За 55% от българите успехът в живота не е базиран на богатството
Секция: ИКОНОМИКА
13 Октомври 2011 12:27
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
За 55% от българите успехът в живота не е базиран на богатството

София /КРОСС/ 42% от българите смятат, че материалното богатство не е признак за успех. На същото мнение са 68% от испанците, 55% от американците, 45% от англичаните и едва 21% от ливанците. Това показват данните от представително международно проучване, направено от агенция Future Poll по поръчка на Johnnie Walker. Изследването е проведено през юли месец 2011 г., освен в България, в още 10 държави – Бразилия, Великобритания, Виетнам, Гърция, Испания, Китай, Ливан, САЩ, Тайланд и Южна Африка, сред население на възраст 25-45 години. Целта на проучването е да установи има ли промяна в съвременното схващане и символите на успеха. Според възприемането на материалните богатства като символ на успеха условно държавите в проучването могат да бъдат разделени в три групи. За първата, в която попадат Китай, Тайланд, Ливан и Виетнам, успехът се измерва основно на базата на материалните богатства и с пълна сила важи твърдението „няма значение какво знаеш ти, важното е кого познаваш”. Във втората група, наречена „амбициозни алтруисти” влизат България, Гърция, Бразилия, САЩ, Южна Африка и Великобритания. За населението на тези държави  материалното богатство също е от значение, но при тях във все по-голяма ценност се превръщат филантропията и междуличностните отношения. В трета група попада единствено Испания, където постиженията се измерват на базата на положителния ефект, който действията на хората оказват върху обществото.

За 55% от българите успехът в живота не е базиран на богатството, докато на същото мнение са само 28% от китайците. 83% от нашите сънародници биха сe определили като успели само когато имат възможност да допринесат с нещо на общността си. По този показател ни изпреварват южноафриканците с 94%, докато гърците се нареждат на последно място с 32%. За 81% от нас включването в активности, насочени към решаването на локален или социален проблем е изключително важно. Като едновременно с това 88% от българите вярват, че обединявайки усилията си, ще постигнем по-добри резултати. Да си добър родител и да отглеждаш успешно децата си е главният индикатор за  личен успех на българина (61% при осреднени 50% за цялата извадка). Почти всеки втори българин (47%) е по-склонен да създаде семейство, отколкото да стартира свой бизнес. Затова и за 72% от сънародниците ни най-голямото удовлетворение от живота е да знаят, че семейството им е осигурено за в бъдеще, при средно 58% за другите държави.

Финансовите проблеми (59%), икономиката на страната (52%) и безработицата (49%) са основните пречки за развитието на българина. Едновременно с това обаче 43% от сънародниците ни смятат, че навлизането на иновациите в ежедневието допринасят за личния успех на всеки. По този показател ни изпреварват единствено Китай с 48%, докато осреднените резултати за другите държави са далеч по-ниски – едва 29%.

Обобщените данни за 11 държави показват ясна тенденция към промяна на съвременното схващане за успеха и моделите на подражание. Ако преди за успели са възприемани богатите и известните, то сега модел на подражание са тези, които с делата си променят бизнеса, културата и обществото към по-добро. Затова и Johnnie Walker предизвиква българите с проекта Keep Walking да покажат подкрепата си за три иновативни идеи, всяка от които по различен начин показва как с действията си можем да допринесем за по-доброто бъдеще. Идеята, събрала най-много „крачки” на keepwalkingproject.com до 3-ти ноември ще бъде реализирана у нас през пролетта на 2012 година. Трите предложения на Johnnie Walker са:

Технологичният проект Pavegen

Pavegen е иновативно решение, което превръща кинетичната енергия в електрическа чрез специални плочки, които, поставени върху настилката на всяко оживено място в града, превръщат стъпките на хората в един неизчерпаем източник на електроенергия. Идеята на проекта Pavegen е да покаже на хората ролята, която могат да имат в алтернативните енергийни решения за техния град.

 

Арт проектът на Ze Frank

Автор на иновативния арт проект е американецът Ze Frank. Той ще визуализира гласа на обществото по даден провокативен въпрос, като изгради огромна арт инсталация, съставена от лицата и мненията на хората.

 

Бизнес проектът Hub Culture

Целта на проекта Hub Culture е да насърчи предприемачеството. Той представлява семинар, в който лектори и консултанти ще са едни от най-добрите чуждестранни и български специалисти в различни области. Целта на Hub Culture е всеки, който го посети с идея за собствен бизнес, да си тръгне с готов бизнес план.