Земеделските производителите прекратиха протестите си в цялата страна до 31 януари 2012 година. Но останаха в бойна готовност.
Министърът на земеделието и храните д-р Мирослав Найденов приветства разумното решение на зърнопроизводителите.
Служителите в БДЖ обаче не се отказаха от протестите си. И днес бавните преговори между синдикати и ръководство на НКЖИ не доведоха до конкретен резултат. Стачката на служителите в системата на железницата ще продължи и утре.
Междувременно в Софийския градски съд днес не успя да тръгне делото за законността на стачката, като процесът бе отложен за февруари 2012-та.
София отново блокирана от фермерите
София /КРОСС/ Стачката на земеделците продължава и днес. Шествието им започва в 12 ч. с преминаване от парламента до Министерски съвет. Фермерите настояват за оставките на министъра на земеделието Мирослав Найденов и на министъра на финансите Симеон Дянков.
Вчера министър Найденов заяви: „Няма предложение, няма и да има. Зърнопроизводителите ще получат това, което е заложено в бюджета 2012 г., а той е такъв, какъвто е. Такива са възможностите ни в тази тежка ситуация, и на мен ми се искаше да има повече. Ако в момента проявим слабост и се поддадем на този натиск, ще се получи ефектът на доминото".
В момента се подписва смъртният акт на земеделието
Коментар на Димитър Димитров, председател на зърнопроизводителите във Велико Търново, пред БНР
Стара българска традиция е в ключови моменти да настъпват разцепления, но случаят не е такъв. На площада не останахме сами, както твърдите и вие. Това е инсценировка. При нас останаха земеделски производители, животновъди, пчелари, тютюнопроизводители. От 22 г. българското земеделие умишлено се разрушава, а България е аграрна страна и трябва да развива модерно европейско земеделие. Министър Найденов, искайки да излезе от ситуацията и да се спаси, заобяснява, че ни бил поставил в положението на привилегировани, но вече нямало да бъде така. Най-вероятно натиска от парламентарната група на ГЕРБ и от комисията по земеделие върху него и най-вече от г-н Дянков е много голям. И вчера го казах, че г-н Симеон Дянков е заплаха за националната сигурност. Г-н Дянков не успя да се справи като финансов министър и той е най-големият виновник за всичко случващо се в момента в страната и затова искаме неговата оставка. По принцип оставките не решават нищо, но ние сме дошли да устояваме позициите си и да ни дадат парите, които са ни обещали. Ако не го направят ще потвърдят мнението ни, че нямат морал. При това положение днес ще кажа на моите приятели, че ние продължаваме да работим и дано Господ е с нас. Власт имащите ще разберат какво ще загубят. Ние не само изкарваме хляба на българския народ, ние правим икономиката в момента на България. Знаете много добре, че страната ни единствено от земеделие изкарва пари. Ние правим БВП. Власт имащите са си набелязали някаква цел да разцепят сектора, а ние винаги сме били едно, кръвно свързани сме. 40 хиляди бенифициента са земеделски производители и животновъди. Няма как да ни разделят. Ние сме селски хора, знаем какво е това труд от сутрин до вечер. Работим по 24 часа денонощно. Аз съм бил и в политиката и знам как се правят закони. Те си ги правят за тях. Страшно много съм възмутен. От 22 г. няма политика в земеделието, няма програма, всичко се руши. Само преди 20 дни закриха държавния резерв. Кой го източи? Направиха ли ревизия, някакъв отчет? Не, замитат нещата с това закриване, прикриват далаверите на виновниците за източването му. Това са едни и същи партии. Това е истината. А парите в споразумението бяха предложени от министрите, а не от нас. Те направиха този ход предизборно, което също е неморално. И три седмици след това се оказало, че е променена коренно ситуацията в Европа. Това са глупости. Всичко беше нагласено за изборите, да печелят гласове. В 2009 г. аз гласувах за г-н Борисов, но сега не гласувах за ГЕРБ. Ако не ни бяха излъгали преди изборите, сега нямаше да я имат тази победа на ГЕРБ! Кръв ми капе от сърцето
за случващото се. Ние не можем да бъдем конкурентни на ЕС, където субсидиите са 2-3 пъти повече! Страшното е, че в момента се подписва смъртния акт на земеделието!
Зърнопроизводителите прекратиха протестите до 31 януари
София /КРОСС/ Земеделците прекратяват протестите до 31 януари, но остават в бойна готовност. Това стана ясно по време на днешния протест на зърнопроизводителите в центъра на столицата. Зърнопроизводителите обаче продължават да настояват за оставките на земеделския министър Мирослав Найденов и на вицепремиера и министър на финансите Симеон Дянков. Те искат да има по-голяма прогнозируемост за сектора и не са се отказали от искането си за осигуряване на средствата за земеделие, разписани във финансовата рамка за следващата година.
По думите на зам.-председателя на Асоциацията на българските зърнопроизводителите Георги Милев предстоят три дати и след тях ще стане ясно дали ще подновят стачните действия. Той поясни, че това са 15 декември - когато трябва да бъдат изплатени субсидиите на животновъдите, 2 януари 2012 г - когато трябва да бъдат получени ваучерите за безакцизно гориво и 31 януари 2012 г когато трябва да бъдат изплатени европейските субсидии за единица площ.
От своя стана председателят на Националната асоциация на зърнопроизводителите Ангел Вукодинов обяви, че тракторите ще напуснат София в определеното от общината време и столицата ще стане спокойна утре.
В момента се съгласува как ще стане изтеглянето на селскостопанските машини, които бяха докарани за протеста.
Министър Найденов доволен от разумното решение на зърнопроизводителите
София /КРОСС/ Министърът на земеделието и храните д-р Мирослав Найденов приветства разумното решение на зърнопроизводителите. Това осигурява нормалното предвижване на гражданите за празниците и функционирането на останалия бизнес в страната. Надявам се, след като отшумят емоциите, в най-скоро време да продължим нормалния диалог, какъвто винаги сме водили", заяви министър Найденов. Той допълни, че пред целия сектор "Земеделие" стои въпросът за бъдещето на Общата селскостопанска политика на ЕС за периода 2014 - 2020 г., за който е важно да има консенсус между всички браншови организации.
Комисия проверява за щети от селскостопанската техника в София
София /КРОСС/ Комисия от Столичната община ще прегледа инфраструктурата след протеста на земеделците. Това съобщи кметът на София Йорданка Фандъкова. Преди началото на протеста столичният градоначалник поиска от организаторите парична гаранция, срещу която да пусне машините в центъра на града.
След подписването на протокола с установеното ще пристъпим към връщането или задържането на определена сума, допълни тя.
В продължение на два дни зърнопроизводители от цялата страна протестираха в центъра на столицата, като стовариха тежкотоварната си техника пред храм-паметника „Александър Невски".
Законна или не е стачката в БДЖ?
София /КРОСС/ Софийски градски съд насрочи делото по жалбата на БДЖ за обявяване на стачката в дружеството за незаконна. Първото съдебно заседание е днес от 11.30 ч.
Ден 14: Стачка в БДЖ
София /КРОСС/ Вече 14 дни продължават стачните действия на железничарите. И днес влакове ще спрат в часовете между 8 и 16 ч.
Железничарите протестират срещу решението на БДЖ за съкращаването на 2000 работници и влакове в някои направления.
От своя страна пък, БДЖ заявиха, че се увеличава броят на служителите, които са приели предложението на ръководството на БДЖ за доброволно напускане. До вчера 869 служители са приели да бъдат освободени от длъжност по чл. 331 от Кодекса на труда. Трудовите възнаграждения в размер на шест брутни заплати, ще бъдат изплатени веднага след освобождаването на служителите от длъжност.
След срещата вчера с министър Московски, стана ясно, че днес от 11 ч. ще започнат преговори в БДЖ с участието на главния секретар на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията Иван Марков. От 10 ч. пък ще продължат преговорите в НКЖИ.
Железничарите били 447 години в болнични, натрупали 163 хил. дни платен отпуск
София /КРОСС/ Само за десетте месеца на тази година железничарите от пътническите превози и железопътната инфраструктура са били 447 години в болнични.
Те са натрупали общо 163 хиляди дни платен отпуск по болест, съобщи транспортният министър Ивайло Московски, пише "Монитор".
„Тези хора ползват БДЖ като пенсионен фонд", възмути се министърът. Той добави, че не разбира защо транспортните синдикати ще се успокоят, когато говорят с него. „Между мен и ръководството на БДЖ не стои никакво обстоятелство, което да наклони везните в полза на исканията на профсъюзните лидери. Пари няма за абсолютно нищо допълнително, а синдикатите продължават да настояват за 12 млн. бонуси над уреденото в Кодекса на труда по колективния трудов договор, каза Московски. Затова няма начин да им обещая нещо, което е неизпълнимо. Но като не получат желания отговор от мен, утре ще искат да се виждат с премиера. Но и той няма какво да добави повече. Реформите в БДЖ трябва да се случат веднага, само в това съм категоричен", заяви министърът.
Междувременно от БДЖ спряха движението на всички влакове във времето между 8 и 16 ч., за да не расте дефицитът. Загубите на компанията са достигнали 300 хил. лв. дневно. „Получих подкрепата от еврокомисарите Калас и Хан за реформата в БДЖ и дори Хан сам пожела да говори пред българските медии защо в Брюксел са убедени, че промените в железницата трябва да се случат, както са планирани", каза Московски. Той допълни, че заемът от Световната банка в размер на 460 млн. лв. подлежи на предоговаряне, като ще бъде намален.
Вече 838 служители са приели офертата на дружеството да напуснат срещу 6 заплати обезщетение и една година на борсата.
Ивайло Московски: Не искаме да фалираме БДЖ, спрете със спекулациите
София /КРОСС/ Технически дружеството БДЖ е в технически фалит. Не може да си покрива разходите. Това заяви в сутрешния блок на Нова телевизия министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.
Той призова да се спре с темата, че държавата иска да фалира БДЖ, защото това не е вярно.
Министърът припомни как са се развили процесите около преговорите между ръководството на железниците и синдикатите. Според него след вчерашната среща в транспортното ведомство има вероятност днес да се сключи споразумение със синдикатите в БДЖ.
Московски бе категоричен, че по никакъв начин няма държавата да налива пари в дружеството, докато реформите не се случат.
Ивайло Московски заяви, че моментът, в който влаковете ще спрат е моментът, когато кредиторите си изискат влаковете.
Той каза още, че не вярва да има някой желаещ, който да приватизира „Пътнически превози".
Министър Московски бе категоричен, че не е вярно, че дружеството има 60 млн. лв. в Корпоративна търговска банка. Той поясни, че ако трябва ще извади всички документи, но отрече тази информация, появила се в пресата в последните дни.
Петър Бунев: Единствено искаме да се подпише Колективният трудов договор
София /КРОСС/ Трябва да бъде ясно, че БДЖ - „Товарни превози" не е в състоянието, в което е „Пътнически превози". Най - големият проблем е в „Пътнически превози".
Това каза в интервю за сутрешния блок на Нова телевизия председателят на железничарския синдикат Петър Бунев.
Проблемът на преговорите е дали ще се подпише Колективният трудов договор, заяви още той. „Ние отиваме на преговори с добра воля, за да се подпише споразумението", добави Бунев.
Не мога да се ангажирам с прогноза кога ще спре стачката, каза синдикалистът.
Петър Бунев бе категоричен, че и от тяхна страна никой не иска да доведе компанията до фалит.
КТ „Подкрепа": Оттегляме се от тристранния диалог на всички нива
София /КРОСС/ Конфедеративният съвет на КТ "Подкрепа" на свое извънредно заседание е обсъдило и анализирало ситуацията, породена от действията на изпълнителната и законодателната власт на България, изразяващи се в: едностранен отказ и погазване на поети и подписани ангажименти от страна на правителството в Споразумението между синдикати, работодатели и държава за пенсионната реформа в България; незаконното внасяне на промени чрез Закона за бюджета между първо и второ четене, променяйки възрастта за пенсиониране на първа, втора и трета категория труд, без наличието на солидни аргументи, както и предварително разглеждане на промените в НСТС, заобикаляйки го чрез група народни представители от ГЕРБ. Вместо това ни се предложи разглеждане на елементи от пенсионната реформа, без основния проблем - увеличаването на възрастта за пенсиониране; решението за отнемане на добавката за прослужено време /клас/ чрез ПМС от 23 ноември, чрез въвеждане на новата система за заплащане на труда, целяща намаляване доходите на населението; нежеланието за преговори и тяхното протакане със стачкуващите железничари от страна на държавата, чрез нейните представители в БДЖ и министъра на транспорта, доведоха до ескалиране на стачните действия от страна на законно стачкуващите железничари. С тези действия ръководството на БДЖ и държавата целят отнемане на социални и трудови права и водят до умишлен фалит на БДЖ; незачитането на волята на българските избиратели, изразена чрез многохиляден протестен митинг пред Народното събрание на 30 ноември 2011 г., е поредното доказателство за несъобразяването на управляващите с целите и желанията на българския народ.
В тази връзка Конфедеративният съвет на КТ "Подкрепа" са решили да се оттеглят от тристранния диалог на всички нива, както бе заявено на 17 ноември т.г.
Синдикатът упълномощава Националния стачен комитет и Изпълнителния съвет на КТ "Подкрепа", съобразно променящата се ситуация в страната в негативна посока, да предприемат всички необходими действия за провеждането на ефективни национални протестни действия, в т.ч. и национална стачка във всичките й форми, призовава всичките си регионални и професионални структури, чрез медиите, както и с директни срещи с народните представители от партия ГЕРБ, във всеки избирателен район, публично да изразят своето несъгласие и възмущение с действията на управляващите, целящи отнемане на трудови и социални права, и в крайна сметка, влошавайки и без това тежкия живот на българина.
От КТ "Подкрепа" подкрепят в пълна сила законната стачка на българските железничари.
Напомняме на народните избраници, че са избрани от народа и са се клели да служат в името на народа. Ние помним всяко тяхно действие и решение, се казва още в декларацията на синдиката.
Отложиха делото срещу стачкуващите жепейци за 2012-та
Делото, заведено от „БДЖ - Пътнически превози" ЕООД, Поделение за пътнически превози - София при „БДЖ - Пътнически превози" ЕООД, Поделение за пътнически превози - Пловдив при „БДЖ - Пътнически превози" ЕООД, Поделение за пътнически превози - Горна Оряховица при „БДЖ - Пътнически превози" ЕООД срещу работници и служители, участвали в стачката, е отложено за 1 февруари 2012 г. от 11.30 часа. Причина за отлагането е че юристите на БДЖ са завели нередовна искова молба, както и че на ответниците - работници и служители при изброените по-горе структури на БДЖ не са посочени адресите и ЕГН, което е задължително изискване по ГПК за редовността на исковата молба. Освен това работниците и служителите не са призовани 7 дни преди съдебното заседание, не са им връчени исковите молби и доказателствата към тях, което също е задължително изискване за даване ход на делото. Съдът е дал задължителни указания и срок на юристите на БДЖ да поправят всички пропуски, (дал им е възможност да представят искови молби и доказателства към тях, които да бъдат връчени на работниците и служителите като спазят изискванията на ГПК).
Ако до 01.02.2012 г. юристите на БДЖ не са изпълнили задължителните указания на съда и не са отстранили нередовностите, исковата молба, заедно с приложенията към нея трябва да бъде върната и делото - прекратено.
Делото може да бъде отложено и ако всички работници и служители не са редовно призовани за съдебното заседание на 01.02.2012 г.
Не могат да се укрият доказателства за източването на БДЖ, смята Велчев
София /КРОСС/ Експертиза ще установява дали извършени ремонтни дейности, платени от Национална компания „Железопътна инфраструктура", са в рамките на закона. Ще се проверява и дали стойността на тези ремонти е по-ниска от сумата, която е платена. Това заяви главният прокурор Борис Велчев във връзка с разследването на злоупотреби в железниците.
Миналата седмица МВР започна проверка в НКЖИ за измами чрез обществени поръчки на стойност 50 млн. лв.
Става дума за източване на БДЖ и по-точно не на БДЖ, а на БДЖ „Инфраструктура" - на свързаната компания. Засега според Велчев е неуместно да се изнасят повече детайли от разследването, както и кои са хората, които са негов обект. Ако се намерят основания - ще бъдат повдигнати обвинения. Това е един много важен стадий на наказателния процес и трябва да бъдем подготвени, ако се стигне до там, поясни обвинител номер едно.
Той бе категоричен, че не са изнасяни документи от компанията, събраното в резултат на разследванията дава достатъчно ясна картина. На мен не ми е известно да има някъде липсващи документи. Не могат да се укрият доказателства по случая, каза още Велчев.
Московски: Стачката в БДЖ продължава
София /КРОСС/ И днес няма постигнато споразумение за прекратяване на стачката. Това заяви пред БНР министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. Преговорите се водиха на ниво стачни комитети и работни групи в БДЖ, уточни министърът. Разменени са няколко варианта с предложения от двете страни. Синдикатите са поискали време, за да разгледат предложените варианти. Срещите продължават утре в 15 часа, допълни той.
Много са казусите, които са били обсъдени днес. Става въпрос за повече от 40 точки, в които има различно виждане, каза още министър Московски.
Загубите от стачката в БДЖ стават все по-големи. Към днешна дата те възлизат на над 1 300 000 лв., съобщи министърът. Той още веднъж изрази надежда разумът да надделее и спекулациите да престанат.
Министърът отново заяви, че няма да има наказани служители на БДЖ заради обстоятелството, че са решили да стачкуват. Това е тяхно демократично право, категоричен бе той.
892 доброволно напускат БДЖ
София /КРОСС/ До днес, 7-и декември, 892 служители на БДЖ са приели предложението на ръководството да бъдат освободени от длъжност по чл. 331 от Кодекса на труда, съобщават от пресцентъра на "Холдинг Български държавни железници" ЕАД.
Трудовите възнаграждения в размер на шест брутни заплати, ще бъдат изплатени веднага след освобождаването на служителите от длъжност.
Освобождаването от длъжност по чл. 331 от Кодекса на труда е една от допълнителните мерки, които ръководството на „Холдинг БДЖ" ЕАД предприе за ускоряване на реформите в дружеството. Ефектът от прилагането на тази мярка ще бъде в размер на около 23 - 24 млн. лв. годишно.
Синдикатите: Стачката на железничарите продължава
София /КРОСС/ На водените преговори днес в ДП „НКЖИ" и БДЖ не се постигна конкретна договореност. От страна на мениджърския екип на БДЖ бяха нарушени ангажиментите, поети вчера, 6 декември от министър Московски, а именно: да бъдат запазени параметрите на заплати и социални плащания от 2009 г. и до 1 юни 2012 г. да бъде разработена съвместно между синдикати и мениджърски екип бонусна система. След като днес синдикатите приеха шестте точки, предложени вчера от работодателите от НКЖИ, същите се отказаха, което е явно нежелание от тяхна страна за сключване на споразумение. Вместо това изпълнителният директор на Холдинга г-н Недев предложи от 1 януари 2012 г. да бъдат орязани социалните плащания. На преговорите в ДП „НКЖИ" работодателят г-н Ламбрев сам оттегли направените вчера свои предложения за синдикална закрила, които бяха приети от синдикатите.
Умишленото протакане на преговорите и ежедневната промяна в позицията на господата Недев и Ламбрев показват, че целенасочено се извършват действия за продължаване на безсрочната стачка на българските железничари. По този начин ще бъдат обслужени не интересите на българските железничари, а корпоративни интереси.
В тази връзка ръководствата на КНСБ и КТ „Подкрепа" се обърнаха с искане към президента на Р България да свика Консултативния съвет по национална сигурност, имайки предвид, че с умишлените действия на ръководството на БДЖ грубо се засягат държавните интереси и необратимо се разстройва транспортното обслужване и ползването на жп инфраструктурата. Непосредствено се застрашават интересите на държавата, свързани с нейната национална сигурност. Прехвърлянето на всички пътнически и товарни превози извън времевия диапазон на стачката представлява едностранно нарушение от ръководството на БДЖ на сключения с държавата договор за национален превозвач.
Утре, 8 декември, преговорите в ДП „НКЖИ" продължават от 14.00 ч. в сградата на „НКЖИ" със Стачните комитети, а от 15.00 ч. -в БДЖ ЕАД.
Напомняме, че и вторият опит на ръководството на българските железници за обявяване незаконност на стачката се провали. На делото, заведено от „Пътнически превози" ЕООД не е даден ход поради груби процесуални нарушения.