Да се разориш като индианец
Секция: Коментари
22 Декември 2011 12:13
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Да се разориш като индианец

Голям подарък - голямо уважение. Само че през 19 век обичаят на северноамериканските индианци да обсипват с щедри подаръци гостите си довежда мнозина до мизерия. Впрочем, днес това се удава на някои и без този обичай...Коментар на Дойче веле

Даниъл Кранмър прекалява малко с подаръците - в това го обвиняват канадските власти, когато през февруари 1922 го арестуват заедно с неколцина от гостите му. В продължение на шест дни уважаваният индиански вожд угощава и дарява своите 300 гости - докато накрая остава без абсолютно нищо.
Подаръците включват няколко моторни лодки, две дузини канута, 30 000 одеяла, 1 000 чувала брашно, музикални инструменти и грамофони, купища пари и, разбира се, безброй дрехи и украшения за жените. Само че с тази оргия, носеща индианското име "потлач", вождът нарушава издадения през 1884 закон в Канада, с който се забранява тъкмо този вид масово даряване.
Вината на белия човек
На езика на индианците потлач означава "дар" или "дарявам". С това понятие се обозначава една стара традиция - празник на даряването, който се е провеждал обикновено през зимата. Индианецът, който раздава всичко, което притежава, става моментално пълен бедняк. Затова пък спечелва уважението на своите гости.
Нещо повече: колкото по-ценни са подаръците, толкова по-голямо е уважението, с което се сдобива дарителят. Нищо чудно, че дори главатарите са в състояние да организират само един, най-много два потлача през живота си - повече не могат да си позволят. Затова имат вина и европейците.
Преди пристигането на първите европейци в северозападния край на Америка потлач се провежда по много специални поводи, например когато умре някой племенен вожд или при раждането на първия син на някоя видна личност. С пристигането на белия човек обаче първоначалният духовен и социален характер на потлача се променя и постепенно се оказва все повече изтласкан от материалното мислене. За пръв път в своята история индианците са в състояние да печелят пари с регламентиран труд. По време на Златната треска през 19 век някои дори забогатяват.
Ескалация на традицията
Така изведнъж и обикновените индианци се оказват в състояние да практикуват традиционния потлач на горната племенна прослойка. Започва истинска надпревара, в която се включват даже цели племена. Накрая потлачът тотално ескалира: върхът е достигнат с унищожаването на ценни подаръци пред очите на присъстващите.
Така с течение на времето много индиански вождове се разоряват, цели племена изпадат в мизерия. Канадското правителство познава значението на празника на даряването, но вижда и неговата разрушителна сила. Затова през 1884 потлачът бива забранен.
Едва през 1951 държавата отново разреши традиционния празник. Днес всеки, стига да има желание, има право да се разори. Впрочем, в наше време това се удава на някои и без оргията на потлача.