Ученици: Учат ни да зубрим, а не да мислим
Секция: Анализи
16 Октомври 2013 10:16
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Ученици: Учат ни да зубрим, а не да мислим

Позиция на Съюза на учениците относно настоящата реалност в образователната система на България

Образователната система на всяка една национална държава инейното ниво на развитие свидетелстват за направлението нанаблюдаваните обществените реалности. България е страна страдиционно богата култура и добре развито средно образование,което обаче, към момента, се намира в тежка морална иинституционална криза. За това свидетелстват фактите, според които41 % от българските ученици до 16 годишна възраст са напълнонеграмотни, а поне половината от учениците от 1-3 клас имат проблемс усвояването на българския език, тъй като за тях той не е майчин. 38% не завършват започнатото си образование, а една трета, задълженипо закон да се образоват, не го правят. Налични са съществениразлики в начина и нивото на образоване в по-големите градове всравнение със средните и по-малките такива. По-богатите социалнигрупи осигуряват по-добро средно образование на своите деца,отколкото по-слабо заможните. Всичко това говори за сериознинатрупани проблеми и е само малка част от общата картина наобразователна недостатъчност, опростачаване на ученическатаобщност и слаба възможност за реализация в обществото.

Налице са още други типични въпросителни и проблеми, коитобихме искали да маркираме. Това са неадекватната на съвременнитенеобходимости учебна програма и учителски подход; продължаващатазакостенялост и феодална структура в училище; липсата надостатъчно ученическо участие в процесите на вземане на решение вучилище; девалвацията на основни ценности в ценностната система научениците; липсата на ученическо обединение за общи каузи;недостатъчната гражданска, здравна и междуличностна ученическакултура; нарастващата демографска криза и отпадането на ученици отобразователния процес; растящото насилие и дискриминация вучилище; външната миграция; некачествената или недостатъчноразвита училищна инфраструктура и т.н. и т.н.

Ученическото самоуправление в повечето учебни заведения несе радва на завидна активност и подходяща позиция винституционалната структура на съответното училище. Ученическитесъвети се доминират от по-възрастни преподаватели, психолози,педагогически наставници, които променят реалния дневен ред научениците съобразно собствените си разбирания. Училищнатадемокрация се намира в пълен колапс и зависимост от решенията насъответния директор и регионален инспекторат. Достига се до там, чедържавата да изготвя и прилага унифицирани механизми заученическо участие, които да се трансферират на общинско, областно и национално равнище в пълен non-sense с традиционнотосамостоятелно изграждане на ученически организации в гражданскотообщество. Директори и учители с десетилетия не подобряват своитекомпетенции, но продължават да бъдат несменяеми, въпреки понякогаявното си нежелание да осъществяват своите мениджърски иобучителни функции. Учениците се учат да заучават материал, а не дамислят. Извънкласната активност е дейност поставена като вторакатегория и неформалното образование не е на почит.

Поради изложените по-горе образователни реалности Съюз научениците в България, като национално ученическо обединение наученически лидери от цялата страна, се обявява

ЗА :

▪ фиксиране на ученическия съвет като орган със специфичнифункции в системата на училищното образование

▪ право на ученическо мнение с реална тежест при решения заназначаване на директори и учители в отделните учебни заведения

▪ право на ученическо мнение с реална тежест при приемане научилищните правилници

▪ право на ученическо мнение с реална тежест при приемане научебните програми и решенията за изключване на ученици

▪ гарантирано участие с право на реален глас на ученическите съветив заседанията на педагогическите съвети

▪ установяване на ученическата стипендия за отличен успех исоциалните стипендии като 15 % от минималната работна заплата

▪ осигуряване на легална възможност за съвещателно оценяване отвтори преподавател по идентична специалност в съответното училище

▪ въвеждане на мандатност при упражняване на провомощията отстрана на директорите на учебни заведения(три годишен мандат свъзможност за двукратно преизбиране)

▪ въвеждане на предмет "Гражданско образование" в училище, дваучебни часа седмично

▪ застъпване на реално измерим бонус в оценяването за определениучебни предмети при активно участие в извънкласни дейности инеформално образование