Радослав Димитров: Да бъда енергиен омбудсман е огромно предизвикателство за мен
Секция: Интервюта
16 Октомври 2013 11:58
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Радослав Димитров: Да бъда енергиен омбудсман е огромно предизвикателство за мен

Интервю с Радослав Димитров, енергиен омбудсман 

 - Г-н Димитров, през март тази година встъпихте в длъжност като енергиен омбудсман в новосъздадената от ЧЕЗ едноименна институция. Каква е равносметката за работата ви до момента?

- За тези 6 месеца получихме 714 сигнала, като от тях 474 отговаряха на всички критерии за разглеждане от омбудсмана, а останалите бяха разпределени към отдел обслужване на клиенти и съответните отговорни държавни институции. От получените препоръки и сигнали 457 бяха разгледани по същество и им беше отговорено в установения срок.

- За какво най-често се обръщат клиентите към Вас?

- Най-голям брой сигнали – 69, са свързани с отчитането на електромерите. Петдесет и пет са за месечните фактури за електроенергия, като само един сигнал е бил основателен. Следват ги присъединяванията на нови обекти с 9% и качеството на електроенергията с 8% от разгледаните сигнали.

Прави впечатление, че делът на основателните жалби е относително малък – едва една трета от разгледаните сигнали. Ето например темата с цената на електроенергията е чувствителна, особено на фона на ниските доходи в страната. Често хората се обръщат към нас само въз основа на собствената си представа за това колко трябва да е сметката им за ток, без да се базират на конкретиката. В крайна сметка решаващи са фактите.

- Какво беше подобрено в работата на ЧЕЗ в резултат на вашата дейност?

- По мои препоръки, идеите за които всъщност бяха подадени от клиенти, бяха реализирани редица промени в бизнес практиките на дружествата на ЧЕЗ в България с цел да се постигне по-голяма прозрачност в работата на компаниите. На първо място, беше въведен по-строг контрол върху статистиката и върху отчетността на служителите. При всяка смяна на електромери се правят фотоснимки, които се използват като доказателствен материал. За мен е важно при разглеждането на всеки казус, аз да разполагам с цялата информация, за да мога да си съставя реална и пълна представа за случая.

- Каква точно е ролята на енергийния омбудсман? Всеки клиент на ЧЕЗ ли може да се обърне към Вас?

- Да, абсолютно всеки клиент може да се обърне към мен. Вратите на моя офис винаги са отворени. Още при встъпването си в длъжност аз поех ангажимент да не върна никой, без да се запозная с неговия въпрос и да не оставя нито един казус неразгледан. Тук трябва да отбележа, че аз и моят екип разглеждаме по същество само сигнали на клиенти, които са останали неудовлетворени от решаването на техния въпрос в някое от двете дружества - „ЧЕЗ Електро“ и „ЧЕЗ Разпределение“. Тоест преди да дойдат при мен, те трябва да са се обръщали към тези дружества. Много от въпросите намират своите решения още на първа инстанция.

В същото време аз нямам правомощия да разглеждам казуси, които вече са поставени пред по-висши инстанции – националния омбудсман, Държавната комисия по енергийно и водно регулиране, Министерство на икономиката и енергетиката или съда. В тези случаи трябва да се изчака тяхното решение. Моята мисия е да разгледам и проуча ситуацията, да взема предвид аргументите както на клиентите, така и на компанията, и накрая да отсъдя обективно, запазвайки неутралитет. Срокът за отговор е 30 дни.

- Какви са вариантите за подаване на сигнал до енергийния омбудсман?

- Клиентите могат да изпращат оплакванията и препоръките си на имейл cez.ombudsman@cez.bg, на място в центровете за обслужване на клиенти, на тел. 02 895 8450, по факс 02 895 9770 или чрез писмо на адрес гр. София 1000, ул. "Г. С. Раковски" № 140. Най-често хората се свързват с нас по имейла – 64% от сигналите са подадени онлайн. Относително популярна сред потребителите е и традиционната поща – 17% от всички оплаквания са получени с писмо, а 15% предпочитат да посетят някой от клиентските центрове на компанията.

- Кое е най-голямото предизвикателство в работата ви като енергиен омбудсман?

- Само по себе си оглавяването на новосъздадената институция бе огромно професионално предизвикателство. Интересът на хората е значителен и постоянен. Всеки ден се сблъсквам с различни казуси, съдби и очаквания. Старая се да бъда обективен във всяка ситуация, да разглеждам всеки случай честно и прозрачно. Опитвам се да бъда полезен на хората и ще продължа да го правя и занапред.

Визитка

Радослав Димитров е роден през 1961 г.  Той има магистърска степен по „Електрически централи, мрежи и системи” от Висшия Машинно Електротехнически Институт в град Пилзен. Цялата му кариера се развива в областта на енергетиката. От 1986 година до 2000 година Димитров работи в Националната електрическа компания.  От 2000 година постъпва на работа в "Електроразпределение-Столично", като през периода 2006 -2007 година е изпълнителен директор на дружеството. След 2007 г. в продължение на 2 години е директор "Продажби" в "ЧЕЗ Електро България" АД, а от 2009 до 2012 година Радослав Димитров е директор "Обслужване на клиенти" в "ЧЕЗ България" ЕАД. От есента на 2012 г. г-н Димитров оглавява дирекцията за "Връзки с инвеститорите". Той е женен, с едно дете. Говори руски, английски и чешки език.