София /КРОСС/ Изострянето на рецесията в Европа е наложила промяна в плана за преструктуриране на БДЖ. Това каза на пресконференция председателят на съвета на директорите на холдинга Владимир Владимиров, предаде репортер на Информационна агенция КРОСС.
В последната констатация на Европейската комисия се посочва, че има вероятност планът за стабилизиране на дружеството да се провали, тъй като е правен на база макроикономически показатели за икономическото развитие на България, които вероятно няма да се сбъднат.
"Тези макроикономически показатели бяха от прогнозните на финансовото министерство от миналата година. Сега обаче Европа влиза в рецесия и макроикономическите показатели се променят", посочи Владимиров. Затова от дружеството са готови да актулизират плана за преструктуриране. В момента той се преработва. По думите на Владимир Владимиров, показателите в новата версия на плана ще бъдат много по-добри за БДЖ. Европейските партньори са настояли и за по-добро развитие на негативния сценарий в плана.
"Ние ще го развием като този негативен сценарий ще бъде смекчен благодарение ускоряването на тези реформи, които вече започнахме", посочи Владимиров. В негативния сценарий са заложени по-ниски приходи с 15%. "Все още не е ясно каква ще бъде дупката, която ще се отвори при това положение, но скоро ще знаем", посочи председателят на съвета на директруите на БДЖ.
Едно от задължителните условия на Брюксел, за да разреши отпускане на помощ за дружеството е то да докаже, че може да докаже наличието на собствен принос в същия размер. Именно това е една от причините за решението да бъде продадено поделението за товарни превози. "Ако се върви по негативния сценарии за 550 млн. помощ, те искат ние да докажем наличието при нас на 550 млн. Затова ние предложихме като аргументация продажбата на "Товарни превози", каза Владимиров. На брифинга стана ясно още, че в активите на компанията липсват 800 вагона.
Това е показало последното преброяване на парка на железниците. В момента тече годишната инвентаризация по нова методология, но Владимир Владимиров е песимист, че цифрата ще се промени. По отношемние на ремонтите на вагонния състав той каза, че се планира да започне ремонта на 200 товарни вагона. За да се освободят пари за ремонти дружеството трябва да намали загубата. Според Владимиров обаче дори да е на нула, трудно ще се намерят пари за ремонтни дейности.
Поделението "Товарни превози" съставлява 5000 вагона и 160 локомотива. Владимир Владимиров коментира и днешното изявление на кметове на няколко общини след срещата между тях и синдикатите, които се обявиха против съкращаването на 140 влака. "Позицията на общините трябва да бъде друга. Там където има загуби, това е дело на всички - община, държава и БДЖ", посочи председателт на СД на БДЖ.
По повод оплакването на кметовете, че не са били уведомени за подготвяните съкращения той заяви: "Ние сме търговско предприятие и не е наша работа да комуникираме и уведомяваме общините". Владимир Владимиров каза още, че БДЖ и сега изпълнява Колективния трудов договор в частта за социалните права на работниците, но не е съгласно да го преподпише заради всички съгласувателни процедури, които са заложени в стария договор. Причината е, че те забавят реформите. "Не можем да уволним един ръководител, който не си върши работата, защото синдикатите не ни дават. Трябва да увеличим заплатата на служител, само защото знае чужд език, при положение, че това е било заложено в изискванията при наемането му на работа", даде пример Владимир Владмиров.
/ВС/