Swissport пое обслужването на "България ер"
Секция: ИКОНОМИКА
22 Октомври 2013 15:09
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Swissport пое обслужването на "България ер"

/КРОСС/ Swissport е поела наземното обслужване на "България ер" от 7 октомври. Това обявиха от българското поделение на швейцарския оператор след запитване на "Капитал". Така вторият наземен оператор ще поеме най-големият играч на летище София, който е и традиционен клиент на държавното инфраструктурно дружество. Сега вече, ако сте пътник на националния авиопревозвач, вие и вашият багаж, както и самолетът, с който ще летите, вече няма да бъдат обслужени от работници на държавната компания.
С този договор швейцарската компания "се връща в играта", след като в началото на годината летището успя да привлече доскорошния й най-голям клиент, нискотарифната WizzAir. Тя се нарежда на второ място след "България ер" по брой превозени пътници от и до София. Друг голям клиент в лицето на Turkish Airways Swissport изгуби в полза на третия наземен оператор - българското дъщерно дружество на гръцката Goldair Handling. Така Swissport остана за известен период от време само с Lufthansa и Air Malta. Сега компанията отново увеличава служителите си, като е наела и персонал на "България ер".

Летище за трима

Swissport навлезе на "Летище София" през 2007 г., след като броят на пътниците, преминаващи през терминалите в София, надхвърли 2 млн. души и по закон държавната компания беше длъжна да пусне конкуренция. От ноември 2010 г. работа започна и българското дъщерно дружество на гръцката Goldair Handling, която работи още в Гърция и Кипър. Третата компания напредна бързо, като сред клиентите й освен Turkish Airways са още Qatar Airways, нискотарифната EasyJet и др. От миналото лято операторът започна да работи и на летището в Бургас. Тогава от компанията обясниха, че въпреки сезонния бизнес резултатите там могат да бъдат по-добри поради по-малката конкуренция.
На фона на нарастващия брой наземни оператори бизнесът на летището София остана относително константен. Ситуацията на столичната авиобаза през изминалата година се характеризира с изпращане и посрещане на авиокомпании, като равносметката показва превес на "излитащите". Тежките времена за авиацията ожесточиха още повече ценовата конкуренция между наземните оператори и това доведе до сериозни спорове.

Перонът на обвиненията

В края на миналата година швейцарската компания подаде две жалби до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) - оплакване срещу "Голдеър" за нелоялна конкуренция и срещу "Летище София" - за злоупотреба с господстващо положение. Според Swissport, тъй като летището е собственик на цялата инфраструктура, това му дава предимство. Другите две чужди компании имат разходи към летищния оператор, на който плащат наеми за заетите от тях площи. За да е в равностойна позиция, същото трябва да прави и държавният наземен оператор, се твърди в жалбата.
През юли антимонополната комисия предяви твърдение, че държавното дружество "Летище София" е злоупотребявало с монополното си положение на столичния аеропорт и е подбивало цените за т.нар. наземно обслужване на авиокомпаниите - предоставянето на услуги за пътници, товаренето на багаж в самолетите и т.н. Сега тече процедура, в която държавната компания може да оспори това твърдение. В случай че дружеството не предостави убедителни доказателства в своя защита, антимонополната комисия ще потвърди твърдението си и може да глоби компанията с до 10 на сто от оборота й за предходната година. За 2012 г. приходите на държавното дружество са 101.7 млн. лв., пише capital.bg.