Чакъров: Никога досега не е имало спиране на плащанията по ОП "Околна среда"
Секция: ПОЛИТИКА
17 Ноември 2013 16:26
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Чакъров: Никога досега не е имало спиране на плащанията по ОП "Околна среда"

София /КРОСС/ Никога до настоящия момент не е имало спиране на плащанията по Оперативната програма "Околна среда", това е първото спиране на плащания по програмата заради допуснати грешки в нейното управление в периода на ГЕРБ. Това коментира Джевдет Чакъров, депутат от ДПС и бивш министър на околната среда и водите от август 2005 до юли 2009 година.
По повод казаното днес по БНР от Нона Караджова, бивш министър на екологията в правителството на ГЕРБ, че "по една или друга причина, към средата на 2009 г. бяха спрени проекти за 1,2 милиарда лв.", Чакъров уточни, че в случая става въпрос не за спиране на програмата, а за преразглеждане на някои водни проекти, кандидатстващи за финансиране по ОПОС, за да се прецизира съответствието им с поставени от Европейската комисия (ЕК) допълнителни изисквания. Тогава това се наложи, защото ЕК настоя, след като ОПОС вече беше одобрена от Брюксел и стартирала, да се подготвят изменения в законодателството с цел извършване на реформа във ВиК сектора, каза Джевдет Чакъров. Той уточни, че след като тези промени, съгласувано с ЕК са били направени, е взел решение да не се сключват нови договори за водна инфраструктура и да се преработят някои от постъпилите към онзи момент проекти с цел да се гарантира тяхното пълно съответствие с подготвената реформа в сектор "води", съобразно изискванията на Брюксел.
По повод настоящето спиране на плащанията по ОПОС Чакъров заяви: "Коментираният в последните дни проблем с Оперативната програма "Околна среда" във връзка с неизпълнени препоръки от одит на Европейската сметна палата много остро поставя въпроса за политическата отговорност и конкретно за отговорността при управлението на оперативните програми. Нееднократно в последните няколко години посочвах грешки в управлението на Оперативната програма "Околна среда". Чухме позицията на ГЕРБ по конкретния случай, че управлението на Оперативната програма "Околна среда" не се е съгласило с направените констатации за нередности, защото е отстояван българският интерес и е спорено с ЕК, за да не се налагат финансови корекции, да не се ощетяват общините и държавата. Моята позиция винаги е била да се отстоява националният ни интерес и да не се съгласяваме безпрекословно с всичко, но в конкретния случай, когато в продължение на повече от две години българската страна представя аргументи, които не се приемат от европейските институции, трябва да се прецени кое е българският интерес - дали корекции по три проекта, или по цялата програма, т.нар.хоризонтални корекции. Ето това е отговорността на управлението на програмата, за която говоря, това е трябвало да се прецени."
Във връзка с поставения от представители на ГЕРБ въпрос как е бил извършен предварителният контрол в периода 2008 и 2009 година, Чакъров коментира, че когато са подписани договорите за проектите и са проведени въпросните обществени поръчки за трите водни проекта, с посочени в одита на Европейската сметна палата нередности по обществените поръчки, тогава законодателството в страната е такова, че не е имало законово основание за извършване на предварителен контрол от страна на междинните звена (един от органите на управление на оперативните програми) на оперативните програми. Затова още от 2008 г. - с първите процедури за подбор на проектни предложения по ОПОС, ние като превантивна мярка заложихме в договорите за безвъзмездна финансова помощ задължението освен ЗОП, да се спазват и двете европейски директиви в областта на възлагането на обществените поръчки, обясни Джевдет Чакъров. Той допълни, че тогава препоръките и бележките по обществените поръчки от страна на МОСВ не са били задължителни за общините."Винаги на работните срещи с общините разяснявахме, че обществените поръчки трябва да отговарят освен на ЗОП, и на двете европейски директиви в тази област, защото европейските одитори гледат директивите, а не ЗОП. Подробно разяснявахме и рисковете за проектите от нарушаване на директивите. А дали поръчката отговаря на Закона за обществените поръчки, се следеше при верификацията на междинните плащания", каза в заключение Чакъров.