Защо предлагам данък МПС да отпадне и да се включи в цената на горивата
Секция: Анализи
21 Октомври 2013 13:04
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Защо предлагам данък МПС да отпадне и да се включи в цената на горивата

С предложената промяна в чл. 59 на ЗМДТ (закона за местни данъци и такси) министерство на финансите предлага собствениците на леки автомобили с двигател, съответстващ на екологична категория Евро 2 да не ползват 50 % намаление на данъка, което имаха до момента. Така на практика реалната сума, която собственик на такъв автомобил плаща би се увеличила двойно. За собствениците на автомобили и автобуси с двигатели Евро 3 и 4 данъкът вече ще се заплаща с 30 % отстъпка, а не с 50 % отстъпка, както досега. Пълната отстъпка от 50 % ще ползват само собственици на автомобили с двигатели |Евро 5 и 6.

Предложението се върти из министерство на финансите поне от 3 години. То не е част от ничия политическа платформа. Разбирам колегите от министерството - опитват се да правят екологична политика чрез данъчни промени. В България има регистрирани около 2.4 млн автомобила и още около 600 хиляди товарни автомобили и автобуси. Средната възраст на този парк е над 16 години.

От тези 2.4 млн автомобила около 2 милиона са произведени до 2000 година. Част от тях са лади и москвичи без никаква екология в двигателите и без отстъпка в данък. Част са с Евро 2, т.е. с катализатор. Животът на този катализатор е около 5 години, той отдавна е изтекъл и тези автомобили на практика цапат колкото лади и москвичи, следователно не би трябвало да ползват е 50-процентната отстъпка, според Министерство на финансите (МФ).

Колко точно са тези автомобили с Евро 2 и неработещи катализатори няма статистика. По съвсем груби изчисления са около 1.2 милиона. Отново по  груби изчисления средният данък на такъв автомобил е около 40 лева на година, и сега би станал 80 лева на година. Т.е. общият допълнителен приход заобщините би билоколо 40-50 млн лева /тъй като този данък остава в съответната община, където е регистрирана колата/, от тях около 7-10 млн лева в София.

Отделно се намалява от 50 % на 30 % и преференцията за собствениците на автомобили с Евро 3 и Евро 4, които са около 300 000.

И тук започвам с критиките си към МФ. Данъчен закон, който засяга над милион българи не може да няма политически оттенък и не може да се прави без политическо съгласуване, каквото нямаше. Представете си човек с пенсия от 200 лева, която ние  ще увеличим с 3 % от 1 януари. За една година ще му дадем 72 лева отгоре върху пенсията, а ще му вземем обратно 40 лева от данъка на автомобила? От МФ сериозно са се объркали, ако мислят, че в парламента ще го пропуснем покрай ушите си.

Обяснението, че така се стимулира закупуване на нови автомобили граничи с наивността. По-вярно вероятно е обяснението, че за това лобират продавачи на автомобили втора ръка, които се надяват собствениците на тези най-стари коли да извадят по 4-5 000 лева и да си купят 10-годишна кола.

И най-вече, данъкът по този начин е бил несправедлив и остава несправедлив. Повечето от тези възрастни собственици на стари коли ги карат веднъж-два пъти в годината. Те не са най-големите замърсители, за да плащат изведнъж двойно.

Поради тази причина заедно с колеги от парламентарната група на БСП между първо и второ четене на закона ще направим алтернативно предложение. Предложението е заимствано от холандския опит и е относително елементарно: Премахваме изцяло данък МПС по начина, по който се начислява и събира от общините в момента. Вкарваме данъка като добавка в цената на горивото.

Това има поне две предимства: по-справедливо е, защото колкото повече караш и харчиш гориво, толкова повече замърсяваш, толкова повече данък плащаш. И второ, събира се много по-лесно, директно от данъчните складове. На практика ще има 100 % събираемост вместо сегашната около 70 %.

Разбира се, това означава пълна реорганизация на събибирането на данъка. На първо място, ще го прави НАП, а не общините. Ще се събира в отделен републикански фонд и ще бъде преразпределян към съответните общини на база статистика на брой регистрирани автомобили и брой литри гориво, заредени на бензиностанции на тяхна територия. Разбирам, че и това е много условно, защото може да заредите в Елин Пелин и цял ден да карате из София или обратното, но пълна справедливост няма как да се постигне.

При сегашните данни за събран данък МПС и изгорени литри гориво се получава добавката „данък МПС" в цената на горивото да е от порядъка на 6 стотинки. Т.е. ако карате 20 000 километра на година и харчите средно 10 литра на 100 км, вие ще изхабите 2000 литра гориво и съответно ще платите данък  2000 х 0.06 = 120 лева. Ако дядото пенсионер кара 1000 км на година и харчи 100 литра, ще плати 6 лева данък.

Коментар на Георги Кадиев, kadiev.bg