Михаил Шишков: Въвеждането на единна фактура ще спечели доверието на клиентите
Секция: Интервюта
14 Октомври 2013 11:14
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Михаил Шишков: Въвеждането на единна фактура ще спечели доверието на клиентите

Интервю с Михаил Шишков, Национален секретар на Независимия съюз на потребителите в България

1. Как ще коментирате предложението на ЧЕЗ за въвеждане на единна фактура?

- Инициативата на ЧЕЗ e абсолютно необходима и навременна. Българският потребител става все по-грамотен и интересуващ се. Той изисква да получава пълна, но и разбираема и ясно поднесена информация. Хората имат право да знаят за какво точно плащат затова фактурата за електроенергия трябва да е максимално опростена и ясна. В противен случай потребителите остават с усещането, че ги мамят и крият нещо от тях.

В стремежа си да защитят интересите на потребителите потребителските организации също са правили предложения за нови фактури за електроенергия. ЧЕЗ обаче е първият представител от бизнес сектора, който излезе с конкретно предложение и показва желание за промяна. Това предложение беше обсъдено на заседание на Потребителския съвет към ЧЕЗ България - консултативен орган, който преглежда и дискутира последователно с участниците в съвета различни области от процесите в компаниите на ЧЕЗ в България, които са най-близки до клиентите. Всяка среща на Потребителския съвет има за цел да формулира препоръки по съответния обсъждан процес, и да консултира компаниите на ЧЕЗ в България, с цел провеждане на по-ефективна потребителска политика, да дава становища и прави предложения за подобряване на обслужването на ЧЕЗ в Западна България. Нашата организация също е член на съвета и взе активно участие в дискусията.
Надявам се сега да чуем мненията и на други представители на бизнес сектора, както и на държавните институции, които имат отношение към вида и съдържанието на фактурите. С други думи, поставено е началото. Инициативата трябва да бъде подета от всички, за да спечели българският потребител.

2. Въвеждането на единна фактура ще повиши ли доверието на клиентите?

- В много голяма степен. Мисля, че от такава по-опростена фактура ще спечелят не само клиентите на ЧЕЗ, но и на другите електроразпределителни дружества - ЕВН и „Енерго Про". Не на последно място ще се повиши доверието на обществото в българската енергетика, което е сериозно разклатено напоследък. Крайно време е този сектор да стане прозрачен и отворен. Сключени на тъмно договори с неясни клаузи и посредници ощетяват потребителите. Време е да се престане с толерирането на олигархичните енергийни интереси и енергетиката да се обърне към потребителя.

3. Смятате ли, че предложението на ЧЕЗ за единна форма на фактурата постига основната си цел - улесняване на клиентите чрез пълна и разбираема информация?

- Смятам, че предложения от ЧЕЗ вариант на фактурата постига основната си цел. На първа страница тя съдържа достатъчно кратка и ясна информация, която да не създава объркване в потребителите и да бъде еднакво разбираема от всички. В същото време, на гърба й се съдържа и допълнителна информация. Там всеки може да види какви са основанията за начислената му сметка. По този начин се удовлетворяват и исканията на онази /голяма/ част от потребителите, които настояват за подробна информация.

Нашето мнение е, че фактурата трябва да съдържа актуална и полезна потребителска информация като например как може да се оптимизира потреблението на електроенергия и друга.

4. Какви са вашите препоръки към енергийните дружества за подобряване съдържанието на фактурата?

- Независимият съюз за защита на потребителите направи своите препоръки към съдържанието и формата по време на третото заседание на Потребителския съвет. Всички те бяха приети. Готови сме да се включим в една още по-широка дискусия и да обсъждаме и други идеи. Със сигурност ще се появят нови предложения, които ще бъдат отправени от потребителите от Югоизточна и Североизточна България. Така ще постигнем плурализъм на мненията, а той е градивен, защото в него се ражда истината.