"Изкустовото на градската намеса"
Секция: КУЛТУРА
06 Декември 2011 10:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
"Изкустовото на градската намеса"

София /КРОСС/ Институтът за съвременно изкуство представя изложбата "Изкуство на градската намеса". Тя ще бъде открита днес от 18:00 часа в Галерия ИСИ в София. Изложбата ще може да бъде видяна до 21 януари 2012 г.

Нисък бюджет и максимално ефективна художествена намеса в публичното пространство - това е идеята на проекта, който ще бъде представен в галерия ИСИ-София.

Петима млади художници ще покажат фото, видео и звукова документация от своите интервенции в градската среда през миналото лято. Забавни, иронични, критични, носталгични, поетични - тези артистични намеси фокусират вниманието върху дисфункционалните аспекти на „дивото" неолиберално пространство, което обитаваме през последните 20 години. Те задават въпроса: има ли още място за отделния човек и за неговите всекидневни грижи и радости.

Викенти Комитски коригира грешките в националистическите графити по сградите на София. Освен това се грижи за работещите по улиците, инсталирайки държачи за чаши по врати, улуци, телефонни будки и парапети.

Вероника Цекова се вълнува от загубеното усещане за уют, безопасност и добросъседство. Пространствата за детски забавления в града драстично намаляват, а заедно с тях изчезват и самите игри. Художничката възстановява скачането на въже, играта на дама и махленския футбол - несанкционирани и естествени забавления, които се пораждат от естествени връзки и изграждат нови отношения.

Кирил Кузманов конструира сложна машина, която включва велосипед, чадър, високоговорители и др., с която подслушва градския живот по улиците на София. И го излъчва обратно с три секунди забавяне. Никой не е застрахован от шпиониране в съвременния град - това е ироничното, но и съвсем валидно „послание" на произведението.

Мирослав Христов и група „Плюс" смятат, че градската среда трябва да си почине от човешкото (нашето!) насилие. И поставят хотелски табелки „Не безпокойте!" до живи (хора, четящи вестници по пейки) и неживи (изоставени къде ли не коли) обекти. А фигури от различни паметници обзавеждат с възглавници - именно там, където градът спи, вместо да дебатира своето минало и настояще.

Самуил Стоянов облича уличните лампи в центъра на Добрич в черни найлонови торби за боклук. Така художникът коментира привичната вече липса на човешко измерение в градската среда, отсъствието на красота и рационална простота в нея - такава, чрез която лампите претърпяват магическа трансформация и през нощта...

Изкуството на градската намеса е проект, иницииран от Асоцицията за съвременно изкуство "Ротор", Грац (Австрия); Университетът Я. Е. Пуркиние, Усти над Лабем (Чехия); [BLOK] - Местна база за културно обновяване, Загреб; Фондация Синята къща, Амстердам; Институт за съвременно изкуство - София и NABA - Нова академия за изящни изкуства, Милано (Италия).

Темата на проекта е естествено продължение на дейността на ИСИ - София, свързана с „Визуален семинар", 2003-2006. Тя засяга многообразието на проблемите на джентрификацията; изследва етапите от развитието на нео-капитализма и създаването на новата градска класа от потребители през визуални маркери в града и обществото; променящата се роля на художниците и интелектуалците в обществения дебат; проучване на спецификите на (обикновено) невидимите и непревилегировани общности.

Проектът е подкрепен от Културната програма на Европейския съюз.