Трябва ли да спорим публично с нацистите?
Секция: Интервюта
26 Ноември 2013 13:03
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Трябва ли да спорим публично с нацистите?

В неделя имах интересно изживяване и то толкова рано сутринта, че нормалните хора гледат с подозрение всеки, който е бил буден в този час. В студиото на бТВ аз и журналистът Найо Тицин се разходихме по горещите политически въпроси на седмицата, два-три пъти изразихме несъгласие един с друг, абе обичайните работи. Тогава при нас в студиото вкараха един кадър от "гражданските" патрули на Расате и един от ромските патрули, които творчески са префасонирали името ОМОН за местни нужди. Тогава кадърът на Расате (името му е Милен Илиев и малко по-надолу ще дадем някои биографични подробности за него) каза буквално: "Ние формираме една нова национална идея, която да се пребори с тумора, наречен демокрация, който означава глад и геноцид за българския народ. Виждаме го 20 години и искаме да го спрем и да обединим народа..".

Точно на това място Найо Тицин стана да си ходи с думите, че който говори срещу демокрацията, има проблем. Намирам постъпката му за основателна и логична, но само донякъде. Аз реших да остана. Ако не бях останал, нямаше как да мога да кажа на Милен, за когото знам, че преди да тръгне с Расате беше комунист, че той като комунист може да е много по-силен политик, отколкото като някакъв националист-мизерник, който с трикольорче на ръката обикаля центъра на София. Казах му, че не разбирам как един човек, който е изповядвал левите идеи, може да се мотае с Расате, чийто идеи са налудничави. Обявих, че проблемът на България не е демокрацията, а сбърканата икономическа система. Демокрацията е най-доброто, което ни се е случвало. Не мога да кажа същото за приватизацията, например. Но двете не са едно и също.

Споделих и, че тая работа с патрулите е абсолютна дивотия.

Казах всичко, което мисля.

След разговора получих много разнопосочни реакции. Според някои мои познати, оставането ми в студиото е легитимирало националиста, а това само по себе било провал. Все едно ги признаваш като легитимна част от политиката. Получих няколко писма в този дух. Това, което ме изуми в случая, обаче, беше, че нито един от тези, които ми писаха, всъщност не си бяха дали труда да чуят какво съм казал след като съм останал в студиото. Разбирам, че живеем в свят, където позата е най-комерсиалната стока, но, ако водим битка за съзнанието на хората, тя не може да се води с пози. Трябват реални думи, яростен спор. Много ми се ще да мисля, че с едно тръгване от студиото проблемът "ксенофобски национализъм" ще се изпари във въздуха, уви, вече съм на 36 години и постепенно научавам драматичния урок на света - чудеса просто не стават.

Според други мои приятели, всъщност е било добре че съм останал, защото телевизионните зрители заслужават да видят и другата гледна точка. Да чуят с ушите си, че има хора, които напълно не приемат национализма и са готови да го кажат публично. В крайна сметка напускането на телевизионно студио може да се тълкува и като вид отстъпление, а последното нещо, което искам на тази земя, е някакъв си националист да смята, че може да ме изплаши.

Цялата тази случка ме накара да се замисля. Дали наистина спорът с един нацист легитимира нациста, независимо от това какви аргументи ще извадиш срещу него? Фактът, че си приел да дебатираш с краен националист означава ли, че в момента на приемането на поканата от по-толерантната страна по-нетолерантната моментално печели?

Противопоставянето на национализма не е артистично занимание, колкото и да го мисля. Заради това не смятам, че сбърках като останах в студиото и спорих с противниковата страна. Антифашизмът не може да е лъскав и бутиков, защото срещу теб стоят откровени изверги и всъщност ги легитимираш, когато бягаш от тях. Това е моето мнение, но мисля, че мога да приема аргументи и в обратната посока.

Можем да се направим, че те не съществуват, но това няма да ги обезсили, само ще им даде допълнителна сила.

Много по-самоубийствено е да застанеш и да твърдиш, че ненавиждаш фашизма, след като само няколко дни преди това си одобрявал нацапването на антифашистки паметник с розова боя. Именно това е огромната шизофрения в този случай.

Прекрасно е да гледам как членове на ДСБ се гневят на ксенофобията и с религиозен плам в очите си лепят лепенки със зачертана свастика, но, може би, преди да ми дават акъл как се бори фашизма, е добре да отговорят какво правеха в предизборна коалиция с Българския демократичен форум, формация, която се гордее, че е приемник на Българските национални легиони, изродско фашистко движение преди 1944 година. Хубаво е да си гневен на властта, че разчита на гласовете на "Атака", но е добре да си така последователен и в изискванията към самия себе си.

Тази двойственост - глас на толерантността в сутрешните блокове и крясъкоподавател на воя "Червени боклуци" нощем, е също симптом на нещо ненормално, неистинско и престорено.

Но това е само странична забележка. Всеки новопосветен борец срещу фашизма и национализма е добре дошъл в редиците, стига ясно да знаем какво правим с тази кафява вълна, която се навдига. Нейното игнориране не работи. Медиите не обръщаха внимание на Волен Сидеров през 2005 година, но това не го спря от влизане в парламента. После пак престанаха да се занимават с него, а той влезе и в следващия. Сега отново е на банките. Игнорирането на проблема не го решава. Раната загноява, подува се и се пръска зловонно. В случая, под формата на пишман-патрули, които търсят да набият някого с различен цвят на кожата.

В този смисъл измъкването от анонимност на тези момченца с объркани мозъци е първата крачка в битката с тях. Те говорят със заучени клишета, трафаретни фрази, безумни словосъчетания. И трябва да бъдат наритвани и отричани. Това обаче няма как да се случи, ако им се оставя целия ефир с водещи, които не знаят какво точно да ги питат и как да им се противопоставят. Именно хората, които са осъзнали национализма като проблем, трябва да реагират срещу тях, да бъдат гневни, иронични и искрени, но да не бягат от спора. Това не е осигуряване на легитимност, това е борба с баналната ежедневна тъпотия.

Спорейки с някого от тях, е ясно, че не можеш да вкараш мисли в промития му мозък. През този промит мозък, обаче, ти можеш да говориш на хората, които гледат. Те са тези, които трябва да чуят какво мислиш.

И най-накрая. Тези дни отново чета есетата на Бенямин. На всеки, който се съмнява в тезата ми, препоръчвам отново да види "Художественото произведение в епохата на неговата техническа възпроизводимост". В него Бенямин (който, да припомним, се самоубива през 1940 година във Франция, бягайки именно от фашизма) е дал най-точната характеристика на това, което всеки фашист, пък и криещ се той зад маската "националист" прави - фашизмът, казва Бенямин, естетизира политиката. Заради това тези лумпени говорят с клишета и са мрачни като емо-тийнейджърка, която е поплакала на последния "Здрач". Това е техния опит за черно изкуство, за тъмна интрига върху съзнанието на хората, пускането на съзнание в някакъв тунел от бъдещи ужаси пред големия и гневен свят. На подобен тип мислене не можеш да се противопоставиш с реална политика. С политическо изкуство, казва Бенямин като визира комунистите. Заради това лично аз останах - исках да припомня на расатианеца, че в момента, в който е станал националист, той е предал всичко, в което е вярвал преди.

Не съжалявам, че опитах да го кажа.

Коментар на Александър Симов, avtorski.pogled.info