Ние призоваваме от много време, от миналото лято г-н Искров да си подаде оставката.
Водещ: Той каза подавам я утре, но кажете, че сте готови с човек.
Цецка Цачева:Аз съм чувала тази негова готовност близо половин година вече, но до реален факт, до реално действие...
Водещ: Той има донякъде аргумента, че пък може да остане цялата банка без... вие не може да изберете подуправител в момента, който да отговаря за банковия надзор...
Цецка Цачева: Да, защото номинираният от него кандидат не среща подкрепата на мнозинството в парламента.
Водещ: А към какъв модел би се тръгнало при евентуална оставка на Иван Искров? Сега ще трябва да се избере за няколко месеца управител и след това нов мандат или?
Цецка Цачева: Ако това се случи преди изтичане на мандата, да. Но останаха пренебрежително малко месеци до изтичане редовният срок на мандата, така че мисля, че е по-вероятна втората хипотеза...
Водещ: Нов управител през октомври ще има, тоест ще се избере през юли например, но Иван Искров ще трябва да довърши мандата си.
Цецка Цачева: Зависи най-вече от волята на г-н Искров.
Водещ: Вие всъщност обсъждате ли в момента това, което той призова - новият управител кой да бъде и да го обявите управляващата коалиция или по-широко съгласие...
Цецка Цачева: Нарочна среща на мнозинството в парламента по този въпрос не сме имали, тъй като последните изявления на г-н Искров са от тази седмица. Беше изслушана специалната комисия временна, която по този повод бе сформирана с оглед проблемите около КТБ. Ще имаме среща, всеки вторник провеждаме такива срещи с представители на ръководствата на четирите парламентарни групи, които формират парламентарното мнозинство, така че ще имаме нарочен коментар и по тази тема.
Водещ: Сега във вторник, този вторник, който идва?
Цецка Цачева: Всеки вторник се събираме, да.
Водещ: Не, то всеки е и през октомври. Става дума дали ви е на дневен ред сега в следващия?
Цецка Цачева: Това го заявяват ръководителите на парламентарните групи. Ако те вдигнат и поставят този въпрос, той ще бъде обсъден.
Водещ: Промени в гражданско-процесуалния кодекс засягат банките, приети на първо четене в парламента през тази седмица. Банките, впрочем и общините, и държавата вече няма да могат да събират дълг само срещу сметката, ще трябва да водят дела, за да получат изпълнителен лист. Възраженията на банките през годините бяха, че така се застрашава сигурността на банковата система. Какво отговаряте?
Цецка Цачева: Срещу всяка инициатива има достатъчно аргументи в обратния смисъл. Да, наистина с промените в гражданско-процесуалния кодекс, те са няколко законопроекта се...
Водещ: Този конкретно е на Патриотичния фронт, макар че пък Слави Бинев от Патриотичния фронт се изказа, че така се прави нещо популистко и се ощетява държавата...
Цецка Цачева: Нека да видим за второ четене в какъв вид ще бъдат текстовете. Така или иначе обаче има нужда в заповедното производство - този институт в ГПК и процедурите, които са написани там да дават достатъчно гаранции за длъжниците. Тъй като за съжаление практиката показва, че дали поради недобросъвестни призовкари или начина, по който е уредено уведомлението в ГПК, много често длъжник разбира и то не за големи суми, че те са изискуеми, срещу него върви производство едва когато съдия-изпълнител образува изпълнителното дело.
Водещ: Това е тежко обвинение. Казвате, че банките, общините и държавата злоупотребяват с улеснението, което имат в процесуалния закон.
Цецка Цачева: Не, не съм казала, че те злоупотребяват. Нарушават се правата на длъжниците в заповедното производство, в съдебната фаза на заповедното производство. Много често длъжник не знае за наличието на такова производство, а научава едва когато съдия-изпълнител е запорирал сметката му там, където му се превежда примерно трудовото възнаграждение.
Водещ: Банките казваха - този спор се води от години.
Цецка Цачева: Да, така е.
Водещ: Още от предишния парламент, който...
Цецка Цачева: Още от преди приемането на настоящия, новия ГПК.
Водещ: Тези, които са си дали парите на депозит при нас и ние ги даваме на друг, за да ги използва за бизнеса си или да си купи жилище трябва да бъдат гарантирани, че ако се опитва да не връща парите този кредитополучател, ще има ефективен, бърз механизъм да ги върне не за нас, за банките, а за вложителите.
Цецка Цачева: Разбира се, че това е така, но то не може да става за сметка на нарушаване на правото на защита. Аз имам конкретен пример. Миналата година по Великден близък мой, точно преди Великден за един дълг от 200 лв., който той е забавил, трябваше да плати 1 800.
Водещ: Заради таксите, които събират...
Цецка Цачева: Заради таксите. При положение, че се знае, че има една единствена сметка в една конкретна банка съдия-изпълнителя беше изпратил 35 в различни видове банки, всяко едно струва пари и така нататък. Знае се къде е служителят, къде работодателят му в коя банка държи сметките...
Водещ: Затова ли ГЕРБ подкрепихте проектът на Мая Манолова за изменение на ГПК сборът на таксите за съдебното изпълнение да не надвишава размерът на самото задължение, а при доброволно изпълнение...
Цецка Цачева: Винаги съм била много против, когато се говори за подкрепа на даден законопроект на неговото първо гласуване. Защото на първо гласуване законопроект се подкрепя в неговата философия като необходимост да се преосмислят конкретни разпоредби в него. Много често и почти винаги при второто гласуване разпоредбите, които по вносител са предложили народните представители, търпят различна редакция. Затова от факта, че през тази пленарна седмица са подкрепени по принцип внесените законопроекти на ГПК още не следва, че те ще станат правна норма в този вид, в който те са внесени.
Водещ: Аз ви питам /..../ като практикувал юрист - според вас сборът на таксите за изпълнение трябва ли да може да надвишава размерът на самото задължение?
Цецка Цачева: Няма как аз да ангажирам мнението на пленарния състав на Народното събрание...
Водещ: Не, според вас лично. Вие смятате ли, че това е добра идея да се сложи такъв таван?
Цецка Цачева: Винаги съм била против всякакви тавани. И спирам дотук, тъй като законопроектът все още е гласуван само на първо четене.
Водещ: Как обаче да се защити този вашия познат от миналия Великден, който за 200 лв. платил 2 хиляди?
Цецка Цачева: Като му се гарантира правото да бъде уведомен, че срещу него тръгва заповедно производство затова, защото той не е бил изряден платец и е просрочил дадено негово задължение към банка. В този случай, когато са гарантирани правата на длъжниците в процеса в безспорно облекчената процедура на заповедното производство, тогава съвестта на всеки един ще бъде чиста, защото той е имал възможност да наведе своите аргументи и да се защити в производството по издаване на...
Водещ: Вашата логика е, че ако човек наистина разбере, че ви дължи 200-те лева, той ще ги върне, обаче може да ги няма, случва се и това. Този ваш познат го няма. И тогава трябва ли да може задължението от 200 лв. да стане 2 хиляди? Проектът на Мая Манолова казва - ами сега заради 200 да дадеш 2 хил. е нечестно.
Цецка Цачева: На пръв поглед това е вярно. Но ако имаме един недобросъвестен длъжник, който въпреки всички усилия на кредитора, на банка, на друг кредитор, на съдебната система въпреки това се укрива и колкото и да е малко неговото задължение той не го погасява и не го изплаща, не може да се стимулира със законова разпоредба това негово недобросъвестно поведение.
Водещ: Народното събрание всъщност тази седмица беше с много важни и от години натрупани проблеми, решени повечето на първо четене от Народното събрание. Например промените в наказателно-процесуалния кодекс (НПК), идеите на главния прокурор Цацаров срещу бягствата в чужбина. Гривни при домашен арест, реално подписване, а не само напускане на населеното място при подписка. При над 10 години осъждане с невлязла в сила присъда опасността от укриване да се предполага и да бъде само изключение, ако доказателства се съберат, че този човек няма да се укрие. Това на второ четене ГЕРБ ще го подкрепи...
Цецка Цачева: Категорично в тези разпоредби на НПК, които са действащи към момента има нужда от промяна и нова редакция. И живота ни дава за съжаление подобни примери, когато...
Водещ: Наричат поправката „братя Галеви".
Цецка Цачева: И не само. Защото има и други граждани, които са с осъдителна присъда, но не могат да бъдат намерени за изтърпяване на наказанието. Къса се връзката по времето на триинстанционното производство и се оказва възможно въпреки предвидените и до момента принудителни мерки по времето на процеса, явно че те не са достатъчно ефективни и не дават резултат. Затова след като г-н Цацаров имахме с него нарочна среща преди месец, представи своите предложения, те бяха припознати от народни представители - пак казвам, от различни парламентарни групи. В конкретната ситуация доброто е, че има воля на народното представителство и тук няма място за тясно партиен интерес и политика на отделна парламентарна група. Защото проблемите са такива, че те изискват реакцията и българското общество без значение какви пристрастия политически има ги очаква от нас.
Водещ: Други важни промени в Закона за следенето в интернет казано просто след решението на Конституционния съд. Вече шест месеца ще се съхраняват само трафичните данни, преди беше година. Задължителен съдебен контрол, стеснен кръг престъпления. Така ще отпаднат например компютърните престъпления, когато нещо се тегли например от интернет, защитено с авторски права или пък при издирване на хора. Защо обаче Народното събрание прие изобщо закон, който позволяваше това прекомерно следене в интернет. Включително оставяйки врата на полицията без съдебен контрол да може да следи всеки човек какво прави в интернет?
Цецка Цачева: Такава е била волята на мнозинството в XLI Народно събрание. След като имаме санкцията на Конституционния съд и той обяви...
Водещ: Вие тогава подкрепихте ли го лично?
Цецка Цачева: Да, подкрепила съм този законопроект. Защото съм била с убеждението, че тогава, когато е в обществен интерес винаги личният интерес трябва да се подчинява на обществения интерес. И с оглед на сигурността на даден вид проучване, разследване и така нататък лично аз нямам нищо против...
Водещ: То какво пречи съдия да го види, защо и тогава не казвахте съдия... Дарик радио например имаше серия от дела заради коментари на негови читатели. Полицай, ама най-последен полицай искаше...
Цецка Цачева: Съдебната система да не стои без работа. Това, че има дела е хубаво нещо.
Водещ: ... искаха да получават IP адресите на хората, за да разберат... Включително имаше случай на ВСС един ръководител, не помня вече на кой съд, искаше да разбере кой пише под статиите в Dariknews.bg срещу него. И това се използваше. Какво пречеше да има съдебни разрешения? Презумпцията е била, че ако съда се намесва какво ще се случи, ако минава през контрол това? Това беше основният спор. Не да може един полицай да си реши, че иска да вземе IP адреса на някой.
Цецка Цачева: Тогава принципът за бързина в разследването беше водещ. Стана ясно след решението на Конституционния съд, че сме сгрешили. Няма нищо лошо в това - има решение, поправихме се, приехме тази седмица на две четения в тези текстове, които са обявени за противоконституционни нови редакции. Предстои да бъде обнародван в Държавен вестник закона, така че за напред...
Водещ: БСП обаче от дебатите, тези изисквания за съдебен контрол са като при другите СРС-та, само формално.
Цецка Цачева: Не постъпиха конкретни предложения да направят текстовете по-работещи според тях. Аз възприемам това тяхно възражение по-скоро като уговорено от страна на опозицията, нали и те трябва да кажат нещо.
Водещ: Огнян Стоичков от Националното бюро за контрол на СРС предлага в статия тази седмица разрешението да важи за един месец и да може още един да бъде продължавано и да се доказва даже при това продължаване резултатът от това като са те подслушвали или са ти следели интернет трафика един месец, какъв резултат постигаш. Това на фона на с хиляда повече от 2013 г. разрешения, 9 533 през 2014 г., при което едно от 16 дава резултат. Което показва, че всъщност...
Цецка Цачева: Като слушам конкретните ви въпроси стигаме до по-голямата тема, по която за съжаление към момента законодателството ни има проблем. Това е за предварителната оценка на въздействие. Ние трябва да имаме един по-дългосрочен поглед върху начина, по който се създава законът или пък се променят негови норми. Аз съм категорично против и за съжаление има такива примери и в момента - по един и същи законопроект във вторник се внася ЗИД, в петък се внася ЗИД, понякога и от един и същ народен...
Водещ: ЗИД да го преведем...
Цецка Цачева: Закон за изменение и допълнение. Понякога от един и същ народен представител. Във вторник алинея 2 на един член решил, че трябва да има промяна, в петък в друга алинея на същия член. Не е добър атестат за качеството на законодателството, не се вижда проблематиката в перспектива напред. Заради това в момента заедно с Министерски съвет нарочна методология за предварителна оценка на въздействието на законодателството на нормите, които се променят - какъв ще бъде ефектът от тяхното въздействие. И примера, с който започнахме днешният разговор с КТБ какво ще се случи от промяната в закона...
Водещ: Не само за КТБ...
Цецка Цачева: Разбира се. И този, който сега в момента коментираме. Но пак казвам, това е принципът, така трябва да се действа и много скоро - това ми е амбицията за 43-тото Народно събрание да бъде въведена тази предварителна оценка на въздействието, това ще се случи.
Водещ: На законите, които се предлага да бъдат, тоест предложенията за изменения.
Цецка Цачева: Точно така.
Водещ: А има ли кой да оценява въздействието на действащите закони? Очевидно е, че има проблем, ако само едно от 16 подслушвания се доказва, че е имало смисъл.
Цецка Цачева: Има такива структури, които оценяват, правят оценка за въздействието след влизане в сила на законопроекта, но трябва да мине... по различните закони периодът е различен, определен период от време, в който да се види как действа даден закон и дали намеренията на законодателя всъщност водят до този резултат, който сме предполагали, когато сме гласували дадена норма.
Водещ: Законите за службите. Военното и цивилното разузнаване ще останат самостоятелни...
Цецка Цачева: Да, те са с различни законопроекти в момента.
Водещ: Има и други гледни точки. Например Атанас Атанасов от Реформаторския блок казва, че това води до служебен егоизъм и несподеляне на информацията. Може би това сме го гледали и по американските филми как две служби се състезават...
Цецка Цачева: Не е нужно да сме на територията на службите. Такъв подобен служебен егоизъм може да го има във всяка една администрация в два съседни отдела, в два различни кабинета...
Водещ: Кое е по-доброто решение според вас, да си останат разделени службите или пък идеите да се обединят биха довели дори до пестене на пари на държавата?
Цецка Цачева: Не бих си позволила експертно да коментирам тази тема, тъй като нямам самочувствието да съм познавач на тези проблеми. Но заставам над виждането на парламентарната си група, която подкрепя необходимостта от отделни законопроекти на тези две служби.
Водещ: Вътрешната комисия пък одобри закона за Националната служба за охрана. БСП обаче се въздържа с аргумента, че 1 200 гарда охраняват шепа властимащи. И с новия закон според тях този брой щял да нарасне. Тази седмица „168 часа" пише, че България дава за охрана на властта 42 пъти повече отколкото Германия. Според вас трябвали нещо да се.. Вие впрочем сте от... то не е и голямо предимство толкова да те пазят, но вие сте един от тези много охранявани хора...
Цецка Цачева: Това е резултат от липсата на нормативна уредба на дейността на една такава служба. Тя до момента работи без нарочен закон за нейните функции и правомощия и това е резултатът, статуквото такова, каквото е сега от многогодишно работеща структура на ниво подзаконови нормативни актове. Те действат въз основа на един правилник, който е издаден от Министерски съвет. Има необходимост от закон. Не може такава обемна група обществени отношения да не е регулирана към момента...
Водещ: Резултатът какъв ще бъде? Ще се намаляват ли охраняваните и охраняващите?
Цецка Цачева: Тепърва предстоят дебатите в пленарна зала. Пакетът от законопроекти за службите, вие правилно казахте, в момента се гледат в различните комисии. Очаквам изключително сериозен дебат в пленарна зала, очаквам предложения между първо и второ четене. Но съм категорична, че закон трябва да има и всяка една от тези сфери трябва да бъде уредена със закон.
Водещ: От личния ви опит вече второ Народно събрание - според вас председателят на българското Народно събрание трябва ли да бъде охраняван?
Цецка Цачева: Ако председателят съм аз, аз не виждам от какво мен могат да ме охраняват...
Водещ: Аз винаги съм се чудил, Мартин Шулц сега е председател на Европейския парламент, него не го охраняват.
Цецка Цачева: Не мисля, че е така. Мерките за сигурност във всички европейски структури в момента са много сериозни. Аз бях преди няколко седмици на тържеството за полагане клетва на президента на Хърватска, останах изумена от мерките за сигурност, които се взимат. Вижте, службите си знаят работата. Лично аз не изпитвам никаква потребност от такава охрана, защото няма..
Водещ: Това е неудобство според мен за един нормален човек...
Цецка Цачева: Това е друга тема. Но това не означава, че не може да има примерно други председатели, срещу които да има някакви сигнали и така нататък.
Водещ: Не трябва ли това да бъде принципа? Вие сте всъщност пръв сред равни като председател, принципът да бъде застрашения да се пази, а не поста да се пази.
Цецка Цачева: Това е така. Но има и другото виждане, чисто институционално. Институциите, които формират структурата на държавната власт, член 1 казва, че сме република с парламентарно управление, от мястото на парламента в йерархията на държавните институции. Има достатъчно аргументи в една и в друга посока.
Водещ: Подкрепяте ли закон срещу партийните назначения, както предлага Реформаторския блок, така го нарекоха поне в пресата. Става дума за предложение да се премахнат всякакви изключения за провеждане на конкурси за заемане на държавни длъжности. В момента ставало заобикалянето - например назначават те на непълно работно време, след това те местят, с местенето можело да става и така за три години 5057 души са на служба, която се води, че трябва да е конкурсна, обаче абсолютно законово не са ходили на конкурс.
Цецка Цачева: Що се отнася до високите етажи на администрацията, аз съм категорично „за" провеждане и вземане на тези длъжности с конкурси, но в структури, в които се осъществява политическата отговорност на управлението, там няма как нещата да се случват с конкурс. В крайна сметка, поел си мандата, реализирал си мандата, натоварил си се със задълженията и отговорностите по управлението на държавата, има постове, има длъжности, които трябва да бъдат партийни назначения.
Водещ: Къде мина границата, обаче? Кои са тия? Защото очевидно пък чак 5057 души.
Цецка Цачева: Едва ли ние с вас тук ще успеем да дефинираме тази граница.
Водещ: Кое е нивото, което вие виждате?
Цецка Цачева: Полезно е това, че има такъв законопроект. Още веднъж ще се огледа Закона за държавния служител, как се прилагат тези разпоредби, дали е възможно и какво се случва с работата за времето, за което се провежда един конкурс, как да се заема по заместване една длъжност. Това са все интересни неща, които... ще има дебат по тази тема.
Водещ: Като говорим за избори, предстоят няколко важни гласувания за ключови постове. След като през тази седмица, да кажем, беше избран нов председател на Сметната палата. Цветан Цветков, той беше предложен от ГЕРБ. Ще подкрепи ли ГЕРБ за председател на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Иван Иванов, предложен от „Реформаторския блок", впрочем дългогодишен депутат от ДСБ?
Цецка Цачева: Във вторник ще заседава Комисията по енергетика с процедурните правила така, както сме гласували решението за правилата. Очаквам, вероятно в четвъртък, на 2 април в пленарна зала да проведем този избор. Моето лично мнение е че това е една добра кандидатура - човек с опит и с експертиза по тази тема.
Водещ: Точкова или Чочкова е избора на ГЕРБ за главен съдебен инспектор?
Цецка Цачева: Това също ще стане ясно на 2 април, идния четвъртък. Не мога да се ангажирам с позиция към този момент. Още няколко дни. Важното е обаче Народното събрание да проведе този избор и то, с резултат, защото от 2012 г. сме в много дълбока забава по тази тема. Тук сме много стриктно наблюдавани от Европейската комисия (ЕК) по механизма за сътрудничество и проверка, който се прилага спрямо България и Румъния. Разчитам да постигнем мнозинство, тъй като три четвърти е мнозинството, което е необходимо, за да се осъществи този избор
Водещ: За БНБ казахме. Друг избор дали пропускам, който предстои?
Цецка Цачева:Тези, които са в момента. И аз не мога да... Това са важните, които за следващата седмица ще бъдат на дневния ред.
Водещ: Наказателна процедура срещу България заради изискването за пет години пребиваване в България, за да се притежава земя. Изискване, което важи включително и за съдружниците, например в новосъздадени фирми. Това според ЕК спира свободното движение на капитали в Евросъюза. Трябва ли България да отстъпи?
Цецка Цачева: Присъединявайки се към Европейския съюз (ЕС) ние сме се присъединили към принципите за свободно движение на хора, капитали, така че няма как да отстъпим от нещо, което ние доброволно сме се задължили. Тук обаче трябва да се прецизира традицията, българското право, тепърва ни предстои много сложен дебат и по тази тема. Спомняте си решението в XLII Народно събрание за така наложения от мнозинството емоционално мораториум за възможността чужденци да купуват земя. Нещо, което ние сме се задължили със самия факт на присъединяването ни към ЕС и това е нарочно описано в договора ни за присъединяване.
Водещ: Но възникват казусите. Примерно, извън ЕС...
Цецка Цачева: Винаги възникват казуси. Нито един закон, нито едно решение, колкото и подробно да е, не може да...
Водещ: ... или фирма, регистрирана някъде извън ЕС, обаче на борсата, публично дружество. Сега според действащия закон, тези публични дружества трябва да плащат, този парламент го прие, 100 лева на декар от 1 май, заради това, че притежават в нарушение на забраната, земя в България. Трябва ли да отпадне това, което вие приехте?
Цецка Цачева: Действащ закон се изпълнява до неговата промяна.
Водещ: Аз ви питам мислите ли, че трябва да отпадне.
Цецка Цачева: Няма законодателна инициатива в момента. Имаше много остри възражения от различни организации след приемането на този закон. Аз мисля, обаче, че за слагане ред в системата, това бяха важни и необходими разпоредби. Дали те ще останат занапред и колко дълго ще бъдат действащо право, предстои да видим.
Водещ: Всъщност въпросът, големият въпрос е Конституционната забрана лица извън ЕС да притежават българска земя, приложима ли е на практика в съвременния свят и трябва ли да стане, защото възражението за фондовата борса и за транснационалните компании, всъщност, българската забрана ги изключва. Големият дебат, който трябва да проведе българското общество, ще забранява ли чужденци, каквито и да са те, да могат да имат земя в България или няма да забранява, защото иначе това е лесно заобиколимо.
Цецка Цачева: Докато действа Конституцията, в която сме положили клетва всеки един от народните представители, няма как да се приемат закони, които са в противоречие на Конституцията. Друга обаче е темата дали има обществени отношения, които има необходимост по друг начин уреждането им в Конституцията. И веднага се сещам за нещо, за което всеки път по повод на всякакви видове избори, особено национални, парламентарни, сме атакувани от наблюдадетели като ПАСЕ и други организации затова, че по Конституция само български граждани могат да гласуват за народни представители, а мнозинството от Конституцията на другите държави-членки в ЕС дават такава възможност и за членове-граждани на ЕС. Тази седмица също ще има дебат. Той се състоя всъщност този дебат в Правна комисия. Това традиционно ни го препоръчват като промяна на Конституцията, но пак казвам, в момента...
Водещ: Човек, който живее в България и е англичанин да може да гласува за български депутат?
Цецка Цачева: С двойно гражданство тези, които са граждани на държава-членка на ЕС. Нашата Конституция не допуска такава възможност в момента.
Водещ: Според вас наближава времето за дебат за такава конституционна реформа?
Цецка Цачева: Не, този дебат, той се води от много време, но не за конституционна промяна, а по-скоро ние се обясняваме на наблюдаващите ни органи и институции защо така е уредено в изборния кодекс, позовавайки се на Конституцията.
Водещ: Ще се върнем на изборната тема, защото тя е по-голяма. Още няколко актуални въпроса обаче. Кога Народното събрание ще гледа споразумението за Трансатлантическо партньорство между ЕС и САЩ. Кристиан Вигенин и Велизар Енчев искаха тази седмица. Това беше отхвърлено да се включи в дневния ред.
Цецка Цачева: Мисля, че не е имало такива искания за включване в дневния ред. Разпределено е на комисии.
Водещ: Може би не съм разбрал.
Цецка Цачева: И мисля дори, че в Комисията по външна политика е гледано и е отхвърлено това положение. В това число и с гласовете на „БСП лява България". Там само „Атака" са...
Водещ: Всъщност, най-големият въпрос, ясна е българската позиция за ГМО, шистов газ и т.н., но по-големият принципен въпрос, който обсъжда Европа е да приеме ли американските искания Транснационални съдилища тип арбитражи да могат да съдят държавите по искане на компании, и това да стане принцип в отношение със САЩ. Фирмите да станат по-големи от държавите. Това е големият спор.
Цецка Цачева: Няма как да се случи това. Геополитиката е нещо, което не може да не се съобразяваме с него, но така или иначе, вътрешното законодателство и международните договори, към които сме поели ангажименти, те са тези, които определят поведението ни на законодателна институция в момента.
Водещ: Ще се отложи ли за след лятото новият просветен закон? Два часа ресорната комисия гледала само два текста с двайсет предложения по тях. Вестник „Сега" изчислява, че трябват 55 заседания на комисията, заради 729 предложения, които заедно с основните текстове в законопроекта на ГЕРБ стават 1100.
Цецка Цачева: Аз следя много внимателно работата на комисията по този законопроект. Знам, че много трудно върви и второто четене. Знам, че почти по всеки текст има внесени предложения от г-н Жаблянов веднъж, втори път почти същите предложения от друга група народни представители от левицата. За мен прозира, като че ли, някаква известна недобронамереност и липса на воля от страна на представители на опозицията да се намерят работещите правила, така че този закон да стане факт. Като че ли има, поне такова е моето усещане, опит да се протака във времето, но такива са процедурите. Колкото време е необходимо за работа на комисията, след това още толкова вероятно и повече за работа в пленарна зала. Този закон, ние сме си поставили като цел, да бъде приет тази година.
Водещ: Тази година може би би означавало следващата сесия.
Цецка Цачева: Програма „максимум" до края на юли месец. Ако това не се случи до края на юли месец, има и септемврийска сесия.
Водещ: Включително спорът беше как да се казва закона и вижте кой - Лютви Местан защитава хубавата българска дума „просвета" и казва „Защо отказва мнозинството да използва думата просвета?"
Цецка Цачева: А как би трябвало да се казва Законът за висшето образование? Закон за висшата просфета? Просветата може ли да бъде средна, предучилищна, висша? Всичкото това е духовност. Въпрос на аргументи, достатъчно сериозни са аргументите на колегите от ГЕРБ, които имат компетентност по тази тема.
Водещ: Впрочем, парламентът губи време и в други странни дебати като този за защитата на хората със сменен пол от дискриминация. Даже цял вицепремиер идва да убеждава народните представители колко е важно. Останах с впечатлението, че действащото законодателство на България защитава тези хора от дискриминация.
Цецка Цачева: Конституцията изрично обявява, че никой не може да бъде дискриминиран. И по признак пол в самия Закон за защита от дискриминацията има нарочен член, който възпроизвежда...
Водещ: Защо пак трябва да се пише нещо, което е писано?
Цецка Цачева: Защото възраженията от българска страна, още от 2012 г. е темата, от XLI Народно събрание, подновено в XLII и сега. На нашите обяснения, че действащото ни законодателство урежда този проблем и че България...
Водещ: На кого обяснява?
Цецка Цачева: На ЕК, че никаква дискриминация не е допустима. По този признак пол не среща разбиране от страна на партньорите и ние сме предупредени в тази кореспонденция, че ако не поясним... Не става дума категорично трябва да се знае за някакви нови права и т.н.
Водещ: Че под „пол" разбираме и тези, които са си сменили пола.
Цецка Цачева: Цялата драма беше с една допълнителна разпоредба, една допълнителна точка, където да се запише изрично, че когато говорим за забрана на дискриминация по пол се разбира и спрямо граждани, които са сменили пола си.
Водещ: То може да се тълкува дискриминационно искането на самата ЕК, че един вид, на тях не им е ясно, че тези хора са равни по пол.
Цецка Цачева: Лошото е само, че наказателните процедури ги стартираме не ние, а ЕК. Разбира се, имахме възможност и този път да не приемем това нейно становище, но ни чакаше занапред наказателна санкция. Тук по-скоро емоциите имаха връх, отколкото здравия разум при първото обсъждане в пленарна зала. Малко къде на шега, къде чисто емоционално, но аз съм удовлетворена от това, че след като и г-н Калфин лично се ангажира, беше в пленарна зала, поясни на народните представители. Тук драмата е че извън колегите, които тясно се занимават с тази тематика, за мнозинството остана усещането, че видите ли, с тази промяна в закона ние разрешаваме смяната на пола. Това отдавна е факт в действащото българско законодателство и никакво допълнително разрешаване не се е случило с този закон.
Водещ: Защо ГЕРБ загуби изборите за кмет в Сърница?
Цецка Цачева: Въпрос, на който най-лесно може да се отговори поради изключително агресивната кампания, която се проведе там. Но аз не бих се плъзнала по плоскостта на най-лесния отговор. Много работа се случи по време на изборите от страна на структурата ни там. Трудно е в тези райони. Който не е бил там и не знае как стъпка по стъпка се отнема монопола на една партия, само той не би могъл да предположи колко трудно се работи в тези райони. Но аз от сърце желая успех на всички колеги там, на хора които застанаха с името, с авторитета си, открито и участваха в едно състезание, макар и не по най-коректния начин от страна на...
Водещ: С Реформаторския блок дойдоха и други изводи. Те казват, ако и на предстоящите местни избори направим това, както вие впрочем от ГЕРБ предлагате всеки си издига собствени кандидати, когато преди първия тур заради естеството на самото състезание изтъкваш недостатъците на другите, включително на човека от ГЕРБ, респективно на човека от Реформаторския блок, след това тези хора, които си ги навивал в тази кампания да гласуваш за този, защото другият не става, е трудно на втори тур да ги накараш да гласуваш за партньора. /.../ казва дайте да видим дали нямаме общи кандидати на много места.
Цецка Цачева: Мислите ли, че е лесно с обща кандидатура на първи тур, да се получи по-висок резултат, отколкото ако участваме самостоятелно?
Водещ: Не знам, питам ви?
Цецка Цачева: Казвала съм го и преди, и не само аз. В политиката едно и едно, понякога не прави и едно. Защото когато една партия има последователна политика да участва самостоятелно на избори, когато нашите избиратели припознават тази политика и знаят, че с оглед на резултатите след това ще проявим и коалиционно виждане, коалиционна политика, там и където това е необходимо, това е едно. Но когато предварително се тръгне с общи листи за съветници, общи листи за народни представители, аз лично мисля, че тогава ще се пренесе този резултат от втория тур в Сърница към онзи първи случай, в който се гласува.
Водещ: Ще има ли промени в Изборния кодекс?
Цецка Цачева: Моята позиция е, че имаме нужда да проведем поне едни избори, в които последния момент не са променени правилата за тях и ако няма други законодателни инициативи, поне волята на групите, които подкрепят парламентарното мнозинство в момента и правителството е да няма промени в Изборния кодекс. Просто много малко време остана до изборите и не е добре сега да се случат тези промени.
Водещ: Дали ще има други тогава и вече покрай другите да се направят и вашите?
Цецка Цачева: Няма как да знам дали други парламентарни групи, народни представители ще инициират подобни промени.
Водещ: Подкрепяте оставането на преференциални вот във вида, в който е, за общински съветници?
Цецка Цачева: Преференциалният вот се оказа предпочитан за много граждани. Резултатите бяха категорични в подкрепа на този извод на проведените парламентарни избори. Има много въпроси, които ни притесняват по отношение на преференцията за общинските листи, тъй като за по-малки общини, където един общински съветник се избира с относително малък брой гласове, е възможно да сработят и други...
Водещ: Там преференцията колко беше?
Цецка Цачева: Седем процента е преференцията, пет е само за евровота.
Водещ: Ако те избират с 1000, 70 души могат да те изместят?
Цецка Цачева: Да, така е. но тук се поставя тежестта върху партиите...
Водещ: При общинските няма запазване на първия?
Цецка Цачева: Там няма запазване на водачеството. Тук отговорността на съответните партийни централи при номинирането, издигането, формирането на листите, в тях да бъдат посочени сравнително заменяеми кандидати, т.е. кандидати с сериозна подготовка, с експертност /.../
Водещ: Излиза, че няма значение пръв ли си или последен?
Цецка Цачева: ...това е хубаво хората да имат възможност директно да изложат своето предпочитание, стига това да е единствената...резултатът да бъде единствено на това предпочитание.
Водещ: На това се възразява - 930 души от тези 1000, които взехме условно, не са искали последният да стане пръв. Не са посочили преференция, значи си харесват първия. Защо да го измести?
Цецка Цачева: /.../ с вашия въпрос в дебата за приемането на сега Изборния кодекс, който е действащ. Вие си спомняте тогава, че ние от ГЕРБ като опозиция настоявахме за смесена избирателна система, където да има мажоритарно избрани кандидати и такива от пропорционални листи. Мнозинството тогава наложи тезата, че трябва да има пропорционална система с възможност преференциално гласоподавателят да даде своето предпочитание и тогава бяха ясни възраженията, че така може да се стигне до корпоративен вот, до конфликти вътре между личности в една партийна листа. Вече станахме свидетели на подобни неща на парламентарните избори, но пак казвам - като се преценява ползата от по-широк обществен интерес, аз мисля че гражданите самият факт, че упражниха толкова активно възможността да гласуват с преференция, говори в подкрепа на една такава възможност.
Водещ: Ще преглътнете и прекия избор на районните кметове?
Цецка Цачева: Действаща правна норма.
Водещ: Няма да търсите промяна сега?
Цецка Цачева: Не, не.
Водещ: Ще има ли промени в Закона за референдумите, за снижаване на бариерите за участие и иницииране на референдумите? Да бъде обвързано участието с конкретен процент, а не с предишните избори?
Цецка Цачева: Няма такава законодателна инициатива към момента. Това, което на тема референдуми е заявено към този момент в парламента е в резултат на изявлението на обръщението, което президентът Плевнелиев направи пред Народното събрание, в което той обяви, че ще инициира референдум, който да се проведе едновременно с местния вот наесен. По тези три кръга проблеми, които бяха обекти на неговата инициатива в предходното Народно събрание не знам как ще изглеждат въпросите. Дали те ще бъдат идентични с тези, които познаваме...
Водещ: Ако са идентични, ще подкрепи ли същите въпроси...
Цецка Цачева: Но така или иначе три са темите, по които е хубаво пряко да се произнесе всеки български избирател. Първият е за смесена избирателна система, вторият е за задължителното гласуване, третият е за възможността да се гласува по електронен път дистанционно. По отношение на редакцията на въпросите нямам информация как те ще бъдат редактирани...
Водещ: То там е ключът. Например задължителното и като е задължително ще те глобяват ли, колко ще те глобяват, как ще се обезпечи задължителността.
Цецка Цачева: Това няма как да бъде обяснено в референдума...
Водещ: Понеже има две тези. Едното е да ти дават нещо, стимул...
Цецка Цачева: Това трябва да се разработи в съответните изборни правила и то след провеждането на референдума. На този етап сме възможност за референдум две в едно с местните избори. Според резултата от референдума във всички случаи ще има намеса на Народното събрание, необходимост да се променя изборния закон. Ако се стигне до задължителното гласуване във всички случаи ще бъде по-добре да се пипнат и конституционни текстове по това отношение.
Водещ: Въпросът за мажоритарен елемент в избора също е неясен.
Цецка Цачева: Трябва да бъде конкретизиран, съгласна съм с вас. Защото само отговора да, смесена система да, но какво точно и как. Но нали разбирате колко е трудно да бъде зададен въпрос, така че да не се изземват компетентностите...
Водещ: Да се избират ли 120 депутата пряко по мажоритарна система от 240. Ето ясен въпрос.
Цецка Цачева: Бихте могли да помогнете на президентската институция с ясно формулиране на въпросите, шегувам се разбира се.
Водещ: Защото иначе ще кажат, че и преференциалния вот е мажоритарен елемент. Нали, ако се запита да има ли мажоритарност в избора, да има - ето преференциален.
Цецка Цачева: Това беше тезата при гласуването на изборния кодекс в миналото Народно събрание. Останаха още въпроси около изборните правила, но аз искам едно за заявя категорично - каквито и да са изборните процедури, изборните правила, не в изборния кодекс е разковничето от загубата или спечелването на едни избори.
Водещ: Пропуснахме ли нещо важно от програмата на парламента? От нещата, които обсъдихме, нещо, което задължително трябва да се каже следващата седмица, месец, тази сесия, което е важно според вас?
Цецка Цачева: Толкова са динамични при нас и дневния ред, и програмата, която имаме, така че сигурно сме пропуснали нещо, но нека да оставим неща за коментар и за следващата седмица.

Цецка Цачева, председател на Народното събрание

Дарик радио, „Седмицата"

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

nai -ve4e kogato ne iznasia na vojda vi boko tikvata

28.03.2015 18:55:17

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.