Омбудсманът към НЗОК: Гражданите се жалват от лоши практики
Секция: БЪЛГАРИЯ
03 Ноември 2011 10:49
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Омбудсманът към НЗОК: Гражданите се жалват от лоши практики

 

София /КРОСС/ Омбудсманът Константин Пенчев изпрати до управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) д-р Нели Нешева препоръка за подобряване качеството на административното обслужване на здравноосигурените лица, съобщават от институцията на омбудсмана. Причина за това са постъпили в институцията жалби.  

 

В част от жалбите, хората се оплакват от неспазване на сроковете за издаване на протоколи за лекарствени средства, поради което в продължение на месеци се налага лекарствата да бъдат закупувани от пациентите. Има и сигнали, свързани с времето, което хронично болните лица трябва да отделят за заверка на протоколи, както и за непрофесионално и недопустимо грубо отношение от страна на служители на касата.

Друг проблем, който поставят гражданите, е свързан с издаването на европейска здравноосигурителна карта за пътуване в страни от Европейския съюз. Въпреки уверенията, че издаваните временни удостоверения заместват успешно европейската здравноосигурителна карта, хора, на които се е налагало да потърсят медицинска помощ по време на престой в страна – членка на ЕС, твърдят, че лекарите, към които се обърнали, не са уважили издаденото им удостоверение и се е наложило да заплатят оказаната им медицинска помощ. В писмото, изпратено до управителя на НЗОК, Константин Пенчев пише: „Поставянето на гражданите в подобно положение, води до накърняване на достойнството им и до нарушаване на правата им на здравноосигурени лица”.

До омбудсмана постъпват и оплаквания, във връзка с достъпа до формуляри, необходими за избор и смяна на общопрактикуващ лекар. В София например има само две определени места, където хората могат да ги закупят. „Избраният начин за предоставяне на услугата затруднява гражданите и ограничава достъпа им до административната услуга” – категоричен е Константин Пенчев.

По повод констатираните лоши практики в работата на касата, националният омбудсман препоръчва:

- да се спазват сроковете за издаване на протоколи за лекарствени средства. На пациентите да се осигури достъпна и достатъчна информация за документите, необходими за издаване на протокол, с което да се избегне удължаването на срока за издаването им;

- допуснатите технически грешки в протоколите да се отстраняват служебно, с което да се съкрати времето по заверяването им;

- да се облекчи достъпът на гражданите до формуляри на НЗОК, в това число и чрез образци на заявления, поместени на интернет страницата на касата;

- да се подобри вътрешната комуникация на административните звена на НЗОК с цел предоставяне на навременна, точна и ясна информация на здравноосигурените лица;

- да се възобнови издаването на европейска здравноосигурителна карта за всички българските граждани, пътуващи в страни – членки на Европейския съюз.