/КРОСС/ На 15 ноември тази година предстои да бъдат отворени публично подадените оферти по обществена поръчка на МВР за изработване на 1 130 200 регистрационни табели и транзитни номера за МПС. Стойността на поръчката е 10 млн. лв. без ДДС, съобщи ИА КРОСС в статията си „Честито, шофьори! Пак сменяме регистрационните номера на колите".
Освен допълнителен разход за шофьорите и нови опашки пред КАТ, тази обществена поръчка носи реален риск държавата да загуби едно печелившо предприятие, тъй като БМВ не участва в конкурса, а единствената българска фирма, подала документи - Телемакс - е в съдружие с UTSCH от Германия и Atlas Швейцария. Има още едно чудо име - кандидат за изпълнение на поръчката на МВР, и това е UTAL от Полша.
БМВ е изработвала регистрационните табели от години.
Според условията на обществената поръчка на МВР трябва да бъдат изработени 1 130 200 регистрационни табели за автомобили, ремаркета, мотоциклети, мотопеди и транзитни номера. Стойността на поръчката е 10 млн. лв. без ДДС. Според броя на обявените регистрационни номера, става ясно, че МВР е заложило приблизително 8,50 лв. за производството на един номер или 17 лв. за двойка табели без ДДС. В момента при нова регистрация на колата се плащат 75 лв. за двойка табели и талон, от които 35 лв. са за табели, в които са включени два броя пластмасова подложка и секретен болт и закрепващи елементи. В западните държави табелата се продава гола за посочените по-долу цени. От регламента на поръчката обаче не става ясно дали след 20 февруари 2014 г. водачите на автомобили ще плащат по-малко при регистрация на кола.
На пръв поглед един стандартен конкурс с подадени оферти от кандидатите, но нещата не седят точно така. Съществува реален риск държавата да загуби едно печелившо предприятие и поръчката да бъде дадена на чужденци.
Според източници на ИА КРОСС участие ще вземат българската Телемакс в съдружие с фирма UTSCH от Германия и Atlas Швейцария, а така също и фирма UTAL от Полша.
Вече е имало няколко визити на представители на Телемакс и немската UTSCH GMBH в джоинтвенчър с швейцарската Atlas при министър Йовчев и ръководни кадри на министерството, като са представени техни мостри.
Компанията UTSCH е базирана в Зиген, Германия и е основана през 1961 г. Дружеството оперира на територията на 130 държави и участва в над 80 джоинтвенчър начинания в над 50 държави.
Ако слуховете за закриване на БМВ се окажат верни, то подозренията, че конкурсът се прави, за да бъде харизан печеливш бизнес на някой от чуждите кандидати, също ще се докажат.
За закриването на БМВ се заговори след като настоящият вътрешен министър Цветлин Йовчев обяви, че подопечното му министерство няма да се занимава с търговски дейности. Като причина за това бяха посочени негативните финансови резултати на фирмите в МВР: БМВ, РЕС, "Проинвекс" и СОД.
Изключително сериозно недоумение буди и фактът, че от създаването на дружеството БМВ (Безконтактни мултиплексорни вериги) до ден днешен никой МВР министър не е имал идея за съкращаването му. БМВ изработва регистрационните табели от времето на Богомил Бонев.
Тук е нужно да кажем, че в момента произвежданите регистрационни табели за МПС отговарят на заданието на МВР за пътни табели заложено в последния договор.
В новата поръчка са заложени 11 критерия за качество на табелата. В България има две лаборатории, които могат да дадат становище по няколко от 11-те критерии, но не по всичките.
Дали поредното българско печелившо предприятие ще отиде в забвение и много хора ще загубят работата си и ще останат на улицата, предстои да стане ясно съвсем скоро.
Дано това е лоша прогноза, но схемата, по която си личи, че се действа, е далеч по-лоша от тази в зората на приватизацията. Там желаещият да приватизира предприятието натрупваше задължения към кръг от свои фирми и след като го купеше за един лев или близка до един лев смешна сума, кръгът от фирми около приватизатора премахваше задълженията.
Тук става въпрос не само за ликвидиране на едно печелившо предприятие, но и може би за скрита приватизация или още по-лошо - прехвърляне на цялата регистрация на МПС само с един търг. Без обществено обсъждане, просто тихо и подмолно докато народът е отклонил поглед от случващото се в държавата, отвратен от постоянните манипулации и машинации.
Търговско дружество „БМВ" ЕООД е образувано като дружество с ограничена отговорност. Регистрирано е по Търговския закон и е вписано е в регистъра на дружествените фирми. През 1998г. е преобразувано от дружество с ограничена отговорност в еднолично търговско дружество с ограничена отговорност със 100% участие на държавата в капитала и принципал - министърътна вътрешните работи.
„БМВ" ЕООД е акционер с дялово участие 10% в Акционерно дружество Джи Пи Ес България. Останалите акционери са Мобилтел АД и ДЗИ Общо застраховане.
Част от дейността на търговското дружество е свързана с обслужване административната дейност по регистрацията на превозните средства по реда на Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и Наредба № 1-45/2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.
Дружеството отчита печалба към този момент в размер на 984 хил. лв., като е завършило и 2012 г. с печалба.
За коментар ИА КРОС потърси бившите министри на вътрешните работи.
Богомил Бонев: Няма причина МВР да се отказва от постигнатите стандарти
Вярно е, че МВР върви сега по друга линия - отърваване, орязване на всичко, което изгражда като периферна дейност. Но аз тогава бих поставил въпроса защо паспортите тогава остават в МВР. Спокойно тази дейност може да премине към ЕСГРАОН.
Това каза Богомил Бонев, министър на вътрешните работи в периода 1997-1999г, в коментар на евентуалното закриване на държавната фирма Безконтактни мултиплексорни вериги (БМВ) чрез отстраняването й от участие в обществена поръчка за изготвяне на регистрационни номера за автомобилите.
Много са нещата, които имам като забележки, в същото време в много отношения МВР се справя добре в момента, държа да подчертая, защото наистина министърът стои не зле на фона на предишния, призна Бонев.
След закриването на Сигнално-охранителната дейност (СОД) вътрешното министерство анонсира, че ще търси начин да се „освободи" и от фирмите си Безконтактни мултиплексорни вериги (БМВ), Проинвекс и Радиоелектронни системи (РЕС).
Новото ръководство на МВР според мен не е проучило достатъчно добре дейността на фирмата, не е вникнало в това, че проблемът не е в това, че в МВР има фирма, която извършва тази дейност, а че има негодно ръководство. Ако от предишните ръководства на МВР са допуснати нарушения в тази фирма, това не означава, че трябва да се ликвидира фирмата, а по-скоро да се махнат нарушителите, защото това наистина е печеливша фирма, заяви ексминистърът.
По отношение на хипотезата за евентуално лобиране за определени фирми чрез обществената поръчка на МВР Бонев отговори: „Не мога да гадая за такова нещо, но при положение, че има изградена супер производствена база и да я отнемаш, и да даваш пари за други инвестиции, мисля, че е малко нонсенс. Няма никаква причина".
Бонев припомни, че до 1999 година регистрационните табели са се изготвяли от общинска фирма без спазване на никакви изисквания за защита на номерата, защити, които не са видими с просто око, свързани с конфиденциална информация в самия номер и в специалните болтове, в които сега е събрана цялата информация за колата като превантивна мярка срещу кражбите на МПС. „Това беше абсурдно да се иска при общинската фирма", каза Богомил Бонев и допълни: „Тогава конкурсът беше обявен, защото злоупотребите в общинската фирма бяха колосални".
БМВ направи производство заедно със световния гигант - американската фирма М3 и няма никаква причина да се отказва чрез нов конкурс от постигнатите стандарти по защита на автомобилните номера, категоричен е Бонев. Той припомни и за договора с „Дженерал Мотърс", чрез който МВР успя да обнови целия си автомобилен парк, без пари от държавния бюджет, тъй като всеизвестно е, че бюджетът на МВР отива само за заплати.
Още щяха да си карат ладите и жигулите, коментира Бонев.
След 1999 година е въведен нов стандарт при регистрационните номера: променен е шрифтът и е добавена общоевропейската синя лента с графично изображение на българския идентифициращ код „BG" и националното знаме на България. На собствениците пък им се дава право срещу заплащане да се снабдят с регистрационен номер с оригинално съдържание. През 2007 г. България става член на Европейския съюз, а от следващата година в синята лента на регистрационния номер българското знаме е заменено с европейското, съгласно регламента на Съвета на ЕС.
Емануил Йорданов: Възможно е да става въпрос за лобиране
Като цяло смисълът на съществуване на търговски дружества към едно министерство е доста спорно. Но конкретно за дружеството БМВ мисля, че то трябва да се мери по съвсем друг аршин, защото става въпрос за едно успешно и печелившо търговско дружество, коментира Емануил Йорданов, министър на вътрешните работи в периода 1999-2001, в правителството на Иван Костов.
Аз лично не мога да разбера кое налага подобен подход. Не мисля, че една печеливша фирма, на базата на някакви неясни критерии, каза Йорданов и припомни: „Когато аз отидох в министерството, беше приключило изграждането на фабриката към БМВ, която произвеждаше регистрационните табели за автомобилите. БМВ имаше успешна търговска дейност. Най-ярък пример за това е сключената сделка директно с „Дженерал Мотърс" в Будапеща."
Ако бъда закрита фирмата, по-нататъшните действия на министерството ще покажат дали е имало смисъл от закриването й. Много възможно е действително да става въпрос за лобиране. Лични подозрения нямам, защото не разполагам с информация, но съм абсолютно сигурен в това, че когато една структура е добре работеща и печеливша е безумно да бъде закрита, категоричен е ексминистрът.
Румен Петков: БМВ е печеливша, не бива да бъде закривана
БМВ (Безконтактни мултиплексорни вериги) е българска държавна фирма и би било крайно нелепо да я ограничиш от участие. БМВ не бива да бъде закривана, категоричен е и бившият вътрешен министър Румен Петков.
Ясно заявената политика на правителството е укрепване на държавните фирми, а това е една печеливша, доказана държавна фирма и би било крайно нелепо да се отива към нейното закриване, каза още Петков. Той допусна евентуални трансформации, но изрази увереност, че БМВ ще продължи работата си.
Лично аз не мисля, че министърът ще я закрие. Може би ще бъде трансформирана в друго министерство, но не бива да бъде закривана по никакъв начин. И пак казвам - лишаването й от участие в конкурса е нелепо. Аз съм заявил на министър Йовчев, че закриването на БМВ би било груба грешка, защото това е печеливша фирма, от която министерството през годините е печелило между 3 и 6 милиона годишно. Това е фирма, която в резултат на печелившата си дейност и добра организация, е закупила и подарила на министерството на вътрешните работи - само по мое време - около 1200 - 1300 автомобила, каза Румен Петков и повтори: „Би било много-много несериозно да бъде закривана."