"Арабеск" приключва сезона със спектакъла „Carmen collection”
Секция: КУЛТУРА
14 Октомври 2013 11:23
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
"Арабеск" приключва сезона със спектакъла „Carmen collection”

/КРОСС/ На 17 октомври Балет „Арабеск" ви кани на своя спектакъл „Carmen collection" копродукция на Държавен музикален и балетен център и Българско национално радио, по мотиви от новелата „Кармен" на Проспер Мериме и едноименната опера на Жорж Бизе. Музика - Петър Дундаков, Хореография - Боряна Сечанова, сценография и костюми - Николина Костова-Богданова

                                     

МУЗИКАТА

Специално композираната за проекта авторска музика на Петър Дундаков включва и нови интерпретации на теми от операта на Бизе - „Кармен".
Музиката към спектакъла е записана с изключителната подкрепа на Българското национално радио от оркестъра на БНР, с диригента Григор Паликаров и с участието на ромската перкусионна група „Виртуозите от Нова Загора".

ХОРЕОГРАФИЯТА

Неочакваното лице на Кармен в новата постановка на Балет „Арабеск" е идея на хореографката Боряна Сечанова.
Боряна Сечанова е хореограф, който не се страхува от образците и има куража да търси там, където вече има безброй натрупвания от идеи и дори шедьоври. Смело тълкува културните митове и стереотипи.

КОСТЮМИТЕ

Визуалните провокации на костюмите и сценографията на спектакъла „Carmen collection" са създадени от художничката Николина Костова-Богданова.
Костюмът се съблича от декоративност , превръща се в елемент на сценографията,. Вкусът на художничката към хиперболата, остава и на танцовата сцена
Любопитно е решението на художничката да създаде 10-метрова огненочервена фламенко рокля, изработена от 138 м коприна.

ОБРАЗЪТ НА КАРМЕН

Образът на Кармен е свързан с архетипи. Това го превръща в един от най-адаптивните образи в социокултурното пространство., вечен образ, съпоставим с Фауст и Дон Жуан
Ако се опитаме да се изразим в контекста на Фройд, може би Кармен поетично разказва неговата идея за женския нарцисизъм като „същност" и „участ" на женското битие
Нарцистичната жена оглежда себе си в очите на възхитения мъж. Тя харесва себе си толкова повече, колкото по-силно я обича мъжът. Голямата й привлекателност има и своята обратна страна - незадоволеността на влюбения мъж и съмнението в любовта на жената..Мъжът пленен от нейния чар вече няма воля, няма проекти, няма бъдеще. При невъзможност да я притежава, той я погубва, погубва и себе си.. Това е и връзката, която свързва любовта със смъртта.

СПЕКТАКЪЛЪТ

Интерпретациите на Кармен през годините разкриват странни обрати и противоречиви възгледи, пряко или косвено свързани с времето и социума..Боряна Сечанова заема образи, деконструктивира митове, подлага на съмнение. В разбирането на литературния материал на новелата на Проспер Мериме тя се фокусира върху природата на жената, женската психология, възможността й да бъде реализирана в един мъжки свят.
В структурата на спектакъла рамка на „историята" за Кармен са взаимоотношенията на една съвременна двойка - Той и Тя. Cпектакълът се заиграва с клишета от днешния ден като модния подиум и чалга културата - естествена среда на съвременните „карменситки".
"Carmen collection" обаче прехвърля злободневието и се опитва да ни потопи в дълбочината на метафората „Кармен".