СУ дава старт на втората кандидатстудентска сесия
Секция: CROSS ПРЕСЦЕНТЪР
01 Юли 2011 07:54
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS

София /КРОСС/ Кандидатстудентските изпити в Софийския университет „Свети Климент Охридски” продължават и тази неделя. Тогава стартира втората изпитна сесия с изпити по английски език, философия и социални науки и комплексен изпит по сръбски и хърватски език, съобщават от ВУЗ-а.

Изпитът по английски език е писмен и проверява езиковите знания и умения на кандидатите.

Изпитът включва диктовка, тест (с 4 компонента) и кратко съчинение. Времетраенето му е общо около 4 часа. Чистото време, необходимо за провеждане на изпита, е около 2 часа и 30 минути.

1. Диктовката има за цел да провери в каква степен кандидатът възприема и разбира английската реч и владее основите на правописа на езика. Текстът е научно-популярен (250 -270 думи ) из областта на литературознанието, странознанието, социологията, психологията, историята и др., и не съдържа специализирана терминология. Текстът се прочита 3 пъти: първия път - с нормална скорост, при второто четене се диктува и накрая се изчита отново за проверка. Времетраене - около 25 минути. Максимален брой точки - 15.

2. С теста се проверяват знанията на кандидатите по лексика и граматика и уменията им да разбират английски език при четене. Състои се от следните 4 типа тестови задачи с многовариантен избор:

- Разбиране при четене на текст от художествената литература с дължина 750-850 думи, върху който са зададени 10 въпроса. Към всеки въпрос са формулирани четири отговора, един от които е правилен. Време за избиране на правилните отговори към всички въпроси - 25 минути. Максимален брой точки - 10.

- В научно-популярен или художествен текст с дължина от около 500 думи на десет места са пропуснати думи или части от словосъчетания. Предлагат се четири възможности за попълване, като само един от отговорите е правилен. Задачата на кандидата е да посочи правилните отговори. Времетраене - 10 минути. Максимален брой точки - 10.

- Откриване на грешки в 20 изречения. Задачата на кандидатите е за всяко изречение да посочат кое от подчертаните словосъчетания съдържа грешката (ако в изречението изобщо има грешка). Ако преценят, че в изречението няма грешка, посочват отговора No error. Времетраене - 20 минути. Максимален брой точки - 20.

- Избиране на най-подходящите в синтактично и смислово отношение парафрази за 10 изречения. Времетраене - 10 минути. Максимален брой точки - 10.

3. С краткото съчинение се проверява способността на кандидата да се изразява писмено на английски език. То е по зададена тема (дава се възможност за избор между две теми ), за която не е необходима теоретична подготовка. Дължината на съчинението трябва да бъде 1-1,5 страници (300-350 думи), като кандидатът разполага с 50 минути за написването му. Максимален брой точки - 25.

Езиков материал

Кандидат-студентите трябва да владеят следния езиков материал:

Лексика. Около 10 000 най -често употребявани в английския език думи, включени в посочените по-долу речници (вж. Литература).

Граматика

1. Съществителни имена. Род, число и падеж.

2. Членуване на имената. Определителен и неопределителен член; изпускане на члена. Особености при употреба с броими и неброими съществителни, с конкретни и абстрактни съществителни, с имена на лица и географски названия.

3. Местоимения: лични, показателни, въпросителни, притежателни, неопределителни, възвратни, относителни. Употреба.

4. Прилагателни имена: образуване, степенуване и употреба.

5. Наречия: видове наречия. Образуване, степенуване и употреба.

6. Предлози и употребата им. Предложни изрази.

7. Числителни: бройни и редни. Употреба.

8. Глагол. Видове глаголи: пълнозначни и спомагателни (be, have, do; модални глаголи ), глаголи-връзка; преходни и непреходни глаголи. Безлична и възвратна употреба. Фразови глаголи. Употреба.

9. Глаголни времена: прости, продължителни, перфектни. Форми и употреба.

10. Наклонение. Особености на подчинителното наклонение (subjunctive).

11. Деятелен и страдателен залог на глагола. Употреба.

12. Съгласуване на времената. Пряка и непряка реч.

13. Нелични глаголни форми (инфинитив, герундий, причастие). Употреба.

Глаголи, изискващи инфинитив и герундий.

14. Словоред на простото изречение. Мястото на прякото и непрякото допълнение, на обстоятелственото пояснение за време, място и начин.

15. Въпросителни изречения. Видове.

16. Условни изречения.

Езикови умения

Кандидатите трябва да владеят следните езикови умения:

- Възприемане и разбиране на английската реч;

- Разбиране при четене на английски език;

- Изразяване писмено на английски език.

Методически указания

За да се справят успешно с приемния изпит по английски език, кандидатите трябва да притежават задълбочени и системни знания, придобити чрез:

- усвояване на материала, предвиден за средните училища;

- използване на всяка възможност за активно четене и слушане (т.е. с разбиране) на естествени носители на английска реч;

- трениране - самостоятелно и по възможност контролирано - на уменията да се изразяват правилно, писмено и устно, на английски език, като се съобразяват с фактора време. Например, бързо взимане на правилно решение при възможност за избор (особено при тестовите задачи); написване на завършено, смислено и прегледно съчинение в рамките на 300-350 думи (1-1,5 страници формат А 4).

Критерии за оценяване

Писмен изпит. Общ брой точки - 90.

Диктовка. Диктовката се оценява на базата на броя на допуснатите грешки, като точките се определят с помощта на разработена за целта скала. За всяка грешка се отнема една точка от общия брой точки, определен за диктовката. Максимален брой точки - 15.

Тест. Всеки верен отговор носи една точка. Максимален брой точки - 50.

Съчинение. Оценката се поставя въз основа на следните критерии: строго придържане към темата и поставената задача, смислова свързаност и завършеност, подходяща организация на текста, правилна и уместна употреба на езиковите средства, езиково богатство, правопис и пунктуация. От значение е и прегледният вид на съчинението. Максимален брой точки - 25.

Когато общият брой точки от теста и диктовката е 14 или по-малко, съчинението не се проверява и оценява.

Кандидатстудентският изпит по Философия и социални науки се основава се на държавните образователни изисквания за предметния цикъл "Философия ": Психология и Логика (IХ клас), Етика и Право (X клас), Философия (ХI клас), Свят и личност (ХІІ клас). Изпитът е писмен, анонимен, в две части с обща продължителност от четири астрономически часа. По време на изпита е допустимо използването на пособие с откъси от текстове на посочените по-долу автори и примерни тестове – с чисти полета и без подчертаване на литература.

Първа част: Писмена работа (есе) по избор на една от две възможности: есе по зададен философски фрагмент или есе по зададен проблем.

Очаква се в есето кандидатите да проявят умения за:

• мислене чрез понятия, принципи и теории;

• осмисляне на жизнен опит;

• аргументиране на теза и позиция;

• точно и смислено изразяване, добър стил и широка обща култура.

Фрагментите са от следните произведения:

Платон: Държавата (откъси от втора, шеста и седма книга);

Аристотел: Политика (откъси от първа и седма книга);

Аврелий Августин: Изповед (откъси от шеста, десета и единадесета книга);

Рене Декарт: Размишления върху първата философия (второ размишление);

Блез Паскал: Мисли (72 фрагмент);

Жан-Жак Русо: За обществения договор (първа книга);

Имануел Кант: Отговор на въпроса "Що е Просвещение ?";

Фридрих Ницше: Тъй рече Заратустра (откъси от "Трите метаморфози" и "За себенадмогването");

Жан-Пол Сартр: Екзистенциализмът е хуманизъм;

Лудвиг Витгенщайн: Логико-философски трактат (фрагменти).

Проблемите се формулират от кръг понятия: истина, добро, зло, ценност, норма, свобода, избор, добродетел, достойнство, справедливост, морал, право, закон, култура, толерантност, човек, човешки права, гражданско общество, държава, свят.

Втора част: Решаване на тест от двадесет и пет задачи (получават се след третия час на изпита).

Тестовите задачи са от един формат - множествен избор с четири алтернативи, с един верен отговор, всеки верен отговор получава от една до три точки в зависимост от трудността на задачата.

Задачите показват:

• основни логически и аналитични умения;

• фактически знания;

• обща хуманитарна и гражданска култура;

Оценяване:

Есето се оценява в диапазона от 0 до 50 точки, както следва:

1. Формулиране на теза и собствена позиция - до десет (10) точки.

2. Изясняване на основните понятия в есето - до десет (10) точки.

3. Връзка с други понятия и владеене на общия понятиен инструментариум - до десет (10) точки.

4. Умения за аргументиране - до десет (10) точки.

5. Езикова култура, стил, грамотност - до десет (10) точки.

Тестовите задачи се оценяват по ключ за верните отговори от една до три точки в зависимост от трудността: максимален брой точки – петдесет (50).

Оценката се формира от общия брой точки за двете части на изпита, като преходът в шестобална система с точност до 0,25 е по следната скала:

от 23 до 28 точки: оценка среден 3,00

от 29 до 34 точки: оценка среден 3,25

от 35 до 40 точки: оценка добър 3,50

от 41 до 46 точки: оценка добър 3,75

от 47 до 52 точки: оценка добър 4,00

от 53 до 58 точки: оценка добър 4,25

от 59 до 64 точки: оценка много добър 4,50

от 65 до 70 точки: оценка много добър 4,75

от 71 до 76 точки: оценка много добър 5,00

от 77 до 82 точки: оценка много добър 5,25

от 83 до 88 точки: оценка отличен 5,50

от 89 до 94 точки: оценка отличен 5,75

от 95 до 100 точки: оценка отличен 6,00

Работата се оценява от двама оценители независимо един от друг.

Крайната оценка е средноаритметична от оценките на двамата оценители и се определя с точност до третия десетичен знак. При разлика в оценките над 0,50 (петдесет стотни) работата подлежи на арбитриране. Оценката на арбитъра не може да е по-ниска от най-ниската оценка на единия от оценителите.

Изпитът по славянски езици се провежда в рамките на изучавания в средното училище лексико-граматически материал. Целта на изпита е да се проверят езиковите знания и умения на кандидат-студентите. Изпитът е писмен с времетраене 4 часа. Той се състои от диктовка, комплексен езиков тест и преразказ.

Диктовката е с обем до 20 стандартни машинописни реда. С нея се цели да се провери правилното слухово възприемане на текст на съответния език и усвояването на правописните му правила. Текстът на диктовката се чете три пъти.

Комплексният езиков текст се състои от следните елементи:

- граматични упражнения, включващи основния граматичен материал;

- текст с обем около 15 машинописни реда, към които са зададени 5 въпроса, чиито отговор предполага правилно разбиране на текста;

- редакция на оригинален текст на български език с обем до 10 машинописни реда, в които са допуснати 10 правописни, граматически и пунктуационни грешки.

Текстът проверява степента на владеене на граматическия материал, както и умението на кандидатите да четат и разбират правилно текст на съответния език. Редактирането на текст на български език цели да се провери езиковата им култура на родния език.

Преразказът включва текст с обем до 1 стандартна машинописна страница, който включва умението на кандидатите да предадат цялостно и свързано съдържанието на два пъти прочетен текст.

Езиков материал

Кандидат-студентите трябва да са овладели практически следния езиков материал:

1. Съществително име. Род и число на съществителното име

2. Падеж на съществителните, прилагателните имена и местоименията

3. Глагол. Вид и време на глагола в съответния славянски език

4. Спомагателни и модални глаголи

5. Спрежение, лице и число на глагола. Инфинитив

6. Условно наклонение

7. Прилагателни и наречия. Степени за сравнение

8. Лични местоимения

9. Показателни, въпросителни и неопределителни местоимения

10. Видове изречения. Просто и сложно изречение

11. Части на изречението

12. Словоред

Методически указания

За успешното полагане на кандидат-студентския изпит се препоръчват следните форми на подготовка:

1. За диктовката е необходимо да се правят системни упражнения за парвилно писмено възпроизвеждане на слухово възприета реч.

2. За езиковия тест е необходимо да се правят упражнения за правилна употреба на съответните граматични форми. Подготовката за правилно разбиране на текст на съответния славянски език е препоръчително да включва самостоятелна работа с оригинални текстове на езика. Работата върху езиковия тест предполага и овладяване на основни умения за редактиране на българския текст.

3. За преразказа се препоръчват упражнения за точно възпроизвеждане на кратък текст на съответния език. Особено важно е точното отчитане на всички елементи от текста, без да се излиза извън рамките на разказаното в изходния текст.

Критерии за оценяване

1. Диктовка. За всяка правописна грешка оценката се намалява с 0,50. Повтарящите се грешки не се отчитат. При допускате на няколко правописни грешки в една и съща дума, те се броят като една грешка. За допусната пунктуационна грешка оценката се намалява с 0,25.

2. Комплексен езиков тест. За всяка допусната грешка оценката се намалява с 0,25.

3. Преразказ. За пропуснат елемент от сюжета или цяло погрешно конструирано изречение оценката се намалява с 1,00. За погрешно употребена дума или допусната граматическа грешка оценката се намалява с 0,50, а за правописна или пунктуационна грешка - с 0,25.

Общата оценка на изпита се формира като средноаритметично от оценките на неговите три елемента. При слаба оценка на единия от компонентите общата оценка е слаб (2,00).

/ДН/