София /КРОСС/ Обезпечаването на гаранции за потребителите на организирани туристически пътувания с обща цена при несъстоятелност на оператора е уредено в Закона за туризма и Наредбата за условията и реда за сключване на задължителна застраховка, покриваща отговорност на туроператора. Целта на законовите разпоредби е да гарантират защитата на потребителите на организирани групови и индивидуални туристически пътувания. Важен момент е, че туроператорът е отговорен за причинени вреди на потребителя в следствие на неразплащане, включително и при неплатежоспособност и несъстоятелност на туроператора. Това каза Трайчо Трайков, министър на икономиката, енергетиката и туризма, в отговор на въпрос на народните представители Пенко Атанасов и Пламен Орешарски относно обезпечаването на гаранции при несъстоятелност на туристически фирми. По думите на Трайков наличието на сключена застраховка е предварително условие за регистрация за извършване на туроператорска дейност. Настоящият максимален лимит на отговорността на туроператора е от преди десет години, като не е предвиждан коефициент за индексиране. Според Трайков трябва да има увеличение на застрахователния лимит.
По отношение на български туристи на „Алма тур” в Анталия и Крит, Трайков заяви, че те са се върнали безпроблемно.
Във връзка с руските туристи у нас и кризата с тяхното извозване, Трайчо Трайков още веднъж посочи, че усилията на правителството и министерството са оценени високи. „Не виждам никаква полза от въртене на това колело отново и отново, което налива вода в мелницата на други, но не и на българския туризъм”, добави още Трайков.