София /КРОСС/ Стачката в железниците беше успешна и постигна своите цели. Това заяви лидерът на КНСБ Пламен Димитров на пресконференция,на която от синдикатите направиха равносметка от продължилите 21-дни протести в БДЖ, предаде репортер на Информационна агенция КРОСС. "Искам да поздравя железничарите за куража и достойнството, което проявиха в една среда, която не беше дружелюбна", каза Димитров.Най-важното според него е, че стачката е довела до подписването на два колективни трудови договора - подразделенията "Товарни превози" и "Пътнически превози". От КНСБ посочиха, че подписването на договора в "Товарни превози" е неоспорим успех в ситуация на предстояща приватизация на дружеството. Споразумението в "Пътнически превози" пък е успяло да постигне целите по-голямата част от целите си, отчитат от синдиката. "Най-важното е, че двата КТД запазиха доходите на железничарите, които иначе нямаше да се случи", подчерта Пламен Димитров."Стачката беше подкрепена не само от железничарите и колегите ни от международните синдикати, но и от обществото. Дали тя можеше да бъде по-добра? Сигурно. Дали можеше да бъдат постигнати по-високи резултати? Кой знае, може би не. Според мен, постигнахме максимално възможното", каза още президентът на КНСБ. "Реформите в железницитетрябва да продължат и ще продължат. Ние ще участваме активно в тяхната реализация. Реформата обаче не е това, което сега някой се опита да направи", подчерта Димитров.От КСНБ са решени да атакуват решението на ръководството на БДЖ за спиране на над 130 влака по различни линии."По закон нямаме право да стачкуваме с искания, които не са социални. Можем обаче да вкараме такива искания, които индиректно да атакуват решението за спирането на влакове, защото смятаме, че това не е най-добрата мярка. "Товарни превози" могат да върнат тази сума от 750 милиона, която дължи БДЖ", обясни Петър Бунев, председател на
синдиката на железничарите към КНСБ. "Обществото остана с впечатление, че влаковете ги няма заради
стачката, но голяма част от тях ще продължи да ги няма, защото бяха спрени, заради реформата на мениджмънта. Хората ще го разберат сега, след като спря стачката", каза той. "Най-важното ни постижение е, че успяхме да запазим нивото на заплатите. Успяхме да запазим доплащанията за трудов стаж, за нощен труд и за извънредния труд, за ръководство на бригада, за пропътувани километри. Всички тези неща
формират брутното трудово възнаграждение. Ние не сме против бонусната система и това също стана ясно. Тя ще бъде въведена. Започваме работата по нея на 5 януари", каза той.Отстъпихме само две от нещата в стария КТД. От 22 на 20 дни отпуска,което се случва и сега в момента. В "Товарни превози" отстъпихме с
една заплата и половина обезщетение при пенсиониране, а в "Пътнически превози" - с една, обясни Петър Бунев. Постигнахме съгласие тези служители, които са излишни да бъдат преквалифицирани и премествани на вакантни длъжности, допълни синдикалистът. Бунев обясни, че в НКЖИ, където не бе подписан КТД, преговорите ще продължат. През това време в дружеството остават в сила клаузите от стачното споразумение от месец март, които според него ще гарантират доходите на работещите там. "Причината е, че нещата в тази компания са доста по-добри, миналата година тя приключи с оперативна печалба. Надяваме се в едни по-добри дни да подпишем КТД и там", поясни председателят на Синдиката на железничарите в БДЖ.
/ВС/