Географски анализ на Expat Compass на българския износ и внос
Секция: ИКОНОМИКА
20 Декември 2011 17:19
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Географски анализ на Expat Compass на българския износ и внос

През последните няколко години въпросът дали растящият износ е предпочитан източник на икономически растеж е широко обсъждан в България, както и на страниците на Expat Compass. Още веднъж бихме искали да посочим нашите изводи, които са поместени и в новия брой на икономическия бюлетин на Expat Compass:
• Във всеки един период износът е най-здравословният източник на икономически растеж
• Той носи чужда валута в страната; подобрява търговския баланс и текущата сметка
• Износът предоставя възможности за растеж за най-конкурентните компании в страната
• Експортноориентираните компании създават работни места, плащат данъци (не ДДС). Макар преките приходи от износ да облагодетелстват малък брой компании, непреките ефекти се разпростират в останалата част от икономиката. Така износът разширява вътрешното търсене.
Вярно е, че почти не може да има устойчив растеж без нарастващо вътрешно търсене. Обаче фактът, че домакинствата не потребяват и фирмите, ориентирани към вътрешния пазар, не инвестират, не е по вина на износителите. Без успешните износители растежът и средният доход щяха да са още по-ниски.


Общ размер на износа
Разглеждайки общия обем на износа от 1995 г. насам, могат да се забележат няколко явления:
• По време на вътрешната криза през 1997 г. износът беше висок. Българските производители търсеха чужди пазари и търговските излишъци достигнаха най-високите си стойности
• Най-ниското ниво на износ като абсолютна стойност и като процент от БВП беше през 1999 г., когато промишленото производство също достигна своето дъно
• Износът се повишаваше постоянно между 1999 и 2008 г. и за този период ръстът в абсолютна стойност беше над 4 пъти
• През 2009 г. износът падна рязко с 23% в сравнение с предходната година заради световната криза, но се покачи до нови рекордни нива през 2010 и 2011 г.
Ролята на ЕС
Европейският съюз очевидно е основният търговски партньор на България. При все това делът на българския износ към ЕС-15 достигна връх от 56% през 2002-2003 г. Оттогава той падна до под 50% -както беше преди 1997 г. Скорошните проблеми на Гърция са част от причината.
Обаче основната причина за спадащия дял на ЕС-15 в българския износ е рязко покачващият се дял на новите членове на ЕС. Тяхното тегло като външен пазар на български стоки до 2000 г. беше устойчиво на около 5%, но се покачваше впечатляващо година след година, докато не надмина 15% през 2010 г. Като абсолютна стойност износът към новите евро-членки нарасна над 12 пъти от 1999 до 2010 г. Тази тенденция вероятно ще продължи и може да се обясни с:
• географската близост до тези пазари (Румъния, Унгария и др.)
• по-високия растеж на Източна Европа, сравнен със Западна Европа
• факта, че бившите партньори от СИВ разбиха икономическите си връзки след 1990 г., но сега се преоткриват отново

Други региони

Ролята на Америките за нещастие спада. Износът към Русия се покачва, макар и от много ниска база. Делът на Балканите (изключвайки Румъния и Гърция, които са членове на ЕС) е стабилен - над 15%, основно заради Турция. Делът на Азия се покачи много от 2002 г. насам.


Добри ли са тези тенденции?
В това отношение нашето мнение е относително неутрално. Вярваме, че големият растеж на износа като цяло е по-важен от географията му. Докато висок и растящ дял на ЕС би означавал по-висока степен на европейска интеграция, то приходите от други пазари са еднакво значими. Известна диверсификация на пазарите е по-добра от прекалената концентрация. Настоящата криза в Еврозоната трябва да кара компаниите да търсят нови пазари.


Класифицирането на износа в 4 групи

При направена разбивка на експорта на 4 големи групи (потребителски стоки, суровини, инвестиционни стоки и енергийни ресурси, макар приходите от всяка от 4-те групи да са еднакво значими, можем да твърдим, че износът на инвестиционни стоки е по-престижен и носи по-висока принадена стойност от суровините.
След достигане на най-ниската точка през 2000 г., делът на инвестиционни стоки в българския износ се покачва стабилно от 11.4 до 17.1%. Въпреки че това съответства на растеж от 4.5 пъти като абсолютна стойност, числото е все още ниско. Стойност над 25% би била по-добро постижение за българската икономика, но е малко вероятна в средносрочен план. Делът на енергията нараства, докато потребителските стоки намаляват. Суровините са все още почти половината от целия износ - не е впечатляващо.

 

Общ размер на вноса
Общият размер на българския внос отчита достатъчен и стабилен ръст от 1995 до 2008 г. Номиналното увеличение от 6 пъти отразява силния растеж на номиналния БВП, инвестициите и стандарта на живот на населението.
Вносът на потребителски стоки се е увеличил 10 пъти за същия период, на инвестиционни стоки - 9 пъти, на енергия и суровини - 4-5 пъти.
През 2009 г. вносът е намалял средно с 1/3 заради икономическата криза. Забавянето на вътрешните инвестиции доведе до спад от 39% на вноса на инвестиционни стоки, докато потребителските стоки са намалели с 1/5. Външната търговия започна отново да нараства през 2010 и 2011 г., като вносът расте по-бавно от износа - позитивно явление за търговския баланс.

 

Ролята на ЕС
ЕС е основният вносител в България. Над половината от вноса идва от страните от ЕС-25. Страните от ЕС-15 загубиха част от своя дял - от около 50% през 2002 г. паднаха до под 40% през 2010 г., докато новите 10 членове на ЕС спечелиха 6-7 процентни пункта за същия период.
Ролята на Азия
Азия също играе значителна роля в увеличаването на българския внос. Според статистиката суровините, внесени от Азия, бележат две значителни покачвания - през 2001 г. и през 20072008 г. В допълнение, между 2001 и 2008 г. потребителските стоки от Азия са се увеличили 8 пъти. Имайки предвид, че Азия се превърна в главен производител на потребителски стоки, този дял се очаква да нараства още.


Внос на енергия от Русия
Основната разлика в географията на българския износ и внос идва от вноса на енергийни продукти от Русия, основно петрол и природен газ. Този внос се е увеличил около 6 пъти между 1998 г. (когато в България имаше забавяне на икономиката и петролът беше евтин) и 2008 г. (когато България процъфтяваше и цените на петрола достигнаха рекордни нива). Очевидно и двете тенденции рязко се обърнаха през 2009 г.