Доклад: Родните интернет магазини не приемат плащане с кредитни карти
Секция: ИКОНОМИКА
28 Октомври 2011 06:52
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Доклад: Родните интернет магазини не приемат плащане с кредитни карти

София /КРОСС/ Мрежата от Европейски потребителски центрове (ECC-Net) публикува доклада „Електронно пазаруване зад граница „Таен клиент” – състояние на европейския пазар”. Доклад показва, че условията за онлайн пазаруване зад граница през 2011 година са се подобрили в сравнение с 2003 г. Докладът е публикуван от Мрежата от Европейски потребителски центрове (ECC-Net) на тема „Електронно пазаруване зад граница „Таен клиент” – състояние на европейския пазар”. През 2003 година ECC-Net публикува проучването: „Реалности на европейския онлайн пазар при трансгранична електронна търговия”.

В 94% от случаите поръчаните продукти от чужбина са доставени, което е забележително подобрение в сравнение с 66% през 2003 година. В допълнение, 86% от всички покупки са доставени в рамките на 14 дни. Докладът показва и области, в които има нужда от подобрение. Една от основните пречки пред онлайн търговията зад граница в ЕС е липсата на търговци, които искат да продават на потребителите в други държави. Това особено важи за българските търговци. Единици сред тях предлагат продажба и доставка на стоки в чужбина. Българските интернет магазини рядко имат версии на други езици и в повечето случаи не приемат плащане с кредитни карти.

Въпреки че европейските директиви ясно посочват каква информация търговецът е длъжен да предоставя на потребителите, това изискване не се изпълнява от всички  сайтове. Например:

          При 18% от покупките, направени по проекта, тайният клиент не е бил информиран за законното си право да се откаже от договора.

          В 63% от случаите на сайтовете е липсвала информация за правната гаранция.

          В 12% от случаите тайният клиент не е успял да намери имейл адрес на търговеца.

Според Директивата за продажби от разстояние потребителите в ЕС, които пазаруват онлайн, имат право да се откажат от стоката, да я върнат на търговеца, без да посочват причина и да получат парите си обратно. Това трябва да се случи в т.нар. „период за размисъл”, който в различните държави от ЕС варира от 7 до 14 дни след доставката.

При пазаруването по проекта тайните клиенти са поръчвали стоки от онлайн магазини в други държави на ЕС, Норвегия и Исландия. След това са изчаквали да им бъдат доставени и са ги връщали обратно на търговците, за да тестват дали се спазва правото на отказ на потребителя и дали търговците връщат парите.

Резултатите показват, че парите са били върнати на тайните клиенти в 90% от случаите, което е друг голям напредък в сравнение с 2003 г. (68,5%). Същевременно не е за подценяване фактът, че в над 50% от случаите търговците не са възстановили на потребителите разходите за доставка. Изненадващо сайтовете, които притежават сертификати за доверие (Trustmarks), не се представят по-добре от останалите.