Essential Killing (EFA ’11)
Секция: КУЛТУРА
03 Октомври 2011 11:43
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Essential Killing (EFA ’11)

София /КРОСС/ Essential Killing е филм колкото военен, толкова и социално-битов; първичен, но и философски. Загатващ много и призоваващ към интерпретации. Vincent Gallo влиза в образа на предполагаем ислямски фундаменталист – погрешно възприеман като талибан – който след кървавата си среща с трима янки се превръща в обект на преследване от Американските войски.

Действието започва в пустинния и горещ арабски свят – Афганистан, Ирак или може би Пакистан, а по-натам се пренася някъде в предполагаема Средна Азия, може би дори в бивша СССР-република, където песъчинките са се превърнали в снежинки. Неслучайно казвам предполагаеми, защото филмът е лишен от всякаква конкретика и фактология – липсват имена, места, дати. Причини. Режисьорът и сценарист Jerzy Skolimowski запазва пълен неутралитет, неподдавайки се на анти-терористичните, нито на анти-американските настроения. Историята на главния герой виси във въздуха, като лентата проектира само един отрязък от негови преживявания. Той не бива съден за предишни страници от живота си – за него говорят настоящите му действия. Там нищо не е спестено, а съдник е зрителят.

Това обаче не е просто една лична история, а история за оцеляване: общовалидна и общочовешка, история за първичното във всеки от нас, за инстинктите и самосъхранението, за борбата за живот. Затова и колкото и обективен и безпристрастен да е погледът, то настроенията към проатагониста все пак се появяват – от симпатия в моментите, когато неволите му се стоварват една след друга, до отвращение, когато, готов на всичко за своето оцеляване, той действа почти животински и без сантименти. Докато животинското начало и първичност лесно може да се намери във всеки, именно тук идва и асоциацията с военнополитическите и ислямистки мотиви – правеща паралел между личната борба за оцеляване и тази в глобален план, намекваща, че нещата не са само черни или бели, а „виновните“ не винаги сами са избрали този път.

Лентата е заснета основно в Норвегия и Полша, където Skolimowski е снимал около дома си. Наред с човешката природа, цялостната такава в Essential Killing също е жестока и безскруполна, ала и примамващо красива. Бродейки из необятните гори и снежни полета, героят изпитва целия студ и болка не просто физически, но и психически. Попаднал на едно ново и непознато място, диаметрално различно от неговия роден свят, той е загубен не само буквално: той губи и себе си. Vincent Gallo е сравнително убедителен в ролята си, за което говори и наградата му от миналогодишния фестивал във Венеция. Безспорно персонажът е екзотичен и това създава предпоставки, но и пречки за доброто изпълнение. Американецът с италиански корени обаче е бил достатъчно отдаден и това личи в моментите, където той ходи бос в снега при температура от порядъка на -30 градуса, както и в притеснително натуралистичната сцена, за която изрично е настоявал да бъде използвана реална кърмачка.

Актьорът успява адекватно да изрази фазите, през които героят му последователно преминава, в това число уплаха и борбеност, объркване, тиха паника, отчаяние, а накрая и прекланяне на глава пред безсилието. И всичко това без нито една изречена от него дума. Също толкова тиха и едновременно казваща много с мълчанието си е Emmanuelle Seigner – съпругата на Polanski, която се появява за кратко в края. А той – точно както и обрисуващата го камера, на която от време на време ѝ бяга фокуса – е размит и отворен.

Автор: Никс, framespotting.net