София /КРОСС/ Обобщени данни на КТ „Подкрепа” и КНСБ към 11.30 ч. по повод започналата рано тази сутрин безсрочна ефективна стачка на работниците и служителите от българските железници.
Нито един влак не тръгна от Централна гара София от началото на стачката. От 78 влака, които са били в движение преди 8.00 ч., са спрели 74. От 123 влака по разписание в цялата страна към 10.30 ч., които е трябвало да тръгнат или са били в движение от преди началото на стачката, са спрели 110.
Работодателят подложи на безпрецедентен натиск стачниците на много места в страната. Във Варна в противоречие на ЗУКТС бе приложен локаут, като 6 превозни бригади бяха подменени с резервни – действие, което законът забранява. Целият ръководен и среден апарат на Инфраструктурата бе изпратен в гарите, където хората са обявили, че ще стачкуват. Началник гарите са поели функциите на първо лице Ръководител движение, което също е локаут.
Нарушават се нормативните актове на БДЖ, както и правилата за безопасност на движение, като напр. влакът „Чайка експрес” от Бургас за София се движи от началника на влака, въпреки че бригадата кондуктори са обявили, че стачкуват и не са подали сигнал „готово”.
В драстично противоречие с правилата за безопасност на движението директорът на НК”ЖИ” г-н Ламбрев е разпоредил в Горна Оряховица стачкуващият ел. диспечер да бъде заменен с друг служител без необходимата квалификация и правомощия по организация на движението. Стачкуващият служител остро се е възпротивил, че тези действия застрашават живота и сигурността на пътниците, което е принудило директорът да отмени своята заповед.
В Плевен също е приложен локаут като стачкуващите Ръководители движение първо лице са заменени с други. Същият натиск и закононарушения са приложени и в Пловдив като е иззета инструктажната книга на стачкуващия дежурен инструктор и е направен опит да бъде заменен от друг служител. Опитът е бил неуспешен, тъй като и другият служител е отказал и е заявил, че стачкува. В Пловдив има и други случаи на локаут, за което регионалният железничарски синдикат е внесъл искове в съда.
На гара Костенец началник влака на експреса Пловдив-Враца е заявил, че стачкува, но машинистът е потеглил, въпреки че не му е подаден сигнал „готово”, което е недопустимо и незаконосъобразно. В цялата страна са изпратени заплашителни писма с обратни разписки до членове на стачните комитети, в които се твърди, че стачката е „незаконна” и има заплахи за дисциплинарно уволнение.
Стачката набира скорост и среща широка подкрепа в цялата страна. Гражданите разбират, че не работниците и служителите в БДЖ са виновни за тежкото състояние на българските железници. Нещо повече, пътниците в международния влак за Истанбул, на които стачниците с чаша чай са се извинили за причиненото неудобство, са ги подкрепили до един.