- 24 Апр 2024 |
- USD / BGN 1.8303
- GBP / BGN 2.2757
- CHF / BGN 2.0011
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 15°C
Над 3,8 милиарда лева са инвестирали в България седем от най-големите търговски вериги
11 Декември 2018 | 17:08
РОСС/ Седем от най-големите търговски вериги у нас са инвестирали над 3,8 милиарда лева в България. Това показа анкета, проведена в рамките на Сдружението за модерна търговия с участието на членовете му Kaufland, Billa, Lidl, dm, МЕТРО, T-Market и Deichmann, които заемат общо над 30% от пазара на бързооборотни стоки у нас. В тези компании работят над 18 600 българи, като само за 2017 година са били наети около 5 500 нови служители.
Участниците в анкетата работят с над 1 000 български производители, от които няколко десетки изнасят успешно на външни пазари, благодарение на партньорството си с търговските вериги. Според данните от анкетата тези седем вериги само за 2017 година са дарили над 1,6 милиона лева в подкрепа на значими за обществото социални проекти и над 16 тона храни на стойност почти 69 000 лева на Българска хранителна банка и БЧК.
Инвестициите подобряват качеството на живот на българите
Участниците в анкетата са инвестирали над 3 820 000 000 лева за развитието на веригите си в България. Тези средства са се влели директно в българската икономика, тъй като с дейността им е свързана цяла екосистема от компании. Това са строителни фирми; техни подизпълнители, специализирани в изграждането на ОВК, охранителни, ВиК, електрически и много други системи; фирми за поддръжка и охрана и така нататък.
Инвестициите са насочени основно към разширяване на мрежата от търговски обекти. Така, към края на 2017 г. седемте компании имат повече от 430 магазина в цялата страна. През последните почти две десетилетия, развитието на веригите изцяло промени начина на пазаруване на българите. Хората високо оценяват удобството на просторните, модерни и удобни магазини с големи паркинги и много каси, което спестява чакането на опашки. Освен това те имат достъп и до огромно разнообразие от продукти на достъпни цени с високо качество, което се гарантира от международно доказаните процедури за контрол на асортимента.
Разширяването на филиалните мрежи на големите търговски вериги доведе и до подобряване на средата за живот. Обичайна практика е в близост до магазините да се изграждат детски площадки, зарядни станции за електромобили и дори паркове. Освен това наличието на големи денонощно осветени магазини допринася и за повишаване на сигурността в районите на магазините на големите търговски вериги.
Над 18 600 българи се осигуряват „на светло"
Развитието на сектора на модерната търговия донесе огромни позитиви и за трудовия пазар в България. Само седемте вериги, участвали в анкетата са създали над 18 600 работни места, като за една година броят им се увеличил с 5 430. Важно е да се подчертае, че тези хора се осигуряват на пълната си заплата, което допринася и за изсветляването на икономиката на страната. Освен това те работят при стриктно спазване на трудовото законодателство и се ползват от редица социални придобивки, осигурени от компаниите. Търговските вериги допринасят за развитието на пазара на труда и понижаването на безработицата и чрез създаването на работни места в компаниите от екосистемата, обслужваща техния бизнес като фирми за почистване, охрана и поддръжка.
Партньорството с веригите развива бизнеса на над 1 000 български производители
Друг много важен ефект от навлизането на модерната търговия е и подкрепата за развитието на българското производство. Над 50% от стоките във веригите са на български производители, а при някои делът достига 75%. Тези стоки се осигуряват от повече от 1 050 производители - доставчици на шестте компании, участвали в анкетата.
Допълнително, членовете на СМТ провеждат и редица инициативи, с които подкрепят бизнеса на българските производители. Например Billa инвестира в развитието на българското земеделие чрез програмата си „Градините на Билла" и развитието на бранда „Българска ферма". Kaufland подкрепя българските фермери като осигурява средства и ноу-хау за сертифицирането им по стандарта Global G.A.Р. Lidl пусна серията „Родна стряха" и проведе кампанията „Съхрани българския вкус", с което наложи на пазара традиционни български храни. Metro стартира програмата "Отгледано с грижа в България" с която се изкупува продукция директно от фермери в регионите, в които компанията има магазини.
Само през 2017 година участниците в анкетата са дарили над 1,6 милиона лева в подкрепа на социални инициативи за подкрепа на важни за обществото проекти.
Общо през 2017 година седем от членовете на СМТ са реализирали 80 социални проекта. Допълнително тези компании са дарили и над 16 тона храна на стойност почти 70 000 лева на организации като БХБ и БЧК, с което са помогнали на хиляди крайно нуждаещи се българи.